Суворі роки минають…

Поділитися
Суворі роки минають…
Коливання на валютному ринку, зростання цін більш як на 40% за кілька місяців, зниження споживання і загострення ситуації на Сході країни - все це матиме дуже серйозні наслідки для ринку. До берега догребуть далеко не всі, як це було і 2008-го.

Якщо в країні криза, то нікому не вдасться залишитись осторонь. Учасники ринку нафтопродуктів відчувають це безпосередньо, переконуючись у тому, що 2008 р. були лише квіточки. Коливання на валютному ринку, зростання цін більш як на 40% за кілька місяців, зниження споживання і загострення ситуації на Сході країни - все це матиме дуже серйозні наслідки для ринку. До берега догребуть далеко не всі, як це було і 2008-го.

Те, про що так довго говорили, сталося у квітні. За оперативними даними, поставки бензину й дизпалива на ринок скоротили на 30% порівняно з торішнім показником (на 33% "просіли" бензини і на 27 - дизпаливо). Для порівняння: коливання в межах 5% раніше вважалися чималими.

Причин кілька. Головна - багато трейдерів відмовилися від поставок через галопуючий валютний курс. І не прогадали. "Кожен літр, який ми продавали у квітні, приніс збитки, оптові ціни були відчутно вищими за роздрібні", - описує ситуацію один із роздрібних трейдерів.

Однак проблема і в тому, що значно знизилися продажі, і це тепер надовго. Чому так? Подивімося динаміку цін. Бензин А-95 від початку року подорожчав на 42,2% (на 4,5 (!) грн/л), але рекорд належить дизпаливу: з січня по травень ціни зросли на 53,2% - з 9,63 до 14,75 грн/л. Підвищені темпи зростання порівняно з бензином пов'язані з украй "своєчасним" рішенням уряду підвищити з 1 квітня акциз удвічі - з 46 до 98 євро/т. У результаті пересуватися по Києву стало набагато простіше, а подекуди на периферії вже можна їздити із зав'язаними очима - все одно нікого не зустрінеш.

Ще одним фактором зниження поставок стала окупація Криму. У квітні на півострів почали надходити російські нафтопродукти, а "українські", відповідно, "заїжджати" туди перестали. Крім того, оператори відзначають обвал продажів. "Цієї весни наша кримська мережа продає за день у шість разів менше, ніж минулорічного травня", - на умовах анонімності розповів керівник національної роздрібної мережі, яка минулого березня несподівано стала міжнародною. Крим з паливного балансу України випав, забравши з собою близько 4,4% у річному обчисленні.

Зовсім кепські справи з маржами. Цієї весни якщо хтось і заробив, то це оптовики, які переоцінювали товар по кілька разів на день під час валютного ралі, закладаючи ризики по повній. Роздрібним продавцям, які працюють в умовах більшої конкуренції, так не пощастило. Зростання було запізнілим і розтягнутим, що в умовах щогодинного зростання закупівельних цін обернулося досить великим "мінусом". За наявними даними, фінансовий результат усіх провідних мереж АЗС у січні-квітні 2014 р. - збитки. "Треба було просто знімати паливо з вільного продажу, йти в обслуговування корпоративних клієнтів. Нічого не заробили б, але й не втратили б", - махає кулаками після бійки один з великих ритейлерів.

Іншим виходом могло б стати оперативне реагування на валютний курс, зі зміною ціни пропорційно опту. Щоправда, у цьому разі ціна на піку "завалилася" б за 18 грн/л, тоді як за фактом не перевищила 16 грн/л. Нині ж власники АЗС безуспішно намагаються пояснити всій країні, чому курс долара впав, а ціни на колонці - ні. А у вільний від цього час підраховують збитки. Якщо "брудна" роздрібна маржа торік становила в середньому 1,42 грн/л, то за підсумками чотирьох місяців 2014 р. - 0,38 грн/т.

Як видно на рисунку, у березні бензоколонки фактично доплачували споживачу по
24 коп. на літрі, у квітні торгували без націнки. У зв'язку з цим падіння обсягів продажів у квітні можна вважати досить вдалою обставиною. При цьому відсутність націнки не означає відсутності збитків: зарплат, експлуатаційних витрат, податків та інших обов'язкових платежів ніхто не скасовував. Якщо врахувати, що ці витрати сумарно становлять 0,8–1,0 грн/л, то цього року прибутку ще ніхто не бачив. І побачить нескоро.

Це підтверджується почастішанням повідомлень про готовність ритейлерів продати свій бізнес. "Минулий рік був досить успішним, але про це вже ніхто не пам'ятає. До кінця цього року допливуть не всі", - впевнений один з авторитетних учасників ринку. Інша справа, що черга з покупців на зазначені активи не вишиковується. Ну що, є охочі сьогодні інвестувати в Україну?

На десерт - Схід. Одну станцію під Слов'янськом спалили, у навіс комплексу донецької компанії "Асі Ойл" влучив снаряд. У "Галнафтогазу" два сучасні бензовози вартістю 150 тис. євро кожен пішли на зміцнення барикад "мирних протестантів". Місцевий лідер, компанія "Паралель", що входить до СКМ, була змушена закрити чотири комплекси в Слов'янську. На початку травня захопили Ровеньківську нафтобазу (Луганська область), полегшивши її вміст на 800 т. Напади, грабежі, вимагання й шантаж - сьогоднішні трудові будні паливних ритейлерів Донбасу. На момент здачі матеріалу багато колонок у гарячих точках допродували залишки, щоб зупинитися.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі