На українських дорогах останнім часом різко побільшало автомобілів з іноземними номерами. І в лідерах серед них литовські. Якщо ви думаєте, що їздять на цих авто литовці, то дуже помиляєтеся. Це громадяни України приганяють собі недорогі авто, як правило старі, що не відповідають екологічним стандартам, і ганяють на них до повного зношування. Дедалі частіше вони стають учасниками ДТП. Тиждень тому в Києві на Куренівці можна було спостерігати картину, як авто з іноземною реєстрацією зіткнулося з… тролейбусом.
Пригнати - простіше простого
Інтернет-сайти з продажу таких авто рясніють оголошеннями про продаж і доводять, що це вигідно й надійно, головне - зважитися. Треба просто вибрати свою машину на литовському сайті оголошень, позначити її адміністраторам сайту, після чого вони оформлять усі необхідні документи і за доплату в розмірі 500 євро приженуть авто вам. При цьому економія буде істотна порівняно з покупкою такої самої машини в Україні. Адже витрачатися на розмитнення не доведеться.
Читаємо на одному з таких веб-ресурсів: "1) Авто реєструється на компанію, зареєстровану в Литві, а на того, хто керує автомобілем, оформляється доручення. Останнє дозволяє керувати автомобілем, а також перереєструвати його, тобто продати.
2) Реєстрація відбувається на особу, яка керуватиме цим автомобілем, але для реєстрації потрібен поручитель, у даному випадку це литовська компанія. Якщо коротко, то це потрібно для того, щоб на адресу цієї компанії могли надходити листи, наприклад, за перевищення швидкості тощо".
"Компанія" пропонує визначитися з параметрами автомобіля і підписати договір. Далі співробітники підберуть у Європі автомобіль відповідно до замовлення. Оглянути авто можна по Skype або Viber у режимі онлайн. Тобто співробітник зробить візуальний огляд кузова й скла авто, тест лакофарбового покриття, огляд деталей кузова на предмет зварювання, пайки або слідів ДТП, огляне салон і навіть перевірить авто на СТО.
Якщо клієнт згоден, то далі автомобіль оформляється і транспортується в Україну, де й відбудеться остаточний розрахунок і передача транспортного засобу.
Уся процедура, як обіцяють, забирає від трьох до семи днів, залежно від складності параметрів замовлення.
В'їхати на територію України може тільки іноземець (схему називають "ввезення"), оскільки громадянину України довелося б протягом десяти днів зареєструвати авто в сервісному центрі МВС, отримати українські номерні знаки й техпаспорт. А європеєць може їздити на своєму "службовому" транспорті до одного року.
Трохи інша схема ("транзит") діє в західних областях України. Там український громадянин, який постійно займається перевезеннями, має можливість купити машину в Польщі і кожні п'ять-десять днів виїжджати-в'їжджати через кордон. Тому, на відміну від решти території, у Західній Україні переважають автомобілі з польськими номерами.
Хто може їздити
Продавці таких автомашин стверджують, що турбуватися особливо нема про що. Мовляв, поліція може зупиняти й штрафувати виключно за порушення Правил дорожнього руху, митні порушення не в її компетенції.
"На запитання щодо юрисдикції митних органів, ми відповідати не зобов'язані! - інструктують на сайті. - Більше того, подібні запитання можуть бути кваліфіковані за ст. 365 КК України: Перевищення влади або службових повноважень. Наполегливо просимо співробітника поліції й ДАІ не перевищувати своїх повноважень і не ставити запитань, які не входять до його юрисдикції, а виконувати СВОЮ роботу".
Справді, в Україні митна база не має синхронізації з поліцейською. Але це зовсім не означає, що власники авто з латинськими держномерами нічого не порушують і можуть спокійно на них роз'їжджати.
Згідно зі ст. 380 Податкового кодексу України, нашими дорогами на автомобілях чужоземної реєстрації мають право їздити виключно нерезиденти (іноземці). На митниці вони оформляють машину для тимчасового ввезення на строк до року, і при цьому митний збір з них не стягується. Відповідно до Правил реєстрації, якщо таке авто ввозиться на строк понад два місяці, його знову ж таки слід зареєструвати в сервісному центрі МВС на строк до одного року. При цьому їм видаються українські номери й тимчасовий техпаспорт. Після закінчення строку тимчасового ввезення автомобіль слід зняти з обліку, отримати чужоземні номери й документи, після чого вивезти за межі країни. Тобто правилами чітко встановлено, що автомобілі з литовськими номерами не можуть роз'їжджати понад визначений строк.
Мало того, такі машини можуть використовуватися виключно людьми, які ввезли їх в Україну, і тільки для особистих потреб. За допомогою цих авто (увага!) заборонено здійснювати комерційну діяльність, розукомплектовувати їх, передавати у володіння, користування або розпорядження іншим особам. А останнім часом часто можна побачити литовські номери і в столичних таксистів, що взагалі є нонсенсом.
До речі, за останньою інформацією, Національна поліція і Митна служба розпочали спільні рейди з виявлення й конфіскації незаконно ввезених в Україну автомобілів. На сьогодні відомо про такі рейди в Тернопільській і Полтавській областях, повідомляє finance.ua. Якщо автомобіль незаконно перебуває на території України понад місяць, власник штрафується на 8 тис. грн. Якщо ж автомобіль ввозив нерезидент, а їздить співвітчизник, такий транспортний засіб може бути вилучений.
Що ж до литовських компаній, то вони легко створюються саме з метою продажу таких машин і підготовки доручень, які штампуються і не мають жодної юридичної сили, а фактично слугують фільчиною грамотою для української поліції.
Крім того, можна нарватися й на серйознішу неприємність. У Литві є не тільки компанії, які продають автомобілі, а й фірми, що заробляють на їх поверненні. Вони скуповують "продавців" і таким чином можуть отримати доступ до координат їхніх українських "співробітників". Вони обдзвонюють наших співвітчизників і вимагають добровільно повернути автомобіль протягом 72 годин представникові компанії в Україні. Якщо власник не йде на співробітництво з юристами компанії, то машину подають в Інтерпол як викрадену. І якщо на такому авто спіймають співвітчизника, то йому загрожує вже кримінальна відповідальність за викрадення автомобіля.
Їзда до розбирання
Цілком імовірно, що цією інформацією автолюбителів просто залякують продавці легальних автомашин. Оскільки литовці створюють компанії з продажу, швидко збувають авто, причому нічого не коштує їх одразу ж зняти з реєстрації в місцевій поліції. Тож основна маса таких авто взагалі ніде не значиться. Та й закрити підприємство в Литві коштує всього 500 євро. Тому досить просто створювати компанії, щоб через якийсь час їх закривати й створювати нові.
І оскільки автомобіля ніби й немає (він ніде не зареєстрований. - Г.Б.), на ньому можна їздити "до останнього", поки не почнуться якісь проблеми або (як крайній випадок) ДТП. Звісно, й страховки в такого авто фактично немає. Зрештою, якщо їздити не дадуть, то залишається здати машину на розбирання й відбити половину витрачених коштів.
У випадку вітчизняних таксі з литовськими номерами простежується навіть певний бізнес. Недорога машина ввозиться, "убивається" за рік, але при цьому заробляє гроші, далі здається на розбирання. І вуаля! - можна приганяти наступну.
За даними Державної фіскальної служби (ДФС), на сьогодні налічується близько 11 тис. автомобілів, що перебувають на території України з порушенням митних строків в'їзду. Співробітники ДФС мають намір незабаром перейти до активних дій з відбирання таких авто. Для цього їм достатньо запровадити спільне патрулювання з дорожньою поліцією.
Тож любителям нерозмитнених автомобілів скоро буде несолодко. Такі машини підлягають конфіскації. Повернути авто можна буде тільки після сплати штрафу і повного митного збору, а це, як відомо, великі гроші. Мало того, в Україні заборонено розмитнювати автомобілі, в яких стандарт двигуна менший, ніж Євро 5. Тому залишається єдиний шлях - на розбирання!
Не хотілося, щоб Україна перетворювалася на автомобільний смітник усієї Європи, але поки що рухаємося саме цим шляхом. Високі мита на ввезення вживаних автомобілів штовхають споживача до нелегального ввезення ще більш сумнівного товару.
Вихід бачиться в ухваленні цільових державних програм субсидування вітчизняного виробництва й стимулювання закупівель насамперед екологічних електромобілів.