Нинішній порядок нарахування страхових резервів не досконалий і містить чимало лазівок для сумнівної оптимізації податкових платежів, тому потребує гармонізації з міжнародними стандартами, в яких відповідний облік проводиться адекватніше. Про це «Дзеркалу тижня» заявив голова правління Укрсоцбанку Борис Тимонькін.
Водночас голова Укрсоцбанку розкритикував норму законопроекту №6337, який був розглянутий парламентом 11 травня в першому читанні, яка передбачає заборону відносити повною мірою в податковому обліку на витрати страхові резерви за активними операціями.
Тимонькін пояснив, що в переліку активів, під які можна формувати резерви, згідно законопроекту, залишаються тільки видані банками кредити. При цьому норму про нарахування доходів за касовим методом, тобто коли враховуються тільки платежі, що реально поступили за кредитами, пропонується відмінити.
«Її скасування, на мій погляд, становитиме головну небезпеку, адже нині, в умовах кризи, існує справді великий обсяг кредитів, які не обслуговуються належним чином. У фінансовому обліку банки нараховують за ними відсоткові та інші доходи, але не одержують реальних грошей. Тому у разі запровадження цього нововведення нам доведеться сплачувати податки з неотриманих доходів», — пояснив банкір.
На думку Тимонькіна, таке корегування не мало б принципового значення в сприятливий період зростання економіки і банківських доходів за кредитами, коли питома вага проблемних доходів складала 2—4%. Сьогодні ж ця питома вага складає — 20—25%, а в окремих випадках досягає і 30—35%.
«Багато банків, особливо з недостатньо добре диверсифікованими портфелями, опиняться в складному становищі, реально на межі банкрутства. І державі, дестабілізувавши ситуацію, знову доведеться шукати гроші для стабілізаційного рефінансування, на рекапіталізацію, виплати вкладникам і т.ін. Тобто, намагаючись похапцем розв’язати одну проблему, держава продукує цілу низку інших, і, наповнивши одну кишеню, не виключено, що доведеться викласти набагато більше з іншої», — переконаний банкір.
Глава Укрсоцбанку підкреслив, що законопроект був оперативно розроблений Мінфіном в його інтересах, водночас внесення необхідних корегувань повинно було стати результатом комплексної спільної роботи – уряду, законодавців, Нацбанку і банківських асоціацій, в рамках спеціальної створеної робочої групи.
«Як мені відомо, нині такі консультації ведуться, але наскільки всі інтереси врахують в остаточному варіанті законопроекту — поки що під питанням», — зазначив він.
Докладніше читайте в статті Андрія Алексєєва «Де взяти 16 мільярдів?» у свіжому номері «ДТ».