Перший (після оприлюднення підсумків голосування в АРК) дзвінок приятельки з Криму:
- У нас тут таке свято, такий чудовий концерт, такий салют! Ми прямо щасливі!
І друга, зовсім невдовзі, розмова:
- Як справи?
- Ну ми ж не думали, що так буде...
А як - "так"?..
"Молочні річки"
і "кисільні береги"
Не можна сказати, що життя після референдуму на Кримському півострові не заладилася зовсім. Проте з обіцяним, "солодким" (у всіх сенсах), виникли певні проблеми. Від самого що не є солодкого продукту - цукру, ціна на який відразу підскочила. Зросли т ціни й на інші особливо затребувані продукти харчування: крупи, картоплю, макарони, консерви, сіль...
Ось як прокоментував журналістам ситуацію з продовольчим забезпеченням Криму міністр аграрної політики та продовольства України Ігор Швайка: "Ціни дуже помітно зросли... це досить істотно, порівняно з сезонним підвищенням материкової частини України. Це суто спекулятивні очікування: чим складніша доставка, тим вище злітають ціни".
Так, про складність доставки продуктів в автономію з материкової частини, як і про умови поставок, їх ритмічність, проблеми з валютою для розрахунків, повернення, оподаткування тощо останнім часом сказано й написано багато. Але річ не тільки в об'єктивних труднощах. Чимало аналітиків сходяться на тому, що сама нинішня обстановка на півострові, контрольованому російськими військами, несприятлива для функціонування бізнесу та спокійної торгівлі як у Криму, так і на материковій частині України, а також між ними.
Особливо це відчувається на знаменитих кримських ринках, про що стурбовані жителі півострова з тривогою пишуть у соціальних мережах. Ось лише окремі спостереження: "Сьогодні кримські татари не приїхали на ринок, і все... ні "молочка", ні м'яса, ні овочів, і, швидше за все, на знак протесту більшість точок була закрита...", "в нас подорожчали овочі на ринку. Приблизно на одну-дві гривні за кілограм…"
Проте, можливо, великі торгові мережі й великі постачальники, які співпрацюють із ними, можуть утримати свої позиції на півострові? "Усміхнула" у зв'язку з цим заява глави уряду Криму Сергія Аксьонова на одній із недавніх прес-конференцій: "Практично з усіма мережами проведено переговори, а багато кажуть, що не звертали уваги на політичні заяви від власників. Це політика, а не економіка, як торгували, так і торгуватимуть. Ще й радітимуть..."
Нині на півострові представлені понад десяток національних та іноземних ритейлерів під брендами, серед яких: "Сільпо", Fozzy C&C, "Фора", "АТБ", "Фуршет", "Фуршет Гурман", "Велика Кишеня", "Ашан", "Еко-маркет", Novus, Metro та ін. Чи справді "радіють" їхні працівники? Більшість їх неохоче йдуть на контакт, але все-таки стверджують, що працюють у штатному режимі, оскільки досі не спостерігалося серйозних збоїв у роботі супер- і гіпермаркетів: особливих затримок із поставками продуктів харчування з материкової частини не було. Втім, звичайні споживачі все-таки фіксують у мережах дефіцит товарів, які виробляються не на півострові: "Ти в магазини кримські заходила? Бачила, що на полицях?", "залишилося тільки те, що продається на вагу", "з полиць змітають усе", "є складнощі з предметами побутової хімії... простого недорогого мила я вчора купити в магазині не змогла"... Чимало "теплих" відгуків - і про дефіцит свічок, сірників.
"Запасайтеся... валідолом,
на вас чекає
багато сюрпризів"
У кримських поштових відділення з'явилися рубльові пенсії. Певній частині людей похилого віку, які всерйоз розраховували на те, що відтепер вони в них будуть більші, ніж були до рішення про входження півострова до складу РФ, довелося пережити таке собі незадоволення та навіть розчарування. Річ у тому, що суми пенсій на півострові нині виплачують "українські", просто вони перераховані за рубльовим курсом. Як пояснює місцева влада, найближчим часом кримчанам очікувати якогось підвищення пенсій не варто, обіцяючи індексувати виплати "по-російськи" поступово. Коментуючи ситуацію, глава кримського парламенту Володимир Константинов також пообіцяв, що виплати "по-новому" отримають у т.ч. й безробітні. Слід гадати, ці виплати теж індексують колись потім, пізніше...
І якщо одна частина кримських пенсіонерів сприймає те, що відбувається, більш-менш спокійно, сподіваючись, що згодом новий уряд усе-таки підкоригує (у бік збільшення) соцвиплати для кримчан, то сьогодні на півострові є чимало й відверто обурених тим, що їхні "кровні" у перерахунку на російські рублі насправді виявилися такими самими, якими їх призначили в Україні у гривнях. Місцеві листоноші констатують: більшість пенсіонерів усерйоз розраховували, що пенсії зразу стануть удвічі вищими.
Молодь реагує на ситуацію категоричніше. Ось, наприклад, показова думка одного з інтернет-користувачів: "Тобто ціни вже підскочили (і дуже) у цьому місяці, а пенсії підніматимуться поступово. Це теж називається - кинули. Найцікавіше буде потім, коли пенсії переіндексують остаточно (підвищать), і люди побачать, що пенсії піднялися менше, ніж ціни, - тобто реально купівельна спроможність пенсій/зарплат стане нижчою, ніж була в Україні. Одне слово, запасайтеся, кримчани, валідолом, на вас чекає багато сюрпризів".
До речі, про ліки. Спостерігачі в Криму фіксують не тільки дефіцит товарів, а й проблеми з асортиментом ліків, всерйоз побоюючись виникнення проблем із їх поставками. І хоча місцеві жителі поки що не помітили особливого ажіотажу в тутешніх аптеках, але проблеми в цій сфері окреслюються дедалі рельєфніше. Наприклад, кримські провізори останнім часом спостерігають підвищення купівельного попиту на звичайні товари: йод, перекис водню, активоване вугілля, бинти, пластир, медичний спирт тощо. Нині в лідерах аптечних продажів - лікарські препарати, які нормалізують серцеву діяльність, регулюють артеріальний тиск, заспокійливі пігулки, насамперед - валеріана, валідол.
Оскільки досить широкий асортимент ліків виробляється не в Криму, місцеві споживачі їх, особливо люди похилого віку, побоюються, що в нинішній ситуації не виключені проблеми з постачанням препаратів на півострів. Адже тут мешкають десятки тисяч діабетиків, сердечників, інших хворих із хронічними захворюваннями. Слід сказати, що, хоча й із певними складнощами, але життєво необхідні лікарські препарати з материка у Крим поки що все-таки доставляються.
Вузол транспортних проблем
Нині на кримському півострові багато складнощів. Транспортна проблема - одна з найболісніших. Що тепер буде із залізницею, портами, авіасполученням, вантажоперевезеннями?
Поки що пасажирські поїзди, які прямують на півострів або з нього, не мають міжнародного статусу, і ціна порівняно недорогих квитків на відпочинок на кримському березі не б'є по кишені споживачів. Але неважко здогадатися, що після переходу залізничної інфраструктури у сферу впливу російської залізниці тарифи на пасажирські перевезення будуть оперативно переглянуті, причому - у бік збільшення. У прес-службі "Укрзалізниці" не виключають, що вартість проїзду в "кримських" поїздах може зрости вдвічі. Не кажучи вже про "веселу" перспективу для їх пасажирів двічі перетинати кордон...
Знамениті кримські порти - це, крім усього іншого, центри надання міжнародних послуг, насамперед - туристичних. Чи зможуть вони в нинішній ситуації зберегти свою привабливість для міжнародних операторів? Питання гостре не тільки для тих, хто там працює, а й для тамтешніх місцевих мешканців, чиє життя тією або іншою мірою "прив'язане" до портової діяльності. Свою заклопотаність із цього приводу висловив керівник адміністрації морських портів Ю.Васьков: "Кримські порти насамперед важливі з погляду круїзних перевезень. Якщо круїзна компанія-оператор бачитиме небезпеку - комерційну чи фізичну, - вона туди просто не зайде". Відповідно, не буде й роботи...
Нелегко нині ведеться авіаперевізникам. У зв'язку з тим що продовжуються обмеження на польоти в Крим рейси між Києвом і Сімферополем відмінені з незалежних від авіакомпаній причин. У цілому, ні для кого не секрет: якщо Крим остаточно "від'єднається" від материкової України, пасажиропотоки як наземного, так і повітряного транспорту відчутно зменшаться,.
Не краще становище і з вантажообігом. За розрахунками аналітиків Центру транспортних стратегій, затримки під час оформлення вантажопотоків через кордон значно подовжать проходження вантажів у цілому, без урахування "підтягування" тарифів за транспортування до рівня РЗ, - і все це навряд чи влаштовуватиме відправників. Тим більше що є з чого вибирати. Уже тепер спеціалісти повним ходом розробляють нові маршрути для перевалки вантажів: вугілля з Керчі - в Одеську область, метали з Севастополя - у Миколаїв, нафтопродукти з Феодосії - у Херсон, - тамтешні трудівники будуть раді заробити. За словами директора Центру політичного й економічного аналізу О.Кави, вантажопотік, особливо транзитних вантажів, зменшиться в будь-якому разі. Утім, навіть на тлі цих не досить райдужних перспектив усе-таки знаходяться ті, хто не виключає можливості створення своєї, кримської логістичної компанії, яка координуватиме перевезення, перевалку вантажів. Її робота може спиратися на відкриття кримських портів (як мінімум для російських вантажів), а ще краще - на будівництво мосту через Керченську протоку (правда, терміни реалізації цього проекту поки що туманні).
Хочеться, щоб людям у Криму жилося добре. Щоб тамтешніх жителів годували не тільки "видовищами", а й "хлібом насущним", а співвідношення "плюсів" і "мінусів" життя в нових умовах було розумне.