6 грудня представники компаній–учасниць ринку інформаційно-комунікаційних технологій провели марш на підтримку демократії та єдності України. Перед цим вони розповсюдили заяву, в якій засудили дії «тих, хто, грубо порушивши право людей на свободу вибору, викликав у країні гостру політичну кризу і тепер затягуванням політичного процесу штовхає країну до кризи економічної». Представники українського хай-теку вірять у стабільність економіки і сподіваються на новий уряд народної довіри, що буде сформований найближчим часом і зможе запобігти цим негативним процесам. Під зверненням підписалося понад 40 компаній.
Можна лише вітати таку позицію та звернення з боку відомих ІТ-компаній. Ось тільки крок трохи запізнілий. Адже ситуація була найбільш напруженою в перші два тижні після другого туру президентських виборів. Тоді компанії галузі зайняли вичікувальну позицію, адже в багатьох із них серйозні контракти з урядовими структурами, з представниками київської та донецької бізнес-еліт. Жодна не робила різких рухів, а представники деяких навіть цього тижня відмовилися давати коментарі.
Власне кажучи, революційна ситуація не вплинула кардинальним чином на ринок. Він продовжує працювати. Але представники різних компаній відзначають зниження рівня імпорту через падіння реального курсу гривні, особливо відносно євро. Хоча й долар у цей час падав на світовому ринку зовсім не з революційних мотивів і практично опустився до позначки 1,35 дол./євро. Тому абсолютно незрозуміле зниження так званого комерційного курсу долара відносно гривні до 6 грн./дол. Адже якщо взяти курс гривні відносно євро (7,20) і поділити на 1,35, то отримаємо ті ж таки 5,33. Звідки ж береться 6? Невже в цей нелегкий час продавці вирішили нажитися на покупцях? Адже в середньому ціни зросли на 20%?
Такий крок торгуючі компанії пояснюють винятковою нестабільністю валютного курсу гривні відносно долара та євро і бажанням підстрахуватися.
Національний банк України виступив проти такої торгівлі. Він звернувся до суб’єктів господарювання з проханням не підвищувати ціни на товари без економічних підстав і закликав громадян не купувати товари за завищеною ціною й не користуватися послугами підприємств, котрі використовують завищений валютний курс.
НБУ також звернувся в Міністерство економіки, Комітет із захисту прав споживачів та Антимонопольний комітет із проханням своєчасно реагувати на факти підвищення цін шляхом завищення валютного курсу. Сам Нацбанк має намір проводити жорсткий моніторинг валютних операцій суб’єктів господарювання і в разі виявлення фактів використання завищеного курсу вживати до них заходи впливу, аж до заборони брати участь у торгах на Міжбанківській валютній біржі. Хто в результаті перетягне «канат» — Нацбанк чи торгівля — ми дуже скоро зможемо дізнатися.
Коментар
Віталій Тищенко,
генеральний директор ABBYY Україна:
— Продажі почали знижуватися незадовго до першого туру виборів. На початок грудня — стабілізувалися десь на рівні минулого року. Але очевидний великий відкладений попит — є маса проектів, призупинених до завершення революції. У цілому, системних проблем (які позначаться на показниках 2005 року) ми поки що не бачимо.
У нашому бізнесі (програмне забезпечення, консалтинг) ціни істотно не змінилися. Однак у сегментах (наприклад комп’ютери), в яких значна імпортна складова, ціни зросли, тому що імпортери закладають у ціни курсові ризики і додаткові витрати, пов’язані з запровадженням обмежень НБУ. У мене склалося враження, що люди з IT-сфери щосили намагаються мінімізувати негативні наслідки революції, утримуючи ціни й не допускаючи паніки на ринку.
Сергій Карпенко,
директор департаменту продажів
корпорації «Квазар-Мікро»:
— Аналізувати обсяги продажів, мабуть, правильніше буде наприкінці року, але вже тепер можна підрахувати збитки, пов’язані із заборгованостями бюджетних організацій, із втратою замовлень. Відсутність фінансування позначається передусім на бюджетних організаціях, але, звісно ж, від цього потерпають і комерційні. За моїми оцінками, на сьогодні втрати порівнянні з результатами одного календарного місяця. Очікувати перевиконання плану продажів у 4-му кварталі, напевно, вже не реально.
«Квазар-Мікро» не змінювала цін на свою продукцію для кінцевих замовників. Однак дистриб’ютори — вони завжди першими реагують на зміну ринкової ситуації — вже підвищили ціни приблизно на 2,5%. Тому не виключено, що й ми муситимемо скорегувати ціни при продажі нових партій продукції. Таким чином, зміна цін — це справа часу і обсягу складських запасів кожного з ресейлерів.
Дмитро Король,
директор департаменту мобільних систем НВФ «Версія»:
— Ситуація склалася двояка: певна категорія населення воліє «перечекати» нестабільність і утримується від покупок; інша категорія, навпаки, побоюючись інфляційних процесів, прагне використати заощадження і купує дорогі товари, придбання яких раніше відкладалося. Найбільшою мірою це торкнулося побутової техніки, однак і IT-товари у цієї категорії покупців мають підвищений попит. Оскільки передноворічні місяці традиційно пікові за продажами, зростання продажів, порівняно з попередніми місяцями, все ж таки можна очікувати. Хоча, якби в країні була стабільна ситуація, зростання було б значнішим.
Враховуючи інфляційні процеси в Україні, у реальності яких, на жаль, уже годі сумніватися, можна очікувати підвищення цін.