Уже не вперше представники законодавчої влади Сполучених Штатів звертають увагу на президентські вибори в Україні. Ще влітку американський сенат ухвалив резолюцію із закликом до українського керівництва провести чесні та демократичні вибори. Кілька днів тому аналогічне звернення ухвалив і Конгрес. На необхідності чесних і справедливих виборів неодноразово наголошували й представники Білого дому та держдепартаменту.
Однак законопроект H.R.5102 «Акт про українську демократію і чесні вибори-2004», внесений три тижні тому конгресменом Даною Рорабахером у палату представників Сполучених Штатів, виходить за межі закликів: жорсткий за своїм змістом документ передбачає персональні санкції проти українських політиків, причетних до порушень норм демократії.
Позавчора ж республіканець Дана Рорабахер і демократ Говард Берман, члени комітету з міжнародних відносин палати представників Конгресу США, подали новий законопроект H.R.5247, який також передбачає серйозні санкції щодо України та її посадових осіб у разі, якщо президентські вибори 31 жовтня не пройдуть чесно та вільно. Цей законодавчий акт, власне, є доопрацьованим варіантом законопроекту H.R.5102, але, на відміну від нього, користується більшою підтримкою в Конгресі, оскільки був внесений двома партіями (і республіканцями, і демократами) і вже при внесенні отримав підтримку близько 30 конгресменів.
Законопроект H.R.5247 є чітким сигналом про те, що Сполучені Штати однозначно засудять фальсифікацію виборів і застосують санкції щодо осіб, відповідальних за порушення прав українських громадян. Про рішучість конгресменів свідчить і те, що законопроект вноситься одразу ж після одноголосного прийняття Конгресом «Акта про демократію в Білорусі».
Коментуючи цю подію, Дана Рорабахер заявив: «Якщо результати українських виборів буде сфальсифіковано, майбутнє демократії цієї країни і відносини України з іншими демократичними країнами буде поставлено під загрозу. Я радий, що мої колеги-демократи в Конгресі приєдналися до нас, щоб дати чітко зрозуміти, що Сполучені Штати визнають лише вільні та чесні вибори в Україні». «З часів розпаду Радянського Союзу Україна подавала надії як вільна й демократична країна. Ми б хотіли бачити, що ця молода демократія вистоїть», — сказав Рорабахер.
Докладніше про причини й мотиви, що спонукали його до написання законопроектів, які безпосередньо стосуються виборів в Україні, Дана Рорабахер розповів кілька днів тому.
— Пане Рорабахер, чому, на вашу думку, США протягом трьох місяців виборчої кампанії серйозно не реагували на те, що, попри численні декларації та обіцянки Президента Кучми і прем’єр-міністра Януковича, кампанія в Україні не є чесною та вільною? Тільки нині ми бачимо деякі ознаки справжньої стурбованості й чуємо серйозні попередження на адресу української влади.
— Американський посол Джон Хербст та інші лідери, котрі відвідували вашу країну, ще з весни чітко давали зрозуміти українській владі, що Україна повинна провести чесні та вільні вибори, які відповідають міжнародним стандартам. Інакше її репутація постраждає, і за це доведеться розплачуватися. Перед початком виборчої кампанії було обіцяно, що вибори пройдуть чесно. Однак у ході кампанії вже зафіксовано порушення виборчого законодавства України— як незалежними спостерігачами в Україні, так і Радою Європи, Європейською комісією, ОБСЄ, Канадою і США.
— Коментуючи внесений вами законопроект, українські комуністи зробили різку привселюдну заяву, якою обвинуватили США у втручанні у внутрішні справи України. Як ви прокоментуєте ці обвинувачення?
— Це несерйозно. Очевидно, саме групи, котрі відстоюють таку позицію, і підривають чесність виборчого процесу.
— Деякі високі представники української влади, втім, як і лідери лівої опозиції, вважають, що американці визнають вибори сфальсифікованими, якщо їх виграє не Віктор Ющенко, який поки що лідирує в перегонах. Що ви на це скажете?
— Якщо кандидат, у даному випадку Ющенко, випереджає решту претендентів усього за три тижні до виборів, було б логічно припустити, що він переможе, якщо тільки не скоїть жахливої помилки. Інакше в такій ситуації було б обгрунтовано підозрювати посадових осіб, відповідальних за проведення виборів, у їх фальсифікації.
Чи є вибори чесними та вільними — це не питання про те, який кандидат їх виграє. У громадянському суспільстві нас цікавить: чи дозволяє чинна влада державним і недержавним ЗМІ надавати достовірну інформацію про всіх кандидатів; чи мають можливість кандидати від опозиції користуватися послугами пошти для масового прямого розсилання агітаційної продукції виборцям; чи дозволено кожному кандидатові орендувати будь-яке громадське приміщення, територію або палац культури для відкритих зустрічей із виборцями; чи мають кандидати рівне представництво в дільничних виборчих комісіях; чи віддає влада розпорядження міліції і органам безпеки охороняти виборчі урни та захищати виборців від дій кримінальних угруповань у день виборів; чи будуть чесними підрахунок голосів і протокол про результати голосування. Очевидно, існує безліч підстав для стурбованості перебігом нинішніх виборів в Україні.
— Чи не побоюєтеся ви й адміністрація Буша, що в разі надмірного тиску Президент Кучма особисто під загрозою негативної реакції США стосовно проведення виборів може вивести українські війська з Іраку?
— Україна заслужила подяку американського народу, приєднавшись до наших зусиль із побудови демократії в Іраку. Було б нерозумно для будь-якого лідера України зруйнувати цю добру волю, позбавляючи нас підтримки саме тоді, коли успіх в Іраку вже позначився. Крім того, важко уявити собі українського лідера, який схотів би втратити для своєї країни можливість одержати важливі контракти з постачання зброї, будівництва трубопроводів для нафтової промисловості, поставок устаткування, ідучи на погіршення добрих відносин зі США і з новим демократичним урядом Іраку.
— Ваш законопроект містить перелік посадових осіб України, яким загрожують санкції у разі порушення ними виборчого законодавства, продовження тиску на ЗМІ, опозицію тощо. Хто в США і згідно з якими критеріями та процедурами визначатиме тих, до кого застосовуватимуться санкції?
— Відповідно до цього закону, до України та її посадових осіб мають бути застосовані серйозні санкції (зокрема відмова у видачі віз, конфіскація майна, набутого незаконним шляхом, блокування банківських кредитів або фінансової допомоги від США або міжнародних урядових організацій) доти, доки президент США у своїй доповіді перед комітетами Конгресу не доведе, що вибори в Україні були чесними та вільними в повній відповідності до стандартів ОБСЄ, що припинено всі форми обмеження й утисків ЗМІ, політичної опозиції і неурядових організацій, що припинено всі політично мотивовані переслідування та обвинувачення проти опозиційних політиків і незалежних журналістів.
Якщо цього не станеться, відповідно до закону, президент США зобов’язаний дати вказівку міністру внутрішньої безпеки, відповідальному за прикордонний контроль, заборонити в’їзд на територію США всім вищим посадовим особам нинішнього керівництва України, а також їхнім дружинам, чоловікам та малолітнім дітям.
Термін «вища посадова особа» включає Президента України, прем’єр-міністра, всіх міністрів, у т.ч. внутрішніх справ і оборони, співробітників адміністрації Президента, народних депутатів, главу СБУ, керівників митної служби, податкової адміністрації, державних комітетів, а також усіх членів центральних, територіальних і дільничних виборчих комісій. Цей термін також включає будь-яку посадову особу, котра особисто причетна до порушення проведення чесних і відкритих виборів в Україні, чи то буде суддя, співробітник правоохоронних органів або прокуратури, глава обладміністрації, мер міста чи глава районної адміністрації, а також будь-яка інша особа, котра, на думку нашого міністра внутрішньої безпеки (держдепартаменту), є особисто причетною до прийняття рішень або їх виконання на порушення міжнародних стандартів прав людини, чесних і відкритих виборів.
Хто конкретно був чи не був прямо або побічно причетний до порушень, визначатиметься, відповідно до чинних адміністративних процедур, співробітниками Державного департаменту, які матимуть доступ до всіх джерел інформації в Україні, включно з політичними партіями, пресою, неурядовими організаціями, правоохоронними органами, посольствами західних держав і міжнародними моніторинговими структурами.
— Як ви вважаєте, чи прийме Конгрес цей законопроект? Якщо так, то коли? Чи підтримають ваші колеги цю ініціативу?
— Багато конгресменів, причому як із Демократичної, так і з Республіканської партій, дякували мені за внесення цього законопроекту і об’єднуються для його підтримки. Оскільки голосування в Конгресі не проводитимуться у зв’язку з президентськими виборами у США, запланованими на 2 листопада, цей законопроект голосуватиметься вже після наших і ваших президентських виборів. Якщо дії української влади в день виборів будуть такими ж неетичними й протизаконними, як це відбувається в ході виборчої кампанії, американські громадяни та Конгрес дуже обуряться, тож законопроект може бути прийнятий і набрати чинності у досить стислі терміни.
ДО РЕЧІ:
7 жовтня сенат Конгресу США одноголосно прийняв «Акт про демократію в Білорусі», аналогічний за переліком санкцій «Акта про українську демократію і чесні вибори-2004», внесеному 15 вересня.
Тепер документ надійде на підпис президентові країни Джорджу Бушу. До цього 4 жовтня «Акт про демократію в Білорусі» одностайно було прийнято палатою представників Конгресу США.
Документ передбачає запровадження Сполученими Штатами санкцій у разі відмови білоруської влади припинити переслідування опозиції та незалежних ЗМІ, розслідувати випадки політично мотивованих зникнень людей. Окремим білоруським чиновникам буде закрито доступ на територію США, буде заборонено стратегічний експорт у Білорусь і державні інвестиції, а також вжито заходів для зменшення фінансової допомоги країні з боку міжнародних фінансових інститутів. «Акт...» передбачає оприлюднення даних про експорт Білоруссю зброї до країн, які підтримують тероризм, і публікацію даних про доходи президента країни та інших вищих посадових осіб.
По суті, як відзначають експерти, «Акт...» стане першим повномасштабним документом, який зводить діючі, а почасти й нові санкції стосовно білоруського режиму в ранг офіційної державної політики США. У такий же офіційний ранг буде зведено і схильність уряду США до підтримання становлення демократії в Білорусі. І це спричинить досить серйозне коригування Вашингтоном своєї політики щодо офіційного Мінська.