ПИВА «ПРИМУСЯТЬ» ПИТИ ЩЕ БІЛЬШЕ ПИВОВАРИ ДРУЖНО НАРОЩУЮТЬ ВИРОБНИЧІ ПОТУЖНОСТІ

Поділитися
Небагато галузей можуть похвалитися обсягами виробництва, що перевищують доперебудовний рівень, а пивна давно переступила і немов не помітила...
Облиш у спокої вентил!

Старт оптимістичний, але дрібнота бешкетує

Пивовари задоволені початком сезону і сподіваються, що ринок забезпечить їм цього року прогнозовані 10—12% зростання. Початок сезону (квітень) для пивоварів видався не ідеальним, але помірно оптимістичним: весна була швидше прохолодною, ніж теплою, але навіть така погода забезпечила непоганий старт. За даними Держкомстату, в січні—квітні випуск пива становив 51,733 млн. дал, що на 20,1%, або 8,66 млн. дал більше, ніж за цей же період торік. Переважно нарощує виробництво четвірка головних гравців. У дещо гіршій ситуації опинилися провінційні заводи, щоправда, не всі. Деякі з них знайшли інвестиції та партнерів і вже в цьому сезоні не проти потіснити іменитих побратимів.

Саме тому аналітики вважають, що ринок розвиватиметься під впливом двох основних чинників. По-перше, велика четвірка нарощуватиме обсяги виробництва й конкуруватиме між собою за продажі у сегменті національних і міжнародних торгових марок. По-друге, на кількох локальних ринках (Ніжин, Радомишль, Полтава…) четвірці доведеться зіткнутися з досить сильними місцевими брендами — законодавцями моди в регіонах. Навіть більше, на думку експертів, регіонали здійснять спроби закріпитися на національному ринку. «Загалом за сезон виробництво пива збільшиться до 190 млн. дал», — прогнозує генеральний директор «Укрпиво» Галина Коренькова.

Довідка: 2003 року виробництво пива збільшилося порівняно з 2002-м на 13%, або на 19,8 млн. дал, і становило 169,6 млн. дал. 2002 року приріст виробництва становив 14,9%. 2001-го — 21,4%.

Ще заводик, і друге місце в кишені

Зазнавши в попередньому сезоні проблем із потужностями, що не дозволило пивоварам повною мірою задовольнити попит споживачів, до сезону-2004 компанії готувалися особливо ретельно. Сьогодні можна констатувати, що мускулатуру наростили всі. Почнемо у зворотній хронології. 7 червня відбувся офіційний пуск заводу компанії «ВВН Україна». Це її третє підприємство в Україні. Вона володіє запорізьким «Славутичем» і «Львівською пивоварнею». Донедавна володіла ще і Славутською солодовнею, але продала (операція у процесі), вирішивши зосередитися виключно на пиві. Очікується, що новий столичний завод потужністю 12 млн. дал на рік дозволить компанії претендувати на другий рядок рейтингу гравців ринку. Нагадаємо, що будувати завод компанія почала минулого року і на все про все витратила 50 млн. євро. На новому підприємстві компанія розливатиме «Арсенал».

Паралельно ВВН запустила на «Львівській пивоварні» лінію з розливу пива в кегах потужністю 120 кегів/год. (600 дал/год.). «Ми вирішили збільшити потужності, оскільки останніми роками попит на розливне пиво «Львівське» в сезон перевищував виробничі можливості», — каже голова правління компанії Володимир Печер. Після пуску лінії потужності «Львівської пивоварні» з випуску пива в кегах збільшилися вдвічі.

Але навіть за таких розкладів «ВВН Україна» буде досить складно зайняти другу сходинку на ринку, оскільки конкуренти також не дрімали. Зокрема «Оболонь» наприкінці травня ввела в експлуатацію нову лінію з випуску пива виробництва німецької компанії KHS потужністю 110 тис. пляшок (0,5 л) на годину. «Запускаючи найпотужнішу лінію розливу, ми входимо до трійки найпотужніших заводів Європи», — заявив президент компанії на громадських засадах Олександр Слободян. Потужності підприємства збільшилися приблизно на 20%, і тепер завод готовий відновити колишні позиції на внутрішньому ринку.

Більш того, щоб не відстати від своїх транснаціональних колег, «Оболонь» всерйоз замислилася над придбанням заводу в Німеччині. Пан Слободян відмовився уточнити, з ким саме ведуться переговори про купівлю заводу, але нагадав, що «Оболонь» вже була близька до цього два роки тому. Перешкодив проекту горезвісний конфлікт із донецьким «Сарматом». Придбання німецького пивзаводу, нехай навіть невеликого, дозволить «Оболоні» укріпити позиції на ринках країн Європи та знизити витрати на експорт продукції.

Здавалося б, лідеру ринку, компанії «САН Інтербрю Україна» з її 34,3% ринку і 20-відсотковим темпом зростання продажів (усе за результатами 2003 року) вже можна було б особливо не напружуватися. Відрив від решти гравців достатній. Але й бельгійці ввели в експлуатацію на своєму заводі «Десна» (Чернігів) нову лінію з випуску пива виробництва німецької компанії Krones потужністю 48 тис. пляшок (0,5 л) за годину. Крім того, на двох заводах збільшили потужності з бродіння. На «Янтарі» завершуються роботи з нарощування потужності варильного відділення. Загалом на всіх підприємствах триває модернізація основного й допоміжного обладнання. Отже, буде де розливати весь марочний асортимент (від білого до пурпурного), що переповнює портфель компанії. Саме портфель брендів — одна з сильних сторін цієї компанії. Проте в цьому сезоні планується ще кілька новинок як для магазинів, так і для ХоРеКа сектора (бари, ресторани, кафе).

«Опціон» у пшеничному сегменті

Не бажаючи вступати у пряму конкуренцію з пивними монстрами, корпорація «Рідна Марка» зробила досить ризикований, але водночас оригінальний хід. Минулої осені на пивобезалкогольному комбінаті «Радомишль» (входить до структури корпорації) було запущено вузькоспеціалізований комплекс із виробництва нефільтрованого пшеничного пива, на якому виробляють пшеничне пиво типу баварського weissbier «Пшеничне Еталон». Щоправда, справжні німецькі технології й рецептура вилилися в копієчку. Інвестори (серед яких британські та французькі) розщедрилися на 15 млн. євро. Введення в експлуатацію спеціалізованого комплексу з виробництва баварського weissbier здійснюється в три етапи. Зараз запущено першу чергу виробництва, наступного року введуть в експлуатацію другу, а ще через рік — третю, з виходом на загальну потужність понад 10 млн. дал на рік.

У момент, коли вітчизняний ринок захлеснула хвиля різноманітності марок і різновидів пива, оператор ставить на одну-єдину, причому досить нову для українського споживача. Ситуація дуже схожа на купівлю біржового опціону: якщо гравець усе прорахував, а фортуна не підведе, то виграш отримає максимальний (сума вкладених коштів часто множиться в сотні разів), але якщо програш, то абсолютний...

Складність у цій ризикованій маркетинговій стратегії для корпорації «Рідна Марка», на наш погляд, полягає ще й у тому, що на виведенні пива «Пшеничне Еталон» їй довелося зіткнутися з уже наявними на ринку сортами нефільтрованого та пшеничного пива, варіації яких мають сьогодні вже всі оператори великої четвірки. Тепер новачки національного ринку мусять доводити, що їхнє пиво найбільш пшеничне, а технологія — найбільш баварська.

Поки що, слід сказати, в них це виходить. Як і багато журналістів, дуже скептично ставимося до різних конкурсів, нагород, рейтингів... Сьогодні, коли все купується й продається, важко устежити за об’єктивністю. Однак, погодьтеся, новачку з України непросто виграти протягом одного місяця два світових спеціалізованих конкурси, які проводять один раз на два роки. Обставити німців у традиційно їхній підкатегорії weissbier, щоб доставити до Києва одразу пивний кубок світу (з американського Сан-Дієго) і «оскар» пивної індустрії (з Лондона), одних грошей або зв’язків не вистачить. Результат: на сьогодні досягнуто домовленості з вісьмома країнами, серед яких у тому числі виробники пшеничного пива, на експортні поставки пінного з Радомишля.

Тепер, мабуть, черга за вітчизняним ринком. Принаймні за деякою інформацією, «Рідна марка» має намір відщипнути в іменитих українських операторів не менше 50—60% ринку пшеничного пива, посиливши свої позиції ще однією пшеничною маркою, але вже фільтрованого пива. А там, дивись, і Полтава з Ніжином наберуться сміливості…

Проблеми зростання

Пивовари вірять, що ринок зростатиме, хоча й не так швидко, як їм би цього хотілося. Одна з головних перешкод інтенсивного розвитку пивної індустрії — низькі доходи українців. Відповідно, у міру зростання доходів зростатиме й споживання пива.

Другий момент — нестабільне законодавство. За інформацією генерального директора «Славутича» Петра Перетятька, знову почалися розмови про підвищення акцизу на пиво, що не сприяє розвитку галузі. Ще одна проблема — сировина. В Україні, на жаль, поки що відсутні високоякісні виробництва солоду та хмелю. Ось пивовари й везуть сировину з інших країн, а паралельно намагаються переконати депутатський корпус у доцільності знизити досить велике мито для прискорення розвитку галузі. Зокрема, вони сподіваються, що Рада ухвалить закон, що знижує ввізне мито на хміль з 50 до 20%.

Але навіть якщо із законодавцями не вдасться домовитися, пивовари обіцяють утримати ціни на прийнятному рівні. Тим більше що в умовах посилення конкуренції ціни стають одним із визначальних чинників частки тієї або іншої компанії на ринку. Принаймні головні гравці заявили, що не мають наміру підвищувати ціни, а невелике подорожчання пива означатиме тільки дуже високий сезонний попит на продукцію.

Коментарі експертів

Людмила Наконечна,
генеральний директор «САН Інтербрю Україна»

— У чому особливості нинішнього сезону у світлі виробництва, конкуренції та торгівлі на ринку пива?

— З кожним сезоном конкуренція зростає. Боротьба за споживацькі уподобання стає жорсткішою. У такій ситуації виграє споживач, а виробник змушений шукати нових можливостей, щоб зробити свій продукт доступнішим і помітнішим. Серед особливостей нинішнього сезону я б відзначила, що зараз практично всі великі оператори ринку нарощують потужності та модернізують виробництво.

— Ваш прогноз збільшення обсягу пивного ринку в цьому сезоні?

— Ринок зростатиме, і не менше, ніж минулого року. Уподобання наших співвітчизників дедалі більше змінюються у бік пива, а не міцних алкогольних напоїв. Точну цифру місткості ринку в сезон вирахувати дуже складно. Але той факт, що нинішнього року практично всі великі виробники збільшили свої потужності, не може не позначитися на місткості ринку.

Павло Роднін,
президент корпорації «Рідна марка»

— Ваша оцінка динаміки ринку пива на найближчу перспективу?

— Зараз у країнах із сильними пивними традиціями, наприклад у Бельгії, Німеччині, Швейцарії, Австрії, Великій Британії, обсяг споживання пива на людину за рік сягає 160—180 літрів. Практично це означає, що кожна людина вживає келих пива щодня. Україна поки що не може похвалитися такими обсягами споживання й продажів. Однак вітчизняний ринок має хороший потенціал і розвивається досить динамічно. Щорічний його приріст становить 10—15%. Ми очікуємо, що зростання триватиме аж до 2009 року, коли країна вийде на рівень споживання понад 50 літрів пива на людину.

— І яку частку ринку, за вашими оцінками, займатиме сегмент пшеничного пива?

— До 2009 року — близько 10%.

— Це узгоджується зі структурою світового ринку пива?

— Відсоток споживання пшеничного пива істотно коливається в різних країнах. Так, у Німеччині в різні пори року частка пшеничного сягає 30%, в Бельгії — близько 20—25%. На цьому ж рівні тримається питома вага пшеничного в інших країнах, де weissbier є популярним. Натомість в Англії, де люблять ель і портер, навряд чи можна говорити про серйозний сегмент пшеничного пива. Почала формуватися пшенична ніша і в Росії за рахунок таких брендів, як «Балтика» та «Золотая бочка».

— З розрахунку на якого споживача компанія вивела на ринок марку «Пшеничне Еталон»?

— Марка є масовим продуктом у своїй ніші споживання. Ми розраховуємо, що ця ніша розвиватиметься за рахунок приросту любителів пшеничного пива. У тому числі й тих, хто воліє пити розливне пиво.

— Яке співвідношення розливного й пляшкового пива ви вважаєте оптимальним?

— У міру зростання культури споживання розливного пива ми маємо намір вийти на співвідношення, в якому розливна складова сягне 30%. Наша поточна пропорція: 10% розливного і 90% пляшкового.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі