Деякі норми проекту Податкового кодексу відкидають податкове законодавство України до середини 90-х років і навіть посилюють його. Про це заявляють партнери юридичної фірми «КМ Партнери» Олександр Мінін та Олександр Шемяткін у статті для «Дзеркала тижня».
Зокрема, експерти вказують, що у проекті Податкового кодексу закладено значне розширення прав податкових органів при проведенні перевірок і повноважень з обмеження діяльності платника податків.
Окрім того, документ передбачає збільшення у два рази — до шести — кількості видів перевірок, а також їх загальну тривалість.
Експерти також зауважують, що проект Податкового кодексу передбачає розширення кількості підстав для проведення позапланової перевірки до 15 проти 9, які є сьогодні.
Важливим нововведенням є і те, що платника податків позбавляють можливості не допустити перевіряючих, якщо у них немає підстав для перевірки, додають Мінін та Шемяткін.
«Проект передбачає можливість недопуску лише у тому випадку, якщо немає направлення на перевірку. А якщо є, то неважливо, що там написано, — повинен впустити. Якщо ж платник податків не допускає посадовців податкової до перевірки, то упродовж двох діб через суд податковий орган може зупинити будь-які операції на банківських рахунках такого платника», — роз’яснюють експерти.
Вони також звертають увагу на поспіх, із яким влада намагається прийняти проект Податкового кодексу.
«Уряди постійно заявляють, що Податковий кодекс — це благо, це зниження податкового навантаження і спрощення адміністрування. Проте це і є лапша. У деяких випадках проект дійсно містить ряд позитивних змін, але це ніщо у порівнянні з тим негативом, який в ньому закладено», — констатують експерти.
На їхню думку, новий Податковий кодекс, який може бути прийнято, переслідує зовсім не мету наповнення державного бюджету.
«Ця мета простежується досить ясно. Це — наповнення бюджету, тільки не державного, а особистого (напевно начальникам податкових органів буде доведений план стосовно збору «мзди» і занесенню її нагору). Це — можливість мати механізм переділу власності (ми ще не раз почуємо про справи, подібні до справи Ходорковського у Росії). Це — механізм, за допомогою якого можна прикрити рота будь-якому невгодному, а також убити середній клас, що зароджується», — вважають експерти.
Детальніше читайте у статті Олександра Мініна та Олександра Шемяткіна «Баланс інтересів як ознака демократії, або Лапша під назвою «проект Податкового кодексу» у свіжому номері «ДТ».