Світло в кінці тунелю

Поділитися
Південна частина Одещини завжди була найуразливішою в плані енергозабезпечення. І, незважаючи на спроби змінити ситуацію, залишається такою й досі...

Південна частина Одещини завжди була найуразливішою в плані енергозабезпечення. І, незважаючи на спроби змінити ситуацію, залишається такою й досі.

Років три тому існувала реальна загроза відключення цього регіону від електропостачання. Тоді причиною насування катастрофи, крім інших, називали й високу ціну на російський газ, що призвела до помітного розриву цін на електроенергію в Україні та сусідній Молдові. Зрештою, Молдавська ГРЕС (Придністров’я) залишила працювати тільки один блок і попередила: якщо температура повітря знизиться, відключить лінії, через які живиться південно-західна частина Одещини.

Під час нинішньої газової кризи південні райони Одеської області опинилися в черговій пастці. Транзит газу на Балкани та Східну Європу через територію Молдови і Придунав’я було зупинено. Відтак, чотири райони сіли на голодний пайок. Маючи мізерний запас газу, який залишився в магістральному трубо­проводі, вони готувалися до найгіршого — евакуації лікарень, дитбудинків, інтернатів. Ішлося про перехід (там, де це можливо) на альтернативні джерела енергозабезпечення: мазут, вугілля й електроенергію, що цього разу мало стати рятувальним кругом. Правда, енергетики не давали гарантій, що мережі, які працюють на межі своєї потужності, зможуть витримати додаткове навантаження.

Проблем із зовнішнім постачанням електроенергії, як у минулі роки, цього разу не було. Проте цей регіон досі залишається енергодефіцитним через відсутність власних генеруючих потужностей і енергозалежним від Молдови через відсутність своїх високовольтних ліній електропередач.

Чотири підстанції з п’яти, що живлять південно-західну частину Одеської області, пов’язані з Молдавською ГРЕС, яка є частиною об’єднаної енергосистеми України і Молдови. Тому не перший рік ставиться завдання побудувати власні повітряні траси в обхід Молдови.

Протягом останніх років видавалися укази, приймалися постанови. Віз рухається, але дуже повільно. Нарешті побудовано і введено в експлуатацію дві лінії з напругою 110 кВ: Арциз—Болград і Болград—Буджак—Рені. Є зрушення і в будівництві двох високовольтних ліній 330 кВ. Їх фінансування передбачене за рахунок кредитів Європейського банку реконструкції та розвитку.

Наприкінці грудня 2008 року розпочато будівництво однієї з них. Це нова обхідна лінія Ад­жалик—Усатове. За словами директора Південних електроенергетичних систем НЕК «Укренерго» Анатолія Козлова, на її будівництво піде десять місяців.

До речі, проект відведення землі під цю лінію отримав позитивний висновок і був затверджений на сесії Одеської облради ще в середині 2006 року. Траса проходить територією чотирьох районів. Але тяганина з остаточним місцем її розміщення, отримання дозволів завершилися тільки торік. Тоді ж розпочали проектні роботи. Як пояснили в облдержадміністрації, забагато часу пішло на утрясання земельних питань. Землі давно розпайо­вані, це приватна власність, тому низку питань довелося вирішувати через суд.

Що стосується другої високовольтної лінії — Новоодеська—Арциз, то, як повідомив А.Козлов, зараз ведеться її проектування. І на кінець цього року їхнє підприємство планує розпочати будівельні роботи.

Здавалося, рушило з місця і будівництво двох парогазових електростанцій — в Ізмаїлі та Болграді. Але криза внесла свої корективи.

Електростанцію в Ізмаїлі потужністю 240 МВ планує будувати ВАТ «Одесаобленерго». Її орієнтовна вартість 350 млн. дол. Проект розроблено, землю виділено, отримано всі дозволи, закуплено устаткування. Але, як повідомив представник компанії, отримати кредит під прийнятні відсотки зараз нереально.

Що буде зі станцією в Болграді, поки що теж неясно. Ще навесні 2007 року було прийнято розпорядження Кабміну про затвердження техніко-економічного обгрунтування її будівництва. У січні 2008-го вийшов указ президента «Про невідкладні заходи щодо розвитку Південно-західної частини Одеської області». Зокрема, йшлося і про виділення коштів із бюджету-08 на проведення проектно-розвідувальних робіт і закупівлю устаткування. Замовником будівницт­ва виступає НАЕК «Енергоатом». Орієнтовна вартість об’єкта у старих цінах — 300 млн. грн.

Але чи буде виділено кошти на будівництво станції в Болграді нинішнього року, місцева влада відповісти не може.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі