У Нью-Йорку вакцинація йде повним ходом. На третій тиждень березня близько 20% жителів міста отримали хоча б одну дозу вакцини і приблизно 10% повністю вакциновані. У місті, де в перші місяці епідемії померло понад 20 тисяч людей, де безперервно завивали сирени швидкої допомоги, а на вулицях стояли пересувні морги-морозильники, вакцина проти COVID-19 викликає ентузіазм.
У багатьох центрах вакцинації працюють волонтери з числа міських службовців, — на них лежить переважно адміністративна частина роботи, якої дуже багато.
«Сьогодні ми працювали 13 годин поспіль і вакцинували майже дві тисячі осіб. До нас стояла довга черга, але настрій у всіх був піднесений», — каже мені одна з волонтерок у центрі вакцинації, розміщеному в будівлі школи. (Вона погодилася поговорити зі мною на умовах анонімності. Міським службовцям заборонено давати інтерв'ю пресі.) Робота цієї молодої жінки полягає в тому, що з довгої черги вона відбирає старших людей, яким важко простояти півтори години на ногах, і заповнює з ними необхідні анкети. «Інколи боїшся скривдити якусь елегантну даму, вирішивши, що вона літнього віку, й запросивши її пройти вперед. Але поки що ніхто не скаржився, всі тільки дякували», — сміється волонтерка. Вона сама вже отримала другу дозу «Модерни». «Після кожного щеплення треба було сидіти 20 хвилин у кімнаті під наглядом медперсоналу. Бо інколи на «Модерну» буває серйозна алергічна реакція. Дуже рідко, але буває. Після першого щеплення в мене два дні боліла рука. Після другого — була температура і головний біль, але все це того варте!» — каже вона.
Хоча на сьогодні у США від коронавірусу померло понад 540 тисяч осіб, далеко не всі в країні поділяють ентузіазм із приводу вакцинації. Згідно з численними опитуваннями, чверть населення США має намір відмовитися від щеплення. Така відмова, каже головний федеральний експерт США з інфекційних захворювань Ентоні Фаучі, поставить під загрозу здоров'я всієї нації. Фаучі та інші вчені вважають, що взяти під контроль пандемію коронавірусу можна лише тоді, коли до 85% населення будуть вакциновані. Однак вакциноскептики можуть зробити перемогу над вірусом недосяжною.
Без жодної наукової підстави і всупереч запевненням інститутів охорони здоров'я та уряду, антивакцинатори розносять дезінформацію, що від вакцин проти коронавірусу настають катастрофічні й незворотні побічні ефекти.
Причини, чому люди не вірять ученим і власному уряду, не стосуються цієї вакцини, а кореняться в історії або пов'язані з політичною орієнтацією людини.
У США найбільше вакциноскептиків серед членів Республіканської партії. Заперечення вакцинування — це сигнал неприйняття Демократичної партії та президента Байдена.
Згідно з останніми опитуваннями, третина республіканців заявили, що не будуть вакцинуватися, і ще 20% сказали, що не впевнені, яке рішення приймуть. (Для контрасту: лише 10% демократів сумніваються, що зроблять щеплення.)
Упродовж минулого року ці ж вакциноскептики стверджували, що коронавірус не страшніший за звичайний грип; що це «пландемія», тобто запланований саботаж економіки, придуманий ворогами Трампа. У своїй вірі, що коронавірусу не існує, ці люди дотримувалися лінії колишнього президента США. Сам же Трамп, який заперечував серйозність пандемії, таємно разом із дружиною вакцинувався у Білому домі ще в січні.
Серед республіканців-скептиків найбільш непохитні — християни-євангелики.
Наприкінці XVIII — початку ХIХ століть євангелизм зародився як протест проти інтелектуалізму. Релігійні повстанці-баптисти й методисти стверджували, що служителі церкви обираються прямим божественним покликанням і не потребують професійної підготовки, на якій наполягали традиційні протестантські церкви. Не дивно, що за останні сто років у євангеликів не склалися добрі відносини з освітою та науками. Геологія, біологія, фізика ставлять, на думку багатьох євангеликів, під загрозу біблійну інтерпретацію світобудови.
Крім того, в євангеликів склалися погані відносини з Демократичною партією. Причина — звичайний расизм. До середини ХХ ст. євангелики, які підтримували расову сегрегацію на Півдні, з владою ладнали. Їхнє невдоволення американським урядом і Демократичною партією розпочалося 1954 року з рішення Верховного суду США, який постановив, що расова сегрегація в державних школах неконституційна. Щоб уникнути спільного навчання білих і чорних дітей, церкви відкрили приватні релігійні школи для білих. Але й тут держава їх дістала: податкове управління зметикувало, в чому річ, і позбавило ці школи статусу релігійних установ, не зобов'язаних платити податки.
Нинішня вакцинація, яку просуває уряд на чолі з демократами, — це втілення всього того, що викликає в євангеликів недовіру та ворожість. Саме ця група додала до стандартного меню дезінформації ще один цікавий міф — вакцини й маски від коронавірусу вістять «знак звіра» з Апокаліпсису. Цим знаком Антихрист буде випробовувати християн, спокушаючи їх поставити позначку на правій руці або на чолі.
Республіканці — не єдина група, котра не бажає вакцинуватися. Як повідомляє Fierce Pharma, опитування, проведене наприкінці січня, засвідчило, що 42% афроамериканців не планують робити щеплення від коронавірусу. У цій групі причини відмови від вакцини теж мають історичне коріння.
Крім непозбутньої пам'яті про рабство, чорношкірі американці пам'ятають про горезвісний медичний експеримент у місті Таскігі, що тривав із 1932-го по 1972 рік під егідою Служби громадської охорони здоров'я США. Дослідники вивчали стадії захворювання на сифіліс. Експеримент проводили на 600 чорношкірих сезонних робітниках, 399 із яких уже були хворі до початку експерименту. На кінець 1940-х років пеніцилін став стандартним засобом лікування сифілісу, але людям, котрі брали участь у дослідженні, про це не сказали, і було зроблено все, аби вони не отримали доступу до лікування в інших лікарнях. Відтак, чимало їх померло від сифілісу, заразивши своїх дружин і передавши хворобу дітям. Дослідження припинили 1972 року, коли один із учених розповів у пресі про цей злочин.
Тим, хто залишився серед живих, і їхнім родинам виплатили мільйони доларів компенсації, а 1974 року вийшов жорсткий закон про правила досліджень із участю людини.
1997 року президент Білл Клінтон публічно попросив вибачення за цей проєкт.
Однак погане так просто не забувається. Сьогодні в багатьох штатах влада робить усе можливе, аби афроамериканці отримали доступ до вакцинування, проте саме ці зусилля викликають у багатьох чорношкірих, які пам'ятають про експеримент у Таскігі, глибоку недовіру, підкріплювану дезінформацією.
До третьої групи, яка не планує вакцинуватися, належать вихідці з Латинської Америки. У ній, за словами експертів, багато нелегальних іммігрантів, які бояться «засвітитися». Вони погано володіють англійською і дізнаються про новини тільки з соцмереж, де вирує брехня.
Відмова від вакцини великої кількості населення може мати серйозні політичні наслідки. Нескінченна пандемія ослабить економіку країни, посилить соціальну нерівність (коронавірус частіше підхоплюють люди, котрі не можуть працювати з дому, — робітники фабрик, водії громадського транспорту, продавці магазинів) і, зрештою, підірве довіру до нинішнього уряду.
Недарма, як засвідчило дослідження Університету Джорджа Вашингтона, російські тролі «високої кваліфікації» ще з минулого року стали розпалювати у Твіттері дебати з приводу вакцини. Днями Держдепартамент заявив, що американські спецслужби виявили чотири російські онлайн-платформи, які поширюють дезінформацію про вакцини від COVID-19. «Цілком очевидно, що Росія використовує свої звичні прийоми й піддає людей ризику, поширюючи дезінформацію про вакцини, які, як ми знаємо, рятують життя людей», — сказав головний представник Держдепартаменту Нед Прайс.
Нинішній уряд США намагається протистояти інформаційним фейкам. Байден, наприклад, вакцинувався публічно. «Боятися тут нічого», — сказав він у телевізійному виступі з лікарні, де йому робили щеплення. Всі нині живі колишні президенти США — Джиммі Картер, Білл Клінтон, Джордж Буш, Барак Обама та їхні дружини (за винятком Трампів) — брали участь у рекламній кампанії, яка закликає американців зробити щеплення від коронавірусу.
Недавно за вакцинування почали агітувати й релігійні лідери, що може бути ефективнішим за запевнення політиків. Папа Римський Франциск заявив, що в людей є моральний обов’язок отримати якомога швидше одну з вакцин проти коронавірусу. «Це моральний вибір, бо він стосується не тільки вашого життя, а й життя інших», — сказав понтифік. Слова Папи Римського не могли не відгукнутися в серцях американських католиків, хоч би до якої партії вони належали.
Християнські аргументи на користь вакцинації від коронавірусу навів і директор Національного інституту здоров'я та євангелик за віросповіданням Френсіс С. Коллінз. В інтерв'ю в християнській радіомережі він сказав: «Це момент «любити свого ближнього», коли в усіх нас є шанс зробити щось не тільки для себе, а й для людей, які нас оточують».
За вакцинування і проти дезінформації почали боротися й зірки поп-культури: відома співачка Лоретта Лін, комік Стів Мартін, актор і політик Арнольд Шварценеггер поділилися моментом своєї вакцинації в соцмережах. Така реклама може бути дуже дійовою. Колись на підтримку вакцинації проти поліомієліту виступив знаменитий співак Елвіс Преслі, і молодь до нього дослухалася.
Але, зрештою, кожна людина має вирішити сама — піддатися невиправданому страхові чи, дослухавшись фактів, піти на мінімальний ризик заради себе і заради інших.
Більше статей Анни Бродскі-Кроткіної читайте за посиланням.