Нафтову компанію «ЛУКОЙЛ» — найбільшу в Росії й одну з найбільших у світі — представляти не потрібно. Щорічний видобуток нафти цією компанією перевищує 80 млн. тонн, що разів у 30 більше, ніж річний нафтовидобуток всієї України.
Останніми роками «ЛУКОЙЛ» інтенсивно розширює сферу діяльності. Компанія прагне виправдовувати свій амбіційний девіз «Попереду планети всієї». У цих планах Україні відводиться не остання роль.
Історично склалося так, що велика частина нафти, що відправляється компанією, проходить через Одеську нафтогавань. З квітня минулого року її присутність на українському ринку ще більше зміцнилася — компанія придбала контрольний пакет Одеського НПЗ. Нині їй належить уже 96% акцій заводу.
Щороку «ЛУКОЙЛ» перероблятиме на заводі 2,4 млн. тонн нафти, і це робить російську НК одним із ключових гравців на українському нафторинку. Правда, сам завод не новий, потрібні значні кошти для його модернізації та реорганізації виробництва. Компанія пішла на додаткові витрати, що дозволило вже цього року організувати виробництво на Одеському НПЗ високооктанових марок бензину А-95 і А-98 для потреб українського ринку.
Водночас зі зміною номенклатури нафтопродуктів виробництва відбулася і структурна реорганізація. З цього часу завод — тепер він називається ВАТ «ЛУКОЙЛ — Одеський НПЗ» — займатиметься лише виробництвом нафтопродуктів. Усі ж функції з реалізації вироблених нафтопродуктів в Україні візьме на себе ПІІ «ЛУКОЙЛ-Україна».
Виняток становитиме тільки Крим, з яким компанію давно пов’язують особливі відносини. Там реалізацією займається ЗАТ «ЛУКОЙЛ-Крим».
У листопаді було остаточно врегульовано і питання виконання інвестзобов’язань щодо Одеського НПЗ. Російське й українське законодавство по-різному тлумачать термін «переробка нафти». Унаслідок, частина нафти, поставлена «ЛУКОЙЛом» на Одеський НПЗ, очищена, знесолена і відправлена споживачам, згідно з українським законодавством, переробленою не вважалася. Проте до конфлікту справа не дійшла — сторони знайшли взаємоприйнятне рішення. Відповідно до підписаної угоди з Фондом державного майна України, починаючи з квітня наступного року, «ЛУКОЙЛ» протягом трьох років щорічно поставлятиме додатково 400 тис. тонн нафти для переробки на заводі. Це понад ті 200 тис. тонн, які завод перероблятиме щомісяця. Уже з жовтня поточного року завод вийшов на цей рівень переробки.
Утім, споживача мало хвилюють організаційні проблеми або обсяги поставок нафти. Його куди більше цікавить, чи зможе він купити на заправці якісне паливо і нормальний комплекс послуг. Адже ні для кого не секрет: нерідко те, що заливають у баки наших автомобілів, не лізе ні в які стандарти. Особливо цим грішать маленькі компанії з однією-двома заправками. Низькооктановий бензин тут раз у раз видають за високооктановий, тут же пропонують масло вельми сумнівної якості та інше.
Щоб гарантовано зберегти і донести до споживача високу якість бензину, потрібні власні автозаправки. Свого часу у Росії «ЛУКОЙЛу» знадобилося кілька років на розгортання такої мережі АЗС. Зате нині обслуговування на біло-червоних «лукойлівських» заправках стало еталонним як за якістю нафтопродуктів, так і за сервісом.
Тепер подібна мережа АЗС розгортається й в Україні. У Криму вже функціонує два десятки фірмових заправок. Інтенсивно розгортає свою мережу і «ЛУКОЙЛ-Україна». Недавно ця компанія придбала й орендувала 20 автозаправних станцій в Одесі. Ефект мав місце майже відразу — якість обслуговування на цих заправках різко зросла, а разом з нею і кількість клієнтів. За словами генерального директора компанії «ЛУКОЙЛ-Україна» Миколи Каденюка, «після того, як компанія придбала ці заправки, лише за листопад-грудень реалізація палива збільшилася на 30%».
Природно, що одеськими заправками компанія не обмежилася — має намір розширювати мережу АЗС у південних і центральних областях України, у тому ж Криму, Одеській, Дніпропетровській, Запорізькій областях. Хоча не буде обділений і захід України — перші «лукойлівські» заправки вже з’явилися в Івано-Франківській, Чернівецькій областях.
Природно, компанія не могла залишити без уваги Київ і Київську область. Ще торік під час зустрічі президента «ЛУКОЙЛу» Вагіта Алікперова з Президентом України Леонідом Кучмою сторони домовилися про те, що компанія відкриє у Києві 10 своїх автозаправних комплексів. Утім, у проекту виникли проблеми. І реально Київська область обігнала столицю. А вже наступного тижня запрацюють перші АЗС у Білій Церкві.
Минулого тижня на околицях столиці запрацювали ще три нових АЗС. Одна з них розташована на дванадцятому кілометрі одеського шосе. Її родзинкою є те, що тут уперше в Україні, крім традиційного для «ЛУКОЙЛу» сервісу (заправка бензином, дизпаливом, заміна масла, техобслуговування тощо), станція може працювати з автомобілями на газовому паливі.
Нині «ЛУКОЙЛ-Україна» контролює десь 35 АЗС. Але, за словами Миколи Каденюка, у найближчі три роки компанія має намір довести кількість своїх автозаправок (включаючи орендовані) до 150. На його думку, кількість дрібних фірм—власників автозаправок (зараз їх близько 3,5 тисячи) сильно скоротиться. Ті, що не зможуть забезпечити повний набір послуг, підуть, а їхнє місце займуть більш крупні компанії.
Утім, «ЛУКОЙЛ» не прагне стати монополістом. За оцінками фахівців компанії, у перспективі вона може претендувати на 20% українського ринку нафтопродуктів. Це не призведе до його монополізації і залишить широке поле для конкуренції. А від цього натомість виграють усі, і насамперед споживачі...