Тема доріг, а точніше, їх відсутності дедалі частіше спливає в пресі та соцмережах: боротьба з перевищенням ліміту ваги на південних магістралях, розподіл джерел наповнення дорожнього фонду в Раді, увага до питання обрання нового прем'єра Гройсмана, зрештою Євробачення... Що далі від Києва, то похмуріша картина. Споживач обурюється, мовляв, ми ж платимо за бензин, у тому числі й акциз, а де ж дороги?
Таке невдоволення водночас об'єктивне й не дуже. Адже от уже два роки немає цільового дорожнього фонду, що наповнюється "паливними" акцизами. Це можна зрозуміти з огляду на війну та зміну пріоритетів. Але складно зрозуміти знижене бажання місцевої влади змінювати ситуацію. Йдеться про так званий роздрібний акциз, що надходить до бюджетів місцевих громад, за рахунок чого могли б активніше латати дороги. Довго випрошуючи податкової децентралізації, на ділі місцева влада виявилася не дуже зацікавленою в боротьбі за свої гроші. Цей податок багато заправок просто перестають платити - набагато простіше підкупити місцевих "царьків" і "закрити питання".
"Тіньовий" легіон
Ідея створення дорожнього фонду за рахунок паливних акцизів знову зазвучала в Кабміні. Перебуваючи 17 травня з візитом у Одесі, новий глава уряду Володимир Гройсман зазначив, що дорожній фонд запрацює в 2017 р "Це дасть можливість за два-три роки ситуацію з дорогами вивести на інший рівень", - сказав прем'єр. Серед джерел наповнення він неодноразово називав роздрібні акцизи на нафтопродукти, які надходитимуть до фонду з місцевих бюджетів.
Мабуть, він погано знає реальну ситуацію з акцизами.
Відповідно до закону, з 1 січня 2016 р. кожен літр бензину, дизпалива і скрапленого газу, відпущений на АЗС, обкладається збором з роздрібної реалізації підакцизних товарів у розмірі 0,042 євро. Причому, якщо торік багато мереж заправок легко відсудили право не платити цього податку з продажів корпоративним клієнтам, то з 2016 р. оподаткуванню підлягає кожен виданий через автозаправний пістолет літр. Розрахунки "Консалтингової групи А-95" свідчать, що при діючій ставці тільки з бензину, дизпалива і скрапленого газу до місцевих бюджетів мало б надійти близько 2 млрд грн. А скільки вийшло за фактом? Схоже, цього ніхто не знає. У фіскальній службі повідомили, що всього в першому кварталі 2016-го на регіональні рахунки надійшло 2,26 млрд грн "роздрібного" акцизу. На перший погляд, непогано. Але якщо врахувати, що до зібраної цифри входять відрахування з алкоголю, тютюну, пива та інших підакцизних товарів, то все не так райдужно.
Сила темної сторони
Невідомо, як ідуть справи з акцизом з пива в кіосках, а от на заправках його платять з кожним днем дедалі менше й менше. Переконатись у цьому нескладно. У Новомосковську (Дніпропетровська обл.) мені видали воістину чек-вирок: на клаптику паперу заправник власноруч написав суму заправки скрапленим газом і поставив незрозумілий штамп якоїсь фірмочки з пропискою в Харківській області. Тобто касового апарата немає, а отже, немає й шансів на відрахування роздрібного акцизу до місцевого бюджету (та й до будь-якого іншого).
До слова, сума роздрібного акцизу має зазначатись у чеку, але поки що таких бачити не доводилося.
Слідом за Дніпропетровською без чека продали мені газ у Харківській, а потім у Полтавській і Київській областях. Скрізь розрахунок відбувається безпосередньо із заправником, який відправляє готівку в кишеню, що виступає за сумісництвом касою. Потрібен чек? Запросто, надрукують на будь-яку суму. От тільки податків зі сплачених мною коштів бюджети зазначених областей точно не отримали.
За всіма ознаками, ситуація зі сплатою роздрібного акцизу дуже близька до точки неповернення, а у випадку із самим роздрібним акцизом - до "точки" неповертання. Безконтрольність і безкарність "підпарканників" (нелегальних пунктів заправки скрапленим газом, що розплодилися на кожному кроці) призвела до того, що ця категорія бізнесу стала реальною провідною силою на ринку. Усе просто: безкасова торгівля дає 1,27 грн акцизу і близько 45 коп. ПДВ, що становить уже 20% від роздрібної ціни. Плюс фактична відсутність інвестиційних витрат, адже землю під такі об'єкти захоплюють, а не купують чи орендують. Нереальність конкуренції з таким супротивником затягує у вирву "сірого" сектора дедалі нових операторів, які ще вчора працювали "в білу".
"Майже весь перший квартал 2016 р. ми торгували в мінус, іноді з мінімальною маржею. Але ціну підняти не вдається - навколо процвітає торгівля повз касу, що дає змогу таким АЗС тримати ціну на гривню нижче", - говорить представник харківської мережі "Род-Нік" Владислав Колодяжний.
Багато про що здатні сказати й цифри Держстату. На тлі 40-відсоткового зростання поставок скрапленого газу в першому кварталі найбільші мережі в більшості своїй декларують скромне збільшення продажів за готівку. Правда, це може говорити не тільки про зростаючу популярність торгівлі повз касу, а й про перетікання обсягів у "сірий", а точніше, "чорний" сегмент, який узагалі не контролюється фіскальними службами.
Вивчення ситуації показує, що провалилась і спроба обкласти податком увесь роздрібний товарообіг на заправках. Як і раніше, працює схема фіктивного відпуску палива "на власні потреби", і така ж імітація відпуску зі зберігання тощо.
Плачу, як хочу
Та найцікавіше, що сама Держфіскальна служба не може оцінити масштабів лиха - обсяг сплати/несплати роздрібних акцизів до місцевих бюджетів. Більш того, зовсім недавно виявився кричущий "нюанс": ДФС узагалі неспроможна зіставити обсяги реального відпуску палива і надходження роздрібних акцизів до бюджету.
Справа в тому, що далеко не всі касові системи здатні відображати акцизи в чеку. Це означає, що ДФС бачить лише суму чека і кількість літрів у ньому, та й то лише чеків, виданих касовими апаратами, підключеними до системи. Однак розмір нарахованого акцизу залишається невідомим. Виходить, що відрахування роздрібних акцизів до бюджету залишається на совісті операторів.
Експертна оцінка, що базується на даних про поставки і продажі скрапленого газу, говорить про те, що без сплати роздрібного акцизу реалізується близько 40% обсягів. У Києві цей показник уже давно перевищив 60%. У грошовому вираженні це становить майже 16 млн євро за чотири місяці 2016-го. Однак з урахуванням лавиноподібного характеру популярності схем "оптимізації", вже до середини 2016 р. сплата роздрібного акцизу з продажу скрапленого газу може стати моветоном.
При цьому, зазначають учасники ринку, торгівля повз касу двічі б'є по бюджету. "Споживання дешевого автогазу зростає за рахунок відмови від використання дорогого бензину, в якому частка податків досягає 45%. Відповідно, тепер спочатку до бюджету не потрапляє акциз з бензину, а потім і з газу, адже споживач вибирає "підпарканні" АЗС, які податків не платять", - говорить керівник столичної мережі KLO В'ячеслав Стешенко.
Наступний етап після рукописних чеків - газовози-наливайки в передмістях. Аналогічна катастрофа насувається і в торгівлі бензинами та дизпаливом - в умовах повної безконтрольності це питання недалекого майбутнього.
На думку президента Асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леоніда Косянчука, найлогічнішим вирішенням проблеми могло б стати включення ставки роздрібного акцизу до загального акцизу на нафтопродукти. "Далі вже Кабмін зможе вирішувати, як розподіляти по регіонах кошти і фінансувати дорожнє будівництво", - вважає глава галузевої асоціації.
***
Сьогоднішня ситуація недвозначно доводить, що роздрібний акциз на нафтопродукти як джерело наповнення бюджету виявився неспроможним, ставши натомість потужним каналом корупції на всіх рівнях. У результаті ми маємо "білих" продавців, які не розуміють, як платити цей податок, фіскалів, що не можуть до пуття усвідомити, як його збирати, і місцеву владу, яка продемонструвала беззубість і продажність у битві з нелегалами. Недивно, що регіональна влада зчиняє виття при перших згадках про необхідність трансформувати "роздрібний" акциз. Погоджуючись на копійки, тим самим вони гублять на корені перспективу ефективного розвитку системи децентралізації фінансів і того ж дорожнього будівництва. Тож доволі символічною є та Новомосковська газова заправка, що видає вибагливим столичним покупцям рукописні чеки на посіченій вибоїнами ділянці дороги.