Український хімічний магнат Дмитро Фірташ найближчим часом може оголосити себе власником Лисичанського нафтопереробного заводу (ПАТ «ЛИНІК»), який поки що належить російській ТНК-ВР. Джерела DT.UA уперше повідомили про інтерес олігарха до нафтопереробки ще в червні, а днями інформацію підтвердив луганський губернатор Володимир Пристюк.
«Я не хочу втручатися в ці процеси (зміни власника ПАТ «ЛИНІК» - І.Г.). Поки йде процес, не хочеться робити зайвих кроків, які надалі можуть на нього вплинути. Можу сказати, що Фірташ - один із тих, хто бере участь у цьому процесі», - заявив губернатор 24 липня. Він виразив упевненість, що незабаром у заводу буде новий власник, оскільки в цьому зацікавлений уряд України та, зокрема, прем’єр-міністр Микола Азаров.
За даними джерел DT.UA, станом на третю декаду липня переговори про купівлю ЛИНІКа між Д.Фірташем і власниками компанії ТНК-ВР пройшли стадію узгодження договору. Окремі джерела повідомляють про можливі ускладнення через загострення конфлікту між російською та британською сторонами ТНК-ВР, кожна з яких заявила про готовність продати свою частку в цьому СП. Зокрема, про свій інтерес до викупу частки ВР заявила 24 липня державна «Роснефть». Щоправда, юристи застерігають, що продаж ЛИНІКа за таких умов може бути надалі оскаржено новим акціонером ТНК-ВР.
Однак, припустімо, якась із компаній Д.Фірташа купила ЛИНІК. Входження в нафтопереробку Д.Фірташа викличе серйозні зміни рельєфу українського ринку нафтопродуктів, вважають експерти та учасники ринку. Згідно з результатами опитування, проведеного серед читачів спеціалізованого сайта Oilnews, нещодавнє повернення уряду до питання підтримки НПЗ учасники ринку в основному пов’язують із бажанням Фірташа з допомогою держави підвищити ліквідність свого нового бізнесу.
Як повідомляло DT.UA, одночасно з появою інформації про наміри олігарха придбати ЛИНІК в уряді відновилася полеміка навколо підтримки українських НПЗ. Зокрема, Міненерговугільпром запропонувало звільнити від ПДВ 10 млн. тонн імпортної нафти, а також запровадити мита та квоти на імпорт нафтопродуктів. На думку експертів, це призведе до втрат бюджету в розмірі близько 25 млрд. грн. на рік, підвищення цін на паливо для споживачів пропорційно розміру мит на імпорт (розглядається ставка в розмірі 100 євро/т, або 1 грн./л), а також до відновлення цілковитої залежності України від Росії в нафтовій сфері.