«Їду на тиждень у «Хижину-спа», — сказала мені по телефону приятелька незадовго до початку нового парламентського сезону...
«Що за «хижина» така?» — думала я, вирушаючи слідом за нею потягом Київ—Трускавець.
Здавалося б, у розпал фінансової кризи не до зовнішності, нема коли розслаблюватися... Але, хоч як дивно, імперія краси все-таки знайшла своєрідну нішу, перетворившись за останні п’ять років на успішну курортну індустрію всіляких лікувально-косметичних послуг... Приміром, у невеличкому курортному містечку Трускавець, де є цілющі джерела та в доступному для огляду просторі височіють Карпати, за останні роки з’явилося багато приватних готельчиків, вілл і пансіонатів. Сюди ж хлинули ділові люди, відкриваючи в міні-готелях усілякі салони краси і спа-салони.
«Мене можна назвати першопрохідцем цього бізнесу в Трускавці, — жартує директор косметичного салону-магазину «Афродита» Олена Фрайд. — Тринадцять років тому я орендувала тут перший косметичний кабінет. Привезла сюди перший у місті солярій, відкрила свою справу. За ці роки вдалося розжитися власним приміщенням і землею, інакше сьогодні було б набагато складніше: оренда офісу в Трускавці коштує понад 2,5 тис. дол. на місяць. Багато салонів, які орендують приміщення, в умовах кризи закрилися».
Попри те що відпочивальників цього року поменшало, ідея відкривати тут згадані салони себе виправдала: постійні клієнти тримають малий бізнес на плаву. Той, хто хоч раз спробував відпочити «на водах» і подбати про свою зовнішність, обов’язково повертається. У бізнес-леді, жінок-політиків, просто працюючої ділової жінки немає можливості займатися собою протягом усього року. А чому б під час відпочинку і вживання води з цілющих джерел, не попрацювати над своєю зовнішністю, отримавши при цьому вибір якісних послуг і максимум задоволення?
«Кожен підприємець шукає свою родзинку, — продовжує Олена Фрайд. — Я відкрила при салоні магазин ізраїльської косметики та елітної парфумерії, безпосередньо співпрацюю з виробниками. Є задум відкрити тут басейн з водою знаменитого «Мертвого моря» — благо, цю воду вже завозять у сусіднє старовинне місто Дрогобич...
Знижок не передбачено
Оскільки зароджувалася місцева косметична індустрія саме при санаторіях, мені видалося слушним поцікавитися: як сьогодні живеться візажистам організованих відпочивальників?
Салон краси «Мадонна», який перебуває у відомстві санаторію «Трускавець», виглядає скромніше за своїх незалежних комерційних побратимів. Дизайн цього салону нагадує фізкабінет поліклініки, ну та Бог із ним, із дизайном, — було б якісне обслуговування.
«Свого часу я орендувала приміщення для приватного салону, — розповідає працівниця «Мадонни» Юлія. — Сьогодні це проблематично, оскільки оренда офісу в центрі міста коштує від 20 дол. за кв. м. З такими цінами наші послуги не окупаються. Зараз я працюю у штаті санаторію «Трускавець», і ця проблема відпала сама собою.
У кожному великому санаторії міста є аналогічний салон, ціни тут невисокі: жіноча стрижка — 30 грн., педикюр — 60—70, манікюр — 30 грн. Відвідують салон переважно постійні клієнти, котрі приїжджають відпочивати щороку, або місцеві жителі. Кількість клієнтів із числа відпочивальників у санаторії становить приблизно 20%...»
Здивувавшись такій скромній чисельності клієнтів серед відпочивальників, я поцікавилася: чи існує система знижок для людей, котрі придбали путівки в цей санаторій? Виявилося, що ніяких знижок для них не передбачено, що дуже дивно! Адже людина, купивши путівку, повинна мати певні переваги в обслуговуванні, зокрема й у салоні. Гнучка система знижок розширила б контингент клієнтів.
А тим часом «Мадонна» та інші відомчі салони — у вільному плаванні і виживають за рахунок людей збоку. Їхніми конкурентами стали приватні салони в міні-готелях, яких у Трускавці безліч.
Такий симбіоз взаємовигідний: салон існує в приміщенні готелю і обслуговує клієнтуру з числа його пожильців, а готель надає своїм мешканцям вагомі додаткові послуги.
Салон краси «Рома», розташований на території приватної вілли «Сонячна», виглядає дуже заманливо — дворик засаджено екзотичними рослинами, є затишні лавки і гойдалки, та й сам дерев’яний стилізований будинок вабить погляд. Навіть «кіт учений» з породи черепахових персів ходить (щоправда, без ланцюга) навколо салону...
Ну як не провести тут годину-другу?
«Ціни в нас не вищі, ніж у санаторних кабінетах, — коментує майстер з педикюру Любов, — адже конкуренція неабияка: у місті вже понад 60 салонів краси. Але поки що роботи вистачає всім, благо відпочивальники приїжджають у будь-яку пору року».
Цікаво, що салони почали активно відвідувати чоловіки: роблять манікюр, педикюр, стрижки, спа-процедури — це вже європейський стиль життя...
За міні-програми доводиться доплачувати
Тенденція «передислоковувати» косметичні послуги з промислових міст у зони відпочинку стала загальною для України. З настанням чергового курортного сезону на морські узбережжя перебираються найбільш «просунуті» масажисти і косметологи. Власники приватних готельчиків охоче здають їм приміщення, оскільки це розширює коло надаваних послуг.
Мінус такого курортного обслуговування найчастіше в тому, що відпочивальники змушені цілими днями весь час курсувати між місцем свого проживання (наприклад міні-готелем), їдальнею або кафе, лікувальними процедурами в санаторії або пансіонаті та косметичним (спа-) салоном (якщо він розташований не на території готелю). Мода створювати нові універсальні комплекси, де буде абсолютно все — проживання, харчування, лікування і догляд, — ще цілком нова для України.
«Цього року я вперше вирішила відпочити в «Хижине-спа», яка нещодавно відкрилася в Трускавці, — розповідає відпочивальниця з Києва Тетяна Гур’єва. — Це невеличкий готельчик із старанно продуманою інфраструктурою, щоб мешканці не перетиналися один з одним на процедурах. Харчувалася в готелі, де є домашня дієтична кухня. Після важкого робочого року дуже доречна була постійна приємна музика. Мимоволі згадуєш наші типові готелі, де «ходять по голові»...
Процедур тут безліч, у тому числі набір обгортань, пілінгів, французькі косметичні програми. А ще — душ Шарко, трав’яні або сольові ванни, безплатний басейн із джакузі, арома-кімната з розслаблювальною дією арома-олій. Що ж до мене, то я практично не виходила на вулицю...»
Перевага подібних курортних спа-комплексів, яких іще дуже мало в Україні, — відсутність настирливого контролю з боку медичного персоналу.
Не випадково в спа-комплекси можна потрапити тільки за попереднім записом. Зазвичай приїжджають сім’ями, але дехто виривається поодинці — буквально на один-два дні, — можливий і такий вид обслуговування. Для таких відпочивальників передбачено спеціальні міні-програми, наприклад триденна програма «Антистрес». За короткочасне перебування, звісно, доводиться доплачувати: наприклад, при проживанні в номерах усіх категорій до трьох діб доплата в «Хижине-спа» становить 30 грн. на день.
У комерційному «Граалі»...
«Приїхавши в Трускавець, я збирався відпочити в чотиризірковому апарт-готелі «Шале Грааль», який широко розрекламував свої спа-послуги, — розповідає житель Одеси Микола Москаленко. — Проте придивившись, змінив свій вибір на користь одного з приватних міні-готелів. Сьогодні реклама в Інтернеті не виправдує себе. Наприклад, збентежило місце розташування дорогого «Шале Грааля» — на околиці міста. Усе перелічене в списку переваг — близькість до бювету мінеральних вод, парк із вишуканими скульптурами, прогулянки на конях та екскурсії — доступне абсолютно всім відпочивальникам із сусідніх санаторіїв і пансіонатів, і навіть туристам, котрі приїхали у Трускавець «дикуном». Вивчивши прайс-лист послуг, виявив, що одномісний Studio apart у «Шале Грааль» коштує 100 дол. на добу (зі сніданком — 115, а зі сніданком і базовими спа-послугами — 140). А тим часом, наприклад, у готелі «Набі», розташованому в самому центрі міста, вартість одномісного номера із триразовим харчуванням становить усього 300 грн. на добу. Базова спа-зона для пожильців «Хижины-спа» з 8 ранку до 23 вечора взагалі безплатна, а абонемент у сучасному спа-центрі «Мед-Палас» для відпочивальників філій ЗАТ «Трускавецькурорт» (басейн + тренажерний зал + комплекс саун) становить усього 75 грн., причому час перебування в «мокрій зоні» центру з 11 до 21 години не обмежений...»
Готуючись викласти свої кревні за відпочинок у сучасному спа-центрі, потрібно уважно ознайомитися з комерційними пропозиціями і зважити всі «за» і «проти» щодо того чи іншого комплексу послуг. Цілком можливо, що при ближчому розгляді привабливі дорогі зручності виявляться дуже стандартним набором готельного і косметичного сервісу.
Ціни на косметичні програми в спа-комплексах розраховані на різний рівень статку: загальний тонізуючий масаж у «Мед-Палас» коштує 99 грн., класичний масаж у «Хижине-спа» — 250 грн., в Avel при «Шале Грааль» про ціни просто так не дізнаєшся, що вже свідчить про їхній високий рівень...
Здається, що майбутнє ринку косметичних послуг в Україні тісно пов’язане з курортним сервісом. От тільки чи кожному відпочивальникові доступні такі послуги?