«Дрібновузлова» Astra |
На «Столичному автошоу», яке проходило в Києві 14—16 травня, було представлено автомобілі переважно вітчизняного складання. За останні два-три роки їхня частка на ринку значно зросла. А либонь зовсім недавно український авторинок заповнювала продукція виробництва яких завгодно країн, але не України. Приміром, у сегменті нових легковиків практично 60-відсоткова частка була за російським ВАЗом. А сектор уживаних авто займали іномарки з Європи та Японії. Сьогодні ввезення старих машин із Європи практично зупинено, а українці за ціною таких іномарок купують продукцію вітчизняного автопрому.
На автошоу були представлені три найбільші вітчизняні автозаводи — ЗАЗ, КрАЗ і ЛАЗ. Запорізький автомобілебудівний привіз усі моделі легковиків, які він випускає: «Таврії», «Славути», «ВАЗ-2109» і «ВАЗ-21099», Opel Astra Classic, вироблені дрібновузловим методом. Окрім того, — автомобілі Daewoo, Mercedes, Dacia, Chevrolet, Jeep, Chrysler і Opel, які збираються великовузловим методом із машинокомплектів. Як «чисті» іномарки на автошоу були присутні лише японські Mazda, Nissan, Toyota й Suzuki.
Світові стандарти вимагають інвестицій
Загалом вітчизняний автопром почав переймати досвід провідних автоконцернів світу. Причому, схоже, лише досвідом шоу-заходів не обмежується. Адже для того, аби фарбувати кузов Opel Astra у загальній виробничій лінії ЗАЗу, підприємству довелося істотно доробити фарбувальний цех. А щоб дрібновузловим способом випускати цей автомобіль, на заводі побудували додатково зварювальний цех і складальний конвеєр. Проте автомобіль стає повністю українським, коли в нього вітчизняні комплектуючі. Приклад для тих, хто не в курсі, — сьогодні навіть для виробництва «Таврії», нехай частково, але все ще використовується імпортний метал. Величезний комбінат «Запоріжсталь», що знаходиться у ЗАЗу буквально під боком, поки що не може забезпечити прийнятну для автомобілебудівників якість металевого листа. Більше того, ціни на вітчизняну металопродукцію швидко зростають. Останнє позначається на кінцевій вартості автомобілів. Аби випускати якісніший лист, металургійному підприємству необхідно реконструювати значну частину устаткування. І «Запоріжсталь» починає вкладати гроші в реконструкцію, оскільки той самий ЗАЗ стає солідним замовником. Якщо 2001 року Запорізький автомобілебудівний випускав трохи більше як 15 тисяч машин, то план на 2004 рік становить уже 100 тисяч легковиків.
Розвиваються і вітчизняні постачальники деталей і вузлів. Так, представлені на автошоу шинний завод «Росава» й акумуляторний завод «Іста» більшу частину випущеної продукції відпускають саме ЗАЗу. Нюанс тут ще й у тім, що відповідно до міждержавних угод країн СНД, автомобіль, понад 50% вартості якого становить вартість вітчизняних комплектуючих, отримує статус «за походженням із України». Отже, згідно з договором про вільну торгівлю, він може поставлятись у Росію й інші країни колишнього Союзу без сплати мита.
Загалом автозавод, щоб отримати можливість безмитно експортувати автомобілі в Росію, має налагодити виробництво багатьох комплектуючих. За неофіційною інформацією, сьогодні ЗАЗ веде переговори щодо придбання ліцензії й устаткування на виробництво сучасного двигуна. Проте всі деталі один завод виробляти не зможе — сучасний світовий поділ праці передбачає вузьку спеціалізацію.
Досвід інтеграції
Коли світовий автопром почав освоювати російські заводи, у країну прийшли виробники комплектуючих: концерни Bosch, VDO, Tenneco Automotive та ін. Очікують на таке й українські автовиробники. Показовим прикладом інтеграції російської автопромисловості в світову економіку став досвід спільного підприємства General Motors—АвтоВАЗ. На «Столичному автошоу» воно показало нову модель Chevrolet Niva. Цей автомобіль створено американськими й російськими фахівцями. Машину під американською маркою Chevrolet, котра зберегла від старої «Ниви» хорошу прохідність на бездоріжжі, американські спеціалісти довели до світових стандартів якості, комфорту й керованості. При цьому ціна залишилася на прийнятному рівні, а комплектуючі — переважно місцевого виробництва. Приміром, для випуску так званого експортного варіанта Niva спільне підприємство налагоджує в Росії виробництво коробок передач Suzuki й купує завод із виробництва двигунів Opel.
Сервіс обіцяють європейський
Українські автозаводи домоглися успіхів не лише у виробництві автомобілів, а й у їхньому продажі й обслуговуванні. Адже дозвіл на продаж сучасних автомобілів під марками Chevrolet і Opel нині дають не всім бажаючим, а лише тим автосалонам, котрі відповідають певним вимогам виробника. Серед яких — наявність кваліфікованого персоналу, навченого для роботи з конкретними автомобілями та їхніми системами. Для цих марок застосовують і сучасні маркетингові технології. Так, автомобілі Opel нині забезпечені трирічною гарантією, що є середньоєвропейським показником. Окрім того, кожен власник Opel стає членом клубу цієї марки, отож, може отримати невідкладну технічну допомогу в будь-якій точці країни.
У секторі вантажних автомобілів і автобусів досягнення не такі помітні, але також є. Так, КрАЗ розпочав складання мікроавтобусів Karsan, а ЛАЗ отримав дозвіл від Mercedes на випуск автобусів під німецькою маркою. Таким чином, українська автомобільна промисловість уже зробила крок назустріч світовому автопрому, тепер черга за світовими автовелетнями звернути увагу на нашу країну...