Бодяга проти Зеленського: як «лівий» бензин убиває мрії президента

29 липня, 2021, 08:30 Роздрукувати
Відправити
Відправити

В Україні працюють 25 міні-НПЗ, десятки нафтобаз, сотні АЗС, які щорічно виробляють і прокручують мільйони тонн «лівих» нафтопродуктів, завдаючи державі мільярдних збитків

Бодяга проти Зеленського: як «лівий» бензин убиває мрії президента
© Сергій Куюн

«Ти точно хочеш, щоб я повернулася працювати до України?» — запитує мене 19-річна дочка Ліза, студентка іспанського бізнес-університету, після проведення Національною поліцією п’яти обшуків у нас і брата (її дядьки) 13 липня. П’ять обшуків за день, розламаний з допомогою лома й сокири сейф, відмова впустити адвоката, шоковані співробітники нашого офісу та стрибок тиску у 86-річного дідуся, який живе з нами.

Цього дня ми довідалися, що стали фігурантами кримінальної справи, яку Подільське управління Нацполіції під дуже пильною увагою Подільської окружної прокуратури м. Києва ретельно розслідує з 2019 року проти двох десятків фірм, що нібито оптимізували податки. Ми не тільки ніколи не працювали з жодною з них, нам навіть незнайомі їхні назви. «На вас надійшла скарга», — пояснив слідчий наш зв’язок із цією справою. Мені завжди здавалося, що якщо в держорганів є запитання, особливо щодо податків, для початку потрібно подати запит щодо первинної інформації, яка цікавить їх. Навіть у повсякденному житті ми завжди дзвонимо у двері, а не виносимо її з ноги, чи не так?

Однак ми в Україні. Саме розслідування та рішення про обшуки, маса порушень під час їхнього проведення кажуть лише про одне: це класичне замовлення, притім у найгіршому його прояві. Справу зліплено у такий спосіб, що замість нас у неї можна вписати кого завгодно й на цій підставі зайти куди завгодно.

Хто замовив? Не хочу звужувати тему до окремих імен, оскільки вона набагато ширша. І називається вона «Нелегальний ринок нафтопродуктів». Моя «Консалтингова група А-95» багато років висвітлює цю тему, у тому числі на шпальтах ZN.UA ми багато написали про «лівий» бензин, податкові схеми, і саме ця робота є причиною наїзду та розпочатого медійного цькування. І це вже новий рубіж проблеми величезного нелегального сектору, який привільно почувається та вже почав завдавати державі не лише фінансовий збитків.

І тут я згадав про мрії нашого президента, багато з яких на наших очах перекреслюються бодяжним бензином.

 

Допоможи собі сам

«Епоха бідності закінчиться тільки тоді, коли всі платитимуть податки», — сказав нещодавно президент Володимир Зеленський. Що ми маємо на паливному ринку? По всій країні працюють 25 міні-НПЗ, десятки нафтобаз, сотні АЗС, які щорічно виробляють і прокручують мільйони тонн «лівих» нафтопродуктів. Збитки для бюджету оцінюються нами у 22 млрд грн на рік.

Ці 22 млрд грн втрачених податків формуються з двох основних частин.

5 млрд грн — це акцизний збір, якого не платять при виробництві нелегального палива. Словом, якби цього палива не було, ринок привіз би легальний продукт і заплатив ці 5 млрд грн акцизу до бюджету. Паралельно зросло б завантаження двох заводів у Кременчуці та Шебелинці. Такий подвійний ефект.

Можна сказати, що в президента тут є особистий інтерес. Акцизний збір на нафтопродукти — основна стаття формування дорожнього фонду. Виходячи з бюджету «Великого будівництва» на цей рік в обсязі 100 млрд грн і запланованих 4,5 тис. км доріг, «паливні» 5 млрд грн — це мінімум 225 км нових доріг. Половина траси Київ—Одеса або Київ—Харків чи дорога від столиці до Черкас.

Далі. 17 млрд грн втрат — це ПДВ, який зникає в кишенях махінаторів при продажу палива на АЗС за готівку. Ми неодноразово писали про це в ZN.UA. Коротенько суть схеми така: під час оплати палива готівкою покупцю видають «лівий» чек, а отримана готівка й документи на паливо йдуть далі ланцюжком фіктивних підприємств споживачів або прямо компаніям реального сектору. Вони «на папері» споживають паливо, мінімізуючи зобов’язання з ПДВ і податку на прибуток. (До речі, таке фіктивне підприємництво, по суті, нам «шиють» Нацполіція з прокуратурою, от тільки ми платимо 77% від зобов’язань із ПДВ до бюджету живими грошима. Для довідки: це дуже багато.)

Не викликає сумнівів, що Кабмін знайшов би куди прилаштувати 17 млрд грн. Це більш як половина торішніх бюджетних витрат на духовний і фізичний розвиток.

 

Чому важко дихати

У червні президент презентував програму «Здорова Україна». Одним із її ключових напрямів є зниження кількості передчасних смертей в Україні, 85% яких, за статистикою, спричинено не інфекційними захворюваннями, а хворобами системи кровообігу та онкозахворюваннями. Те, що відбувається на паливному ринку, робить свій внесок у цю сумну статистику сповна.

На початку року в пробах бензину на АЗС БРСМ, «Мотто», Sunoil ми та інші експерти, журналісти виявили вміст монометиланіліну (ММА) — токсичного октанопідвищувального компонента, забороненого в Україні, США, Європі й навіть у Росії, звідки його імпортують. ММА був заборонений через свої канцерогенні властивості, що провокують рак. Він особливо небезпечний для водіїв, які перебувають у постійному контакті з пальним із ММА-включенням, а також для дітей, оскільки випаровування ММА накопичуються шаром над ґрунтом на висоті близько 60 см.

Найбільші імпортери ММА 2020 року — «Катма Груп» (ексклюзивний постачальник палива в мережу БРСМ, 2 тис. т, або 61% від загального імпорту) і «ВТГ-Трейдинг» (ЗМІ зв’язують її із групою Sunoil, 0,65 тис. т, або 17%). Після медійного підсвічування цього свавілля минулої весни імпорт ММА почав знижуватися, але де гарантія, що згодом він не відновиться знову, адже державного контролю якості палива як не було, так і немає. Цей контроль залишається роботою експертів і журналістів, котрі, як ми бачимо, зазнають прямих атак із боку фігурантів цих публікацій.

Фальсифікат забирає життя і напряму. Нелегальне виробництво палива стало причиною Васильківської трагедії, коли в полум’ї загинули шість людей, два десятки були важко травмовані. А скільки постраждали внаслідок розливу палива й викиду в атмосферу продуктів згоряння 20 тис. т нафтопродуктів?

Нелегальне виробництво бензину на Васильківській нафтобазі призвело до масштабної пожежі, наслідки якого відчули сотні тисяч людей
Нелегальне виробництво бензину на Васильківській нафтобазі призвело до масштабної пожежі, наслідки якого відчули сотні тисяч людей
Василь Полуетов/facebook

Минуло шість років, але мало що змінилося. Василькови розкидані буквально по всій країні. Усі міні-НПЗ, які доводилося бачити, працюють з усілякими порушеннями промислової та екологічної безпеки. Будь-який пожежний інспектор може закрити ці об’єкти, але чомусь він туди не приходить. Мені здається, це невипадково. Нагадаю, що Держслужба з надзвичайних ситуацій перебуває в структурі МВС, як і Нацполіція, що прийшла з обшуками до нас, хто про ці міні-НПЗ пише… Пообіцявши посадки на згарищі Васильківської нафтобази, тодішній міністр МВС Арсен Аваков швидко втратив інтерес до цієї теми, понад те, слідство швидко погодилося з риторикою БРСМ, власника нафтобази, відкривши провадження проти пожежників (не так гасили).

І якщо функціонування нелегальних міні-НПЗ і нафтобаз перш за все становить небезпеку для персоналу та жителів прилеглих населених пунктів, то токсичними вихлопами від згоряння бодяжного бензину дихає вся Україна.

Жодний міні-НПЗ технічно не може випускати паливо встановленого стандарту Євро-5 — це факт. Уся їхня продукція поза законом, тому що за фактом це бензин і дизпаливо класів Євро-2 — Євро-3. Але вони називають їх розчинниками, що дає можливість не лише спокійно продавати за мутними ланцюжками, а й виводити їх з-під акцизу. Це вже було доведено фіскалами, але чомусь цей досвід не було поширено.

 

Роз’їдаючи державу

Про своє бажання залучити до країни інвестиції президент каже постійно. Згадаємо хоча б інвестнянь, які стали мемом. Але як сюди прийдуть гроші, якщо відповідальні державні органи вражено корупцією, при цьому не без допомоги того самого тіньового паливного ринку, який генерує мільярди чорної готівки?

Фіскальна служба зображує бурхливу діяльність, але жодного великого об’єкта нелегального виробництва й торгівлі паливом 2021 року не закрито. Заарештовані під камери компоненти палив і товарні нафтопродукти потім тихенько повертають власникам.

З боку ДПС немає елементарного аналізу податкової віддачі учасниками паливного ринку, яка навіть під час поверхневого вивчення різниться в десятки разів.

Місцева влада не просто кришує так звані об’єкти малої переробки, і збутові підприємства їй належать. Воно й зрозуміло: Київ далеко, а нам тут треба якось жити.

СБУ? У розмові один із великих функціонерів відомства сказав, що обласне управління перебуває повністю на паливному забезпеченні найбільшої «бодяжної» мережі. «Вони ж не одні бодяжать, чого нам їх чіпати?» — риторика приблизно така.

Є вже й ознаки того, що великий тіньовий капітал не проти взяти участь у політиці. Мережа БРСМ засвітилася в торішньому розслідуванні програми «Наші гроші» Дениса Бігуса про фінансування партії Шарія. Це що, спроба вийти на новий рівень впливу на владу й захистити свій бізнес? Традиційних методів впливу за допомогою елементарної корупції вже не вистачає?

І тут ми приходимо до нашого кейса, коли тіньовий бізнес пішов в атаку на експертів, журналістів, активістів, які, по суті, єдині, хто каже та показує цю національну ганьбу з паливною бодягою, токсичними вихлопами та вбивством автомобілів. Це прагнення придушити останній спротив.

А тепер про інвестклімат. На обшуки невеликих українських компаній із смішних приводів дивляться посольства, представництва іноземних компаній, і навряд чи побачене стимулює їх інвестувати в Україну. Якщо поліція під наглядом прокуратури вивертає навиворіт невеликі компанії, то як сюди вкладати мільйони? Якщо будь-який слідчий районного відділення поліції може вписати тебе в стару справу й виламати тобі двері до офісу, розламати ломом твій сейф, винести техніку, печатки й документи. Гроші такого не люблять.

***

З перших днів президентства Володимир Зеленський каже про свою головну мрію — повернути українців додому. Можу собі тільки уявити, як налаштовані співвітчизники, що виїхали, якщо власні діти не бачать себе тут. У країні, де слідчі риються у твоїй шухляді з нижньою білизною з таким оскаженінням, нібито через тебе всі проблеми в Україні. Як пояснити 19-річній доньці, що тут треба якщо й не вчитися, то хоча б жити та працювати? Що в країні, яка розвивається, більше можливостей, ніж у Європі? А що сказати 15-річному сину, у якого забрали комп’ютер з уроками англійської? Думаю, тепер він вчитиме мову ще старанніше…

Власник БРСМ Андрій Біба та акціонер мережі Мотто Едуард Ставицький живуть за кордоном
Власник БРСМ Андрій Біба та акціонер мережі Мотто Едуард Ставицький живуть за кордоном

А знаєте, Володимире Олександровичу, що ще характерно? Власники тих самих мереж БРСМ і «Мотто» живуть за кордоном. І повертатися точно не збираються, нервова тут обстановка, та й дихати важко.

Думайте. А краще робіть.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК