Кремль, демонструючи світовому співтовариству свої нарощені енергетичними стимуляторами м’язи, не припиняє спроб залишити Грузію у сфері свого впливу. Це стало одним із головних завдань дипломатії Володимира Путіна на пострадянському просторі. А традиційним засобом реалізації цієї політики є Абхазія та Південна Осетія, два грузинські регіони, які домагаються незалежності від Тбілісі.
Через місяць після того як Москва вийшла з режиму обмежень, установлених СНД у 1996 році для Абхазії, Володимир Путін вирішив підняти статус відносин РФ із Сухумі та Цхінвалі, налагодивши з ними особливі зв’язки. У документі, підписаному російським президентом тиждень тому, уряду Росії доручено взаємодіяти з органами влади Абхазії та Південної Осетії, «включаючи організацію співробітництва в торговельно-економічній, соціальній, науково-технічній галузях». Крім того, Росія визнає правосуб’єктність юридичних осіб, зареєстрованих у цих регіонах, а представництва МЗС РФ у Краснодарі та Північній Осетії здійснюватимуть консульські функції для російських громадян, які проживають у цих двох самопроголошених республіках.
У Тбілісі розцінили нову ініціативу Москви як намір анексувати грузинську територію, та зв’язують ці дії Росії виключно з бажанням не допустити зближення Грузії з Північноатлантичним альянсом. При цьому грузинські політики вважають, що Росія своїми діями позбавляє себе права бути посередником, оскільки стає однією з учасниць конфлікту.
Проте Кремль мотивує своє рішення інакше. Як випливає з повідомлення МЗС РФ, ці дії були викликані турботою «про інтереси населення Абхазії та Південної Осетії, зокрема російських громадян, які проживають там», оскільки «за роки конфлікту жителі цих невизнаних республік опинилися у тяжкому становищі... Ситуація погіршується діями Тбілісі, який ігнорує можливості наявних механізмів для налагодження нормальних економічних відносин, вирішення соціальних проблем».
Водночас російські дипломати заявляють: поглиблення співробітництва Росії з цими регіонами не означає, що в Москві мають намір йти на конфронтацію з Тбілісі. І на підтвердження своїх слів починають поступово скасовувати санкції, введені Кремлем восени 2006 року в розпал грузинсько-російської кризи, викликаної арештом у Тбілісі за підозрою у шпигунстві чотирьох російських військових. Минулого тижня Росія відновила поштове сполучення з Грузією. Ще раніше було відновлене морське та повітряне сполучення між двома країнами. Москва навіть висловила готовність розпочати консультації з Тбілісі щодо допуску грузинської продукції на російський ринок і обговорити візові питання.
На думку експертів, створюючи ілюзію нормалізації відносин із Грузією, росіяни намагаються послабити негативну реакцію Заходу на вирішення підняти статус відносин Росії з Абхазією та Південною Осетією. А Сполучені Штати, Європейський Союз, Північноатлантичний альянс негайно і дуже негативно відреагували на нову ініціативу Кремля: загалом їхня позиція полягає в тому, що дії росіян підривають суверенітет Грузії. Ці структури також закликають Тбілісі виявити стриманість. Не обминув своєю увагою російські ініціативи і Київ. МЗС України закликав Москву переглянути ухвалені рішення, оскільки вони «ставлять під загрозу процес мирного врегулювання в регіоні, а також суперечать статусові Російської Федерації як посередника, що входить до Групи друзів генсека ООН по Грузії». (Більш докладний коментар читайте в інтерв’ю міністра закордонних справ України Володимира Огризка на стор.5).
Та, схоже, надії грузинів, що росіяни відмовляться від зміцнення особливих відносин із Сухумі та Цхінвали, даремні. Зважаючи на все, Володимир Путін не збирається поступатися перед думкою міжнародного співтовариства. І, створюючи навколо Грузії дестабілізуюче середовище, має намір і далі підтримувати економічними, політичними та військовими засобами сепаратистські режими в Абхазії та Південній Осетії, міцніше прив’язуючи до Росії ці бунтівні регіони, виправдовуючи це турботою про російських громадян. Нагадаємо, що сьогодні вже близько 80% жителів Абхазії та Південної Осетії мають російське громадянство. А одним з елементів російської зовнішньої політики є підтримка російських громадян за кордоном.
Експерти, аналізуючи останні дії Кремля, зазначають кілька цілей, які, можливо, ставить Володимир Путін. Насамперед цими ініціативами Москва підлила оливи в незатухаючий конфлікт Тбілісі з невизнаними республіками. Створення постійного осередку напруги на Південному Кавказі дозволяє Росії грати на боці кількох учасників конфлікту, що дає їй змогу і далі зберігати свій вплив у цьому стратегічному регіоні.
Нарешті, ініціативи Кремля, які провокують грузинську владу на жорсткі дії у відповідь, можуть серйозно утруднити вступ Грузії до НАТО. Конфронтація Тбілісі із Сухумі та Цхінвалі, яка перманентно загострюється, має демонструвати міжнародному співтовариству, що Грузія являє собою нестабільну країну, яку не варто приймати в альянс. З огляду на те, що в грудні міністри закордонних справ країн–членів НАТО обговорюватимуть питання приєднання Грузії до Плану дій щодо членства в цій організації (ПДЧ), прогресуючий конфлікт центральної грузинської влади з бунтівними республіками може виявитися основним аргументом для опонентів вступу країни в альянс. У Тбілісі усвідомлюють це. Не випадково реакція грузинської влади на дії росіян була не настільки радикальною, як у минулі роки.
Зацікавленість Росії в перманентній нестабільності як у самій Грузії, так і навколо цієї країни, пояснюється також і енергетичними планами Кремля. Керівництво РФ із побоюванням спостерігає за розвитком проектів, які передбачають альтернативні російським шляхи доставки нафти та газу в країни-споживачі Європейського Союзу. Йдеться, зокрема, про проект Nabucco. У разі, коли Євросоюз усе-таки почне його реалізацію, велика ймовірність того, що плани зі створення «Південного потоку» і «Блакитного потоку-2» залишаться на папері. Тому посилення нестабільності в Південному Кавказі в цілому та Грузії, зокрема, повинно підірвати в інвесторів і політиків Європейського Союзу довіру до спроможності Тбілісі гарантувати безпеку як цього стратегічного для Євросоюзу газопроводу, так і інших трубопроводів, що проходять грузинською територією.
Невирішеність абхазької та південноосетинської криз сьогодні більш ніж улаштовує лідерів невизнаних республік Сергія Багапша та Едуарда Кокойти, оскільки дозволяє їм утримуватися при владі, далі зміцнюючи свої політичні режими. Попутно політики не втрачають надії все-таки зірвати джек-пот —здобути міжнародне визнання незалежності їхніх республік. Сьогодні це малоймовірно. Тим паче, що їхній головний патронат Кремль, попри загрозливі заяви депутатів Держдуми, все-таки не готовий на радикальні кроки. Та навіть ситуація невизначеності цілком улаштовує Сухумі та Цхінвалі. І тому лідери Абхазії та Південної Осетії, відчуваючи за плечима всебічну підтримку Москви, категорично відмовляються від мирних пропозицій Тбілісі, називаючи їх неприйнятними.
Нагадаємо, що в середині квітня Михайло Саакашвілі запропонував Абхазії «конституційно гарантовану посаду віце-президента в центральному керівництві, у центральному законодавчому органі гарантоване представництво, право вето в ході вирішення будь-яких життєвих питань і питань правового статусу». Грузинський лідер також пропонував розпочати багатосторонні переговори «з розробки механізмів міжнародних гарантій абхазької автономії». Що ж до Південної Осетії, то Тбілісі пропонувало керівництву цієї невизнаної республіки профінансувати направлення студентів із Цхінвалі на навчання в найкращих вузах за кордоном, а також розпочати вже цього року гарантовану закупівлю врожаю в регіоні.
Однак абхазці та осетини слідом за росіянами повторюють: Тбілісі відмовляється від укладання із Сухумі та Цхінвалі зобов’язуючих документів про незастосування сили та невідновлення воєнних дій, нарощує по різних каналах свої наступальні озброєння і демонструє агресивність намірів, зокрема у верхній частині Кодорської ущелини. Тому, вважають лідери невизнаних республік, висунуті президентом Грузії нові мирні ініціативи не можуть сприйматися серйозно. Примітно, що координатор Групи друзів генсека ООН, посол Німеччини в Грузії Патриція Флор спростувала інформацію про нарощування військової сили Грузії та концентрації військової техніки біля кордону по річці Інгурі. Вона повідомила, що перед своїм приїздом до Сухумі зустрічалася з керівництвом місії ООН зі спостереження в Грузії, і там їй також підтвердили, що ніякого збільшення військової сили немає.
Проте ці заяви не завадили виникненню у відносинах Сухумі та Тбілісі нових підозр. Причиною став збитий над Абхазією грузинський безпілотний літак-розвідник. При цьому абхази стверджують, що безпілотний апарат був збитий реактивним літаком Л-39 ВПС Абхазії, а грузини доводять, що це дії російського МіГ-29. У результаті питання було винесене на обговорення засідання Ради Безпеки ООН. Втім, було передбачено, що ніяке рішення не буде ухвалене.
Сьогодні здається очевидним, що ключовим гравцем у врегулюванні цих конфліктів на території Грузії є Росія. Допоки буде підтримка цих режимів із боку Москви, у Тбілісі немає шансів повернути під свою юрисдикцію Абхазію та Південну Осетію. Однак останні події показують, що найближчим часом не слід очікувати трансформації позиції Кремля. Політикам, які виросли в епоху протистояння Радянського Союзу та Сполучених Штатів, набагато звичніше думати категоріями епохи холодної війни, коли розмежування сфер впливів між основними геополітичними суперниками — є чимось звичним.