Гримаси акцизної політики

Поділитися
Держава продовжує підтримувати норми, які знижують надходження акцизного податку від тютюнової галузі

Зяюча діра держбюджету-2013 продовжує розростатися. За десять місяців поточного року дефіцит становив 40,8 млрд грн. І, як уже зрозуміло, особливих поліпшень із наповнюваністю скарбниці не передбачається й наступного року. Уряд, звісно ж, гарячково шукає будь-які можливості погашення внутрішнього та зовнішнього боргу, намагаючись "позичити" й у Європи з МВФ, і в Росії, і в Китаю... Водночас, "стоячи з простягненою рукою", уряд України продовжує підтримувати акцизну політику, у результаті якої бюджет щороку втрачає мільярди, і нічого змінювати, вочевидь, не планує.

Справді, зараз на розгляді Верховної Ради України перебуває урядовий законопроект №2442а. Документ передбачає перегляд ставок акцизного податку на 2014 р. Йдеться про збільшення специфічних ставок акцизного податку на сигарети на 11,6% (порівняно з діючими) за незмінного рівня адвалорної складової (12%).

Розберемося з термінологією. Ставка акцизного податку в Україні складається з двох частин - специфічної та адвалорної. Специфічна ставка встановлюється в гривнях за тисячу штук, і цю суму виробник сплачує до бюджету незалежно від ціни на тютюнові вироби. Друга, адвалорна, частина встановлюється у відсотках від максимальної роздрібної ціни, яку виробник декларує для кожного із сортів сигарет окремо (це і є та роздрібна ціна, за якою споживач їх купує). При цьому окремо для кожного виду сигарет установлюється мінімальне акцизне зобов'язання, тобто та сума податку, нижче якої виробник заплатити не може.

Донедавна принцип оподаткування сигарет був цілком логічним: що вище максимальна ціна сигарет, то більший податок із них стягується. Але в 2013-му цю логіку було піддано дуже суперечливому коригуванню: адвалорну складову податку було зменшено вдвічі - з 25 до 12% від максимальної роздрібної ціни.

Як же ця акцизна арифметика позначилася на рівні оподаткування різних торговельних марок сигарет і, в остаточному підсумку, на кишені споживача? Частка податку в ціні однієї пачки сигарет високого та преміального сегментів... зменшилася з 36 до 31%, а в ціні однієї пачки недорогих тютюнових виробів, як ви вже, напевно, здогадалися, збільшилася з 50 до 60%. Якщо пояснити це в грошовому вираженні, то з кожної пачки сигарет ціною в
7 грн покупець став платити на 66 коп. більше податків. А от сигарети ціною в 13 грн одержали податкові пільги - 37 коп. Чому держава "подарувала" ці преференції виробникам, не зрозуміло дотепер. А ті, у свою чергу, не соромилися впродовж року неодноразово підвищувати ціни на свої дорогі марки навіть на тлі цих "податкових канікул".

Не залишилися в накладі й нелегальні торговці. Споживачі недорогих сигарет, які чутливі до найменшого підвищення цін на них, упевнено переходять на споживання дешевшої контрафактної або контрабандної тютюнової продукції (нагадаємо, що більш як 70% роздрібного тютюнового ринку України становлять саме недорогі сигарети).

За даними дослідження компанії "TNS Україна", на кінець другого кварталу 2013 р. обсяг нелегальної тютюнової продукції становив 9,9% від загального обсягу продажів (у тому числі контрафактної - 3,3%, контрабандної - 6,6%). Так, через нелегальний оборот тютюнових виробів у 2012 р. державний бюджет недоодержав близько 1 млрд грн акцизних надходжень. А от за підсумками тільки першого півріччя 2013-го втрати становили близько 800 млн грн.

Проте тіньовики віднімають у держави набагато менше, ніж держава відбирає... в самої себе. За розрахунками аналітиків ринку, внаслідок різкого зниження рівня ставок адвалорної частини акцизного податку держбюджет у 2013 р. недоодержить мінімум 3 млрд грн податкових надходжень. І ця тенденція зберігатиметься. А оскільки тютюновий акцизний податок становить майже 64% від загальних акцизних надходжень, державний бюджет дуже чутливий до втрат коштів саме в цій сфері.

А тепер згадаємо вищезазначений законопроект (нагадаємо, "специфіка" у ньому знову зростає, а адвалорна частина "замерзла" на рівні 12%). За попередніми розрахунками, у разі ухвалення цього законопроекту державний бюджет наступного року зможе одержати близько 15,9 млрд грн надходжень від акцизного податку (при скороченні обсягів реалізації сигарет на 7%) - неозброєним оком помітно, що цього мало. Разом із тим деякі члени парламентського податкового комітету, усвідомлюючи таку ситуацію, обговорюють "соломонове рішення": збільшити як адвалорну складову акцизного податку (з діючих 12 до 15–18%), так і специфічну, як це пропонує Кабмін. У цьому разі бюджетні надходження становитимуть мінімум 17 млрд грн, що на 1,1 млрд більше, ніж розраховують одержати автори кабмінівського законопроекту №2442а.

Крім того, за рахунок часткового перенесення податкового навантаження на адвалорну складову зростання цін на недорогі тютюнові вироби буде відносно невисоким і не призведе до подальшого зростання нелегального обороту. Водночас відчутніше підвищення цін на дорогі сигарети не призведе до зміни структури ринку - споживачі преміального сегмента менш чутливі до цінових коливань і не схильні купувати сигарети в нелегальних продавців.

Виробники сигарет по-різному реагують на ідею одночасного підвищення адвалорної та специфічної ставок. В Imperial Tobacco погоджуються, що такий підхід до зростання ставок акцизного збору збільшить надходження до бюджету в
2014 р. В інших тютюнових компаніях планують свою операційну діяльність, виходячи із зафіксованого в Податковому кодексі плану підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби (трохи більше 6%). Про це нам повідомили і в компанії "Бритіш Американ Тобакко Україна", і в "JTI Україна". Проблема лише в тому, що вже зараз урядові пропозиції з підняття специфічної ставки акцизу майже вдвічі перевищують показники, закладені в Податковому кодексі. Не потрібно створювати собі ілюзії. Політолог, директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов зазначає: "Уряд й надалі збиратиме податки, де зможе та як зможе. І тютюновий бізнес не вийде з-під тиску влади в цьому питанні. Влада діятиме тільки зі своїх внутрішніх міркувань і робитиме лише те, що вигідно їй: надалі підвищувати податки, а податки на "гріх" насамперед".

Цікаво, що певною мірою пропозицію збільшити як адвалорну, так і специфічну складові підтримує й антитютюнове лобі. Так, Костянтин Красовський, завідувач сектору контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ, координатор громадської організації "За вільну від тютюнового диму Україну" вважає: "З погляду інтересів державного бюджету має сенс підняти адвалорну ставку. Держава більше одержуватиме грошей, якщо поверне адвалорну складову на рівень, який був раніше, - 25%. У цілому ж краще підвищувати й адвалорну, і специфічну ставки одночасно".

Проте Кабмін не поспішає вносити поправки до свого законопроекту і підвищувати "адвалорку". Невже додатковий мільярд до бюджету-2014 владі не потрібен? І це у передвиборний рік...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі