Мадам Кліко |
Ім’я вдови Кліко для справжніх цінителів шампанського означає практично те ж саме, що й ім’я Луїс Віттон — для цінителів виробів зі шкіри. Однак далеко не всі любителі благородного напою здатні відокремити торгову марку від реального образу Ніколь-Барб Кліко Понсардін, яка ще 1805 року успадкувала одну зі славетних компаній із виробництва шампанських вин після смерті свого чоловіка й успішно керувала нею аж до своєї смерті 1866-го. Її згадують не лише тоді, коли в особливо урочистих випадках відкорковують пляшку вишуканого напою. Її бізнес-досвід наполегливо вивчають і через два століття намагаються переймати студенти теперішніх академій та університетів менеджменту. Ще б пак, адже ім’я вдови Кліко ввійшло в історію не в останню чергу завдяки її сміливим інноваціям, таким, наприклад, як розробка технології процедури викиду осаду з пляшки шампанського, а також сміливому на той час завоюванню дикого ринку царської Росії. Незабутнім залишився і той факт, що вона, першою серед жінок і однією з перших взагалі наступником назвала свого службовця, а не когось із численної рідні.
Зараз на троні, на якому раніше вивищувалась славетна вдова, вдруге за всю історію опинилася жінка — 44-річна Сесіль Бонфонд. Як поспішає підкреслити сама Сесіль, її пріоритет — зберегти свій сімейний стан, бо чоловік наполегливо просив її не стати другою вдовою на цій посаді. Хоча пані Бонфонд доведеться відтепер очолювати торговий дім, ім’я якого нерозривно пов’язане зі споконвічними французькими традиціями (адже не випадково про справжню француженку говорять, що вона з тієї сім’ї, де бабуся на Різдво відкорковує пляшку саме «Вдови Кліко»), її власні сімейні традиції з виробництвом шампанського ніяк не пов’язані. Дочка інженера-механіка, Сесіль із дитинства хотіла стати мером або, на крайній випадок, головлікарем госпіталю. Успішно закінчивши Паризьку школу бізнесу, вона обійняла відповідальну посаду у компанії Danone. З перших днів своєї кар’єри наштовхнулася на дискримінацію. Причому не так за статевою ознакою, як за віковою — їй не довіряли насамперед через її молодість. Щоправда, її досі пробирає і від вітання, що стало традиційним під час зустрічей вищого керівництва, — «Добрий день, джентльмени!»
Відповівши згодою на пропозицію Бернарда Арно, імперія якого, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA, контролює і компанію Veuve Clicquot, Сесіль підкреслила, що виробництво шампанського насправді — справа суто жіноча. Адже успіх вона приносить лише за умови глибокого занурення в малі деталі, пильної і невсипущої уваги, налагодження стійких особистих контактів. Тому не випадково торговими представниками фірми «Вдова Кліко» у США, Італії та Японії, а віднедавна — і в Китаї й на Тайвані були жінки. Можливо, саме тому, попри дуже ослаблений стан глобальної економіки і загальний психоемоційний спад, обсяги продажів «напою радості» нинішнього року будуть обмежені виключно виробничими можливостями компанії.