На даний момент в парламенті очікує другого читання законопроект №5164, від прийняття якого залежить не тільки вирішення проблеми паління серед українського населення, але і доля фінансування низки громадських організацій.
Цей проект забороняє будь-яку інформацію про цигарки не тільки в місцях їх продажу і вводить за це необґрунтовано високі (на думку Головного науково-експертного управління Верховної Ради) штрафи.
Активісти вимагають прийняття цього законопроекту, посилаючись на ст. 13 РКБТ - Рамкової конвенції по боротьбі з тютюном. Але це посилання є неправомірним. «Керівні принципи, а також рекомендації Конференції сторін рамкової конвенції не створюють юридичних зобов'язань для держав-учасників» - сказано в офіційному висновку науково-правової експертизи Інституту держави і права ім. Корецького НАН України.
«Рамкові конвенції містять, як правило, бланкетні норми, які вказують на загальні напрямки дій держави, але не містять розпоряджень приймати які-небудь конкретні норми правового регулювання», - пояснює доктор юридичних наук Олександра Руднєва.
Німеччина ратифікувала РКБТ на півтора роки раніше України - у грудні 2004-го. Але, тим не менше, там дозволено не тільки інформацію про цигарки в місцях продажу, але навіть їхню рекламу на вулицях. Японія підписала конвенцію також у 2004-му, але тут досі дозволено навіть телевізійну рекламу цигарок (окрім прайм-тайм). Для порівняння, в Україні ТБ-рекламу цигарок заборонено ще з 1996 року, всі інші види реклами також заборонено. Але показово, що і в Німеччині, і в Японії рівень паління знижується набагато швидше, ніж в Україні.
Є і протилежні приклади. У Канаді після аналогічної заборони на інформацію про цигарки розорилося 10% всіх роздрібних магазинів (40% їхнього прибутку давав продаж цигарок, а заборона зробила його неможливим). При цьому паління зросло, особливо серед молоді - вона перейшла на контрабандні цигарки, які можна дешево купити в індіанських резерваціях. Зі схожою ситуацією зіткнулися Ірландія, Великобританія, Туреччина, країни Балтії. Цей список ризикує поповнити і Україна.
Член комітету Верховної Ради зі свободи слова та інформації (Партія регіонів) Олена Бондаренко, відзначає, що в комітеті вже опрацьовано чимало поправок до даного проекту. «Споживач, який купує цигарки, повинен мати повну інформацію про них, оскільки це легальний продукт. За даними змін у комітеті, як і в парламенті, є дві протилежні думки - від м'якої і аж до того, щоб поставити тютюнову галузь на коліна. Я дотримуюся золотої середини, адже тютюнова галузь - один з найбільших платників податків», - підкреслила вона.
У свою чергу голова комітету ВР зі свободи слова та інформації («БЮТ-Батьківщина») Андрій Шевченко, підтвердив, що у комітету є різні думки щодо цього законопроекту: "Зареєстровано 60 поправок до нього. Є два критичних моменти. По-перше, це заборона на рекламу цигарок в Інтернеті. Ця норма виглядає проблематичною з точки зору її практичного застосування. Інтернет - це територія свободи, і якщо ми дозволимо державі її регулювати, отримаємо зовсім не ті результати, на які розраховуємо. По-друге, цей проект можуть використовувати, щоб заборонити журналістам писати про те, що відбувається на тютюновому ринку».
Голова Асоціації зовнішньої реклами України Артем Біденко переконаний, що «цей законопроект - приклад радянського мислення наших політиків та деяких громадських діячів. Вони вважають за краще плодити нові бездумні і непрацюючі заборони замість того, щоб створювати умови для належного контролю над виконанням існуючих законів. Не можна сліпо, без адаптації до вітчизняних реалій, насаджувати американські стандарти в українському суспільстві з однією лише метою отримати черговий грант, не задаючись питанням: «А що потім?!».
Детальніше читайте у свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» у статті Ігоря Стрішенко «"Скурюючи" ідеали».