От і настав радісний день, коли ви із сім’єю нарешті вирушаєте у подорож... І відразу ж зустрічаєтеся з безліччю проблем: як розмістити в одному автомобілі дружину, дітей, домашніх улюбленців і незліченну кількість речей; як убезпечити в дорозі найменших і дати їм можливість подрімати; чим розважити дітей у машині, щоб вони не вередували; як не застудити їх перепадами температур на вулиці й в автосалоні з кондиціонером?
Відповісти на ці та інші запитання досить важко, оскільки в Україні автомобільний сервіс для всієї сім’ї — то практично біла пляма...
У більшості країн ставлення до сімейного автомобіля цілком інше: наприклад, у США Американська автомобільна асоціація і журнал Parents Magazine щорічно оголошують переможців конкурсу «Найкращий автомобіль для сім’ї».
Призерів визначають у п’яти категоріях (автомобілі економкласу, позашляховики, міні-вени, універсали і седани), а основними критеріями відбору є безпека автомобіля, рівень якої оцінюється за результатами досліджень спеціалізованих тестів, розроблених Національною адміністрацією безпеки руху США (NHTSA) і Страховим інститутом дорожньої безпеки (IIHS), а також комфорт і паливна економічність.
На чому подорожують американці?
Як свідчать результати конкурсів останніх років, популярність серед американців у номінації автомобілів економкласу здобули Honda Civic (за високий рівень безпеки і низьку витрату палива) і VW Bora — за зручний салон і великий вибір доступних модифікацій. Серед позашляховиків для сім’ї популярні Volvo XC90 (за високий рівень безпеки, зокрема за застосування системи захисту від перекидання, а також за зручність перевезення дітей) і величезний Ford Expedition (за просторий салон і особливий «позашляховий імідж»). Популярний і Honda Pilot — за стильний салон і безліч «кишеньок» у ньому.
Серед сімейних міні-венів добре себе зарекомендували в США Ford Windstar, Dodge Caravan і Honda Odyssey, а в класі седанів — Toyota Camry, Honda Accord і Nissan Altima...
Я вирішила поцікавитися, які сімейні автомобілі і дитячі аксесуари безпеки популярні сьогодні в Україні?
У столичному ТОВ «Автосвіт» мені повідомили, що інформації про дитячі автомобільні аксесуари не мають, а сімейні моделі автомобілів, запропоновані українському покупцю, нечисленні...
На відміну від великих київських фірм, провінційні підприємці про сімейний автосервіс дещо знають:
— Сімейні авто купують поки нечасто, це міні-вени Reno-Scenic і Volkswagen-Shoran, — розповідає директор білоцерківського автосалону «Арсенал-Авто» Сергій Котенко. — Що ж стосується дитячих аксесуарів, то найбільше у нас відома система захисту дітей Isofix, яка являє собою кронштейни стандартизованої конструкції на дитячому сидінні або на опорній рамі, які фіксуються в спеціальних гніздах у салоні машини. Але купувати її ми радимо тільки тоді, коли ваша машина оснащена такою ж системою кріплень. Спеціальні дитячі автомобільні крісла зустрічаються в дорогих іномарках — «Мерседес», «Опель» і «Фольксваген» пропонують моделі дитячих крісел, розраховані під конкретну модель автомобіля, причому вони не універсальні, а підходять лише для цього конкретного авто...
Справді, всі автокрісла кріпляться на пасажирському сидінні автомобіля в кількох точках (не менше трьох) за допомогою штатних ременів безпеки. А крісла, розраховані на конкретну модель автомобіля, звичайно мають ще кілька додаткових кріплень.
Якщо ви вирішите поміняти автомобіль, доведеться купувати нове дитяче крісло...
Проте, чи варто заощаджувати на зручностях і, головне, безпеці дітей?
Беззахисніші за пішохода...
Статистика свідчить, що у разі ДТП маля зростом нижче 135 см не зможуть захистити ні стандартні ремені безпеки, ні штатне автомобільне крісло. При аварії дитина вислизає з-під звичайного ременя, а «доросла» подушка безпеки при спрацьовуванні може покалічити і навіть убити дитину. Доведено, що при зіткненні утримати дитину на руках практично неможливо. Під час удару авто об перешкоду зі швидкістю усього 50 км/год вага будь-якого пасажира миттєво зростає щонайменше в п’ять-шість разів. При таких перевантаженнях дитина буквально вилітає з рук.
За статистикою, в автомобільних аваріях діти гинуть удвічі частіше, ніж навіть не захищені залізом кузова велосипедисти і пішоходи: 15% дітей, котрі потрапляють в аварії, гинуть, а 35% дістають дуже тяжкі каліцтва. Водночас дитяче автомобільне крісло допомагає уникнути 95% травм і каліцтв...
От що повідомили мені в Управлінні державтоінспекції:
— Відповідно до Правил дорожнього руху, дітей, зріст котрих менш ніж 145 см або які не досягли 12-річного віку, забороняється перевозити на передньому сидінні автомобілів або мікроавтобусів за відсутності спеціального дитячого сидіння. У разі порушення стягається штраф у сумі від 8,50 до 17 гривень...
Щоб правильно вибрати сімейний автомобіль і обладнати його необхідними аксесуарами, потрібно проконсультуватися з кваліфікованим фахівцем, а це зробити в наших автосалонах дуже проблематично.
Наприклад, найбільш безпечна зона в машині — заднє сидіння за водієм, на нього і треба встановлювати дитяче крісло. У крайньому разі, крісло можна обладнати і на передньому пасажирському сидінні. Коли вирушаєте у подорож із немовлям, його крісло має стояти спиною до напрямку руху. Сидіння для такого маляти може знаходитися попереду, тільки якщо подушки безпеки немає або вона відключена.
Зручний салон автомобіля має бути пристосований для встановлення дитячих автомобільних крісел будь-яких фірм і моделей (від колиски до сидіння для школяра).
Сімейний автомобіль повинен уміщати всіх членів сім’ї, включно з тваринами і необхідним багажем — коляскою, манежем, дитячими іграшками. Тому просторий салон і місткий багажник просто обов’язкові. Зверніть увагу на навантажувальну висоту багажника — відстань, на яку вам доведеться піднімати речі, щоб покласти їх у багажний відсік. Чим нижче, тим зручніше.
Добре, коли в салоні є додаткові «бардачки», — у подорожі з дітьми одного на передній панелі буде недостатньо. А розміщувати речі першої необхідності в салоні незручно і небезпечно. У деяких моделях автомобілів є висувні шухлядки під передніми пасажирськими сидіннями, різниця тільки в їхньому обсязі. Як правило, на японських машинах вони крихітні, на американських і німецьких суто специфічні — наприклад, для склянки чи пляшки з водою. На французьких авто, навпаки, — ящики неабиякого обсягу і ще з холодильником, тож слово «бардачок» до них навряд чи підходить.
В’юнкий седан
і розкішний позашляховик
— Купуючи сімейний автомобіль, варто визначитися з його призначенням, — пояснює менеджер одного з київських автосалонів, — для лавірування в міських пробках найбільш пристосовані автомобілі економкласу або седани. Спочатку цей автомобіль справляє враження не надто просторого, але насправді в його салоні можуть вільно розміститися четверо дорослих і дитина. А завдяки компактній формі кузова на такому автомобілі ви з легкістю припаркуєтесь на переповненій стоянці. Серед моделей цього класу найбільш популярні в країнах СНД Audi A4, Mazda 323, BMW 3-ї серії, Honda Civic, Toyota Camry, VW Golf і Nissan Almera, російські модифікації ВАЗ.
Відносно низька вартість (від 2500 за стару машину і до 22 тис. дол. за нову), мінімальні витрати під час експлуатації, економна витрата бензину і компактні розміри роблять машини цього класу привабливими для покупців. Водночас порівняно невеликий розмір багажника, низький коефіцієнт безпеки (у вітчизняних моделей) і недостатньо просторий салон для тривалих подорожей є слабким місцем седанів...
Для тих, хто багато їздить по місту, а на вихідні вирушає на дачу, підійде авто класу універсал. Основна відмінність універсала від седана — сполучений із кузовом багажний відсік, це своєрідний перехідний етап від седана до позашляховика. Якщо седан вам уже малуватий, а позашляховик або міні-вен занадто великий, вибирайте універсал. З автомобілів цього класу найпопулярніші Ford Taurus, Audi Avant, Nissan Avenir, універсал Opel Omega, VW Passat і російський ВАЗ 2111. Вартість цих моделей від 5 тис. дол. (за стару) до 35 тис. дол. (за нову). Хороша рухливість при великих розмірах, просторий багажник, у якому можна перевозити навіть тварин, можливість збільшити багажний відсік за рахунок задніх сидінь свідчать на його користь. А до недоліків фахівці відносять тільки недостатньо високу прохідність по бездоріжжю.
Для великої сім’ї мандрівників більше підійде позашляховик або міні-вен. У такий автомобіль сідає семеро осіб. У більшості сучасних моделей додаткові сидіння цілком підходять не лише для дітей, але й для дорослих. Сидіння можна скласти або взагалі прибрати із салону, тим самим збільшивши багажний відсік. З машин цього класу найпопулярніші Volvo XC90, Honda Pilot, Ford Explorer, Mitsubishi Pajero, Dodge Caravan, KIA Sedona, Honda Odyssey.
Місткість, гарна прохідність по бездоріжжю, високий рівень безпеки цих моделей компенсують велику витрату палива, ускладнену маневреність на вулицях і високу ціну — від 8 тис. (за стару машину) до 60 тис. дол. за нову.
Якщо придбати в Україні сімейний автомобіль можливо, то з дитячими кріслами й аксесуарами становище напружене.
«Незатребуваний» бізнес
На російському ринку, наприклад, є близько півтора десятка іноземних брендів дитячих автокрісел, а ціни на цей товар залежать від віку споживача, дизайну і солідності виробника. Крісла, марковані позначками «0» і «0+», можна побачити на прилавках магазинів по 120—200 дол. Для дітей старшого віку («1», «2», «3») пропонуються крісла-трансформери, які дозволяють використовувати їх на виріст. Ціни на них становлять 150—600 дол. Виконувати вимоги безпеки для дітей найстаршої групи найдешевше, це — полегшений варіант автокрісел — сидіння. Ціна — від 50 до 100 дол.
Чи можна побачити все це на прилавках українських магазинів?
— Ми починали торгувати дитячими автокріслами в Україні у 2002 році, — розповідає директор Дніпропетровського ПП «ХІТ» Валерій Гавриш, — спочатку маленькими партіями, оскільки це був катастрофічно незатребуваний бізнес. Люди просто не розуміли — навіщо це потрібно. Нині ставлення до дитячих автомобільних аксесуарів змінюється, ми входимо в цивілізоване європейське співтовариство. З 2004 року наша фірма є офіційним представником французького концерну «ТЕАМ ТЕХ», який виробляє дитячі автомобільні крісла безпеки під торговими марками «NANIA» і «SAFETY BABY». Нинішнього року відбувся буквально сплеск інтересу до цієї продукції, обсяги продажу зросли на 100%. Збираємося розширювати свою мережу по всій Україні. Вітчизняні виробники дитячі автокрісла не випускають — дуже складна продукція. Кріплення, ремені, замок — усе має бути особливої якості, тим більше — литво форми крісла. На нашому ринку є ще кілька серйозних європейських виробників, наприклад, Chicco, але вони роблять акцент на всіляких дрібних аксесуарах і іграшках, а крісла становлять усього 5—10% їхньої продукції. З’явилися в продажу і китайські дитячі автокрісла, проте вони не мають сертифіката якості. У Європі виробників дитячих автокрісел щорічно тестують, багато фірм не витримують тест, згоряють, як метелики-одноденки. За кордоном це дуже прибутковий бізнес, потрапити в нього намагаються багато хто. У майбутньому він буде таким і в нас, головне — зрозуміти бажання споживачів. Надто дорога продукція в нас не йде, а от крісла від 350 до 1 тис. гривень розходяться добре, при цьому якість тканини й інших матеріалів однакова, просто немає надмірностей у дизайні...
До речі, всі крісла повинні бути сертифіковані органами Європейського Союзу, про що повідомляє спеціальна жовтогаряча бирка. На ній повинні бути зазначені код стандарту, якому відповідає крісло (ЕСЕ R44/03 або ЕСЕ R44/04), категорія (universal, semiuniversal, specific), розрахункова вага навантаження, значок Е з кодовим номером країни, яка проводила тести (1 — Німеччина, 2 — Італія, 3 — Франція, 4 — Голландія тощо), ідентифікаційний номер сертифікації і серійний номер виробу.
Не забувають і про дрібниці. Багато європейських фірм виробляють спеціальні автоіграшки. Для найменших поширений «пояс для ігор» (вартістю від 10 до 25 дол.), який нагадує м’який джгут із прикріпленими до нього м’якими брязкальцями. Для дівчаток трохи старшого віку адресоване іграшкове автомобільне крісло з лялькою (вартістю близько 80 дол.), а для хлопчиків — кермо на присоску (від 5 до 25 дол.), його можна прикріпити до передньої панелі, якщо дитина сидить на передньому сидінні, або до спинки переднього крісла, якщо дитина сидить позаду.
І, звичайно, досить важливим додатком до сімейного автомобіля є функціональні дитячі аксесуари, наприклад, спеціальна подушка безпеки. Вона монтується в столик для ігор і годування, який кріпиться перед кріслом. У дорозі на такому столику маляті зручно гратися, а мамі годувати дитину. Під час аварії столик розкривається на дві частини (навпіл або по діагоналі) і з нього вискакує подушка безпеки, розрахована на дітей від шести місяців до чотирьох років. Вартість цього пристрою від 50 до 300 дол.
Досить важливий і спеціальний комір під голову. Під час сну м’язи шиї розслаблені, і голова звичайно падає вперед, а при екстреному гальмуванні вона за інерцією різко відхиляється назад. Так можуть пошкодитися ніжні шийні хребці і зв’язки дитини. Комір для сну вдягається під підборіддя (приблизно як слинявчик) і фіксує голівку маляти в зручному і безпечному положенні (імпортні коміри коштують близько 300 дол.).
Практичні європейці не забувають і про підставку під ноги дитини, розраховану на малят від двох до шести років, щоб ноги не гойдалися в повітрі, а також про дитячі гігієнічні підкладки під ремінь і спеціальні ремені безпеки для вагітних (Maternity seat belt). Враховане буквально все — москітна сітка для автокрісла, шторка від сонця, вкладиш у сидіння для немовляти...
Прикро, що всі ці корисні і потрібні штучки, виготовлення яких не потребує, на відміну від автокрісел, особливого тестування, досі залишаються поза зоною уваги наших вітчизняних виробників. Доводиться вибирати: переплачувати за імпортний пристрій чи заощаджувати на безпеці і комфорті власної дитини.