19 червня в Брюсселі відбулася Міжнародна конференція ЄС—Україна «Розвиток нафтогазового сектору України й можливості залучення іноземних інвестицій». Конференцію організовано в рамках програми Європейського Союзу «INOGATE» разом із Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України». Під час конференції міжнародній діловій аудиторії свої інвестиційні проекти представило дочірнє підприємство «Нафтогазу України». Зокрема, ВАТ «Укрнафта» запропонувало потенційним інвесторам проект будівництва газопереробної установки на Глинсько-Розбишевському й Анастасьєвському виробництвах Качановського газопереробного заводу. «Чорноморнафтогаз», який розробляє вуглеводневі родовища в Криму, зокрема на чорноморському шельфі України, в особі голови цієї компанії Ігоря Франчука презентував проект розробки Одеського газового родовища. Ще на початку конференції, виступаючи з вітальним словом до її учасників від імені Європейської комісії, Д.Рісторі, директор генерального директорату з питань транзиту й енергетики, зазначив, що учасники Європейського Союзу схвалюють оприлюднений президентами України й Росії намір створити міжнародний консорціум для управління й розвитку газотранспортної системи України.
Щоправда, під час розмов з іноземними учасниками конференції, зокрема, таких вельми впливових у газовому бізнесі компаній, як Rurhgas і Gаs dе Franc, з’ясувалося, що аж до останнього моменту, а точніше, буквально за два дні до підписання в Санкт-Петербурзі президентської заяви про створення міжнародного консорціуму з управління українською ГТС, іноземні компанії, зацікавлені в цьому проекті, нічого конкретного про нього не знали. Тому тепер вони з нетерпінням очікують конкретної інформації про умови створення такого міжнародного консорціуму.
До слова, попри теперішню невизначеність із створенням міжнародного консорціуму, серед представників газотранспортної галузі України є чимало прибічників цієї ідеї. Проте на сьогодні для них, як і для більшості зацікавлених цим проектом, залишається безліч питань: хто від імені України ввійде до складу консорціуму, чи буде ця компанія оператором, що конкретно зі складу інфраструктури української газотранспортної системи буде передано в консорціум і на яких умовах. Адже якщо з ГТС буквально фізично виокремлять три гілки магістрального газопроводу (тобто шість із 36 тисяч кілометрів газомагістралей), то решта, більша частина ГТС, дуже багато втратить. Принаймні цього бояться українські газотранспортники, образно зауважуючи у зв’язку з можливістю створення міжнародного консорціуму: «Двері відчинили, але не сказали точно, куди, в якому напрямку й навіщо йти».
Проте під час міжнародної конференції в Брюсселі генеральний директор дочірньої компанії «Укртрансгаз» А.Рудник розповів про потенційні транзитні можливості газотранспортної системи України та презентував п’ять цілком конкретних проектів, спрямованих на підвищення ефективності й мобільності використання вітчизняної газотранспортної системи.
Ще два проекти потенційним інвесторам представив П.Демченко, голова правління ВАТ «Укрнафта».
Крім того, голова правління ВАТ «Укртранснафта» А.Тодійчук презентував учасникам конференції українську частину Євро-Азійського нафтотранспортного коридору. Читачам «ДТ» уже відомо про цей проект, зокрема про намір України створити міжнародну операційну компанію, яка займатиметься організацією вантажопотоків від родовищ Каспію до європейських нафтопереробних заводів через нафтотранспортну систему України, із наступним включенням у цей проект польської частини нового нафтотранспортного маршруту. Як повідомив А.Тодійчук, 20 червня в Жешуві (Польща) відкривається п’ятий енергетичний форум, на якому також ітиметься про подовження української частини Євро-Азійського нафтотранспортного коридору до Гданська.
Вітаючи політику відкритості НАК «Нафтогаз України» й України в цілому як важливу складового курсу європейської інтеграції України в ЄС, провідний банкір ЄБРР П.Шапіро підкреслив: ЄБРР, зокрема в Україні, уже профінансував проект створення СП «Газтранзит», у якому учасниками є НАК, російський «Газпром» і турецька компанія. ЄБРР, за словами П.Шапіро, і надалі сприятиме фінансовій підтримці міжнародної інтеграції газотранспортної системи Європи.
Докладніше про цю ділову зустріч читайте в наступних числах «ДТ».