Як тимчасове зниження акцизу на авто сприятиме скороченню транзитного "порожняку" на кордоні
Верховна Рада прийняла у першому читанні законопроект, яким тимчасово, до 31 грудня 2017 р., ставки акцизного збору на вживані імпортні легкові автомобілі знижуються у 2-28 разів. Мета - уникнути ухиляння від сплати податку через використання схем "тимчасового ввезення". Тобто власникам імпортних вживаних транспортних засобів пропонують своєрідну "податкову амністію" у формі тимчасового зниження вартості їх розмитнення. За словами експертів, вартість таких авто може впасти на третину.
Зазвичай людина, котра купує будь-який автомобіль за кордоном, мусить упродовж 5-
10 днів його розмитнити, сплатити гроші в усі фонди, поставити на облік і отримати український держномер. Нині це задоволення аж надто дороге.
"Для себе ми підрахували, що вартість розмитнення середнього класу автомобіля, який коштує у Польщі 3 тис. дол., може сягнути 7 тис. дол, - каже голова ГО "ЗАВТРА" Роман Тузяк. - Тобто сума податку більш ніж удвічі перевищує ціну машини. Тому не дивно, що в межах закону люди шукають можливість оптимізувати сплату податку. Якби держава встановила економічно обґрунтований акциз і мито, то додаткові надходження до державного бюджету від оформлення цих авто були б більші. Люди не мали б клопоту з необхідністю щоразу перетинати кордон у пунктах пропуску".
Але що робити, коли коштів немає, а автомобіль дуже потрібен?
До кризи 2008 р., завдяки стабільності курсу долара та, як на теперішні часи, непоганим заробіткам, чимало українців мали змогу купувати вітчизняні авто в кредит. Звичайно, тодішні "Ланоси" - це не німецькі автомобілі, але за категорією ціна-якість покупців цілком влаштовували. Та криза зробила кредити недоступними. А згодом було згорнуте і саме виробництво цих машин. Тоді підприємливі люди знайшли цілком легальний вихід зі становища - транзитний. Тим більше що за кордоном цілком пристойна вживана іномарка середнього класу коштує якихось 3-5 тис. дол.
В українському законодавстві є норма, яка дозволяє користуватися транспортним засобом з іноземними номерами впродовж п'яти днів. Через п'ять днів власник транспортного засобу повинен перетнути кордон, не важливо, з якою метою, головне - щоб була позначка. В Україні ця норма працює лише для нерезидентів. Але українці теж використовують таку схему. За підрахунками експертів, економія на розмитненні дозволяє покривати додаткові витрати на бензин упродовж 6-7 років.
Як свідчать львівські митники, чимало (близько 60-65%) автомобілів, які щодня перетинають кордон, - мають іноземні номери. Проте тільки 2-3% їх реальних власників - іноземці. Решта автомобілів - "транзитні", які щотижня курсують через кордон. А заодно купують продукти для перепродажу.
Найбільше з цього користають ті, хто має карту поляка або посвідчення учасника малого прикордонного руху. Час, згаяний на реєстрацію на кордоні, та витрачений бензин цілком перекриваються економією коштів, які пішли б на сплату акцизу і мита при оформленні транспортного засобу.
За підрахунками Львівської митниці, транзитних автомобілів в Україні близько 500 тис. одиниць. Переважно вони належать жителям прикордонних областей західної України - Львівщини, Волині, Закарпаття, Чернівецької області. У Польщі, де найчастіше купують вживані автомобілі українці, немає обмеження на кількість транспортних засобів та сплату податків від рухомого майна. Це дозволяє деяким полякам ставати співвласниками до двох тисяч автомобілів. Як повідомив Роман Тузяк, ці громадяни беруть певні суми від українців - від 100 до 200 доларів, записуються в техпаспорт і таким чином надають послуги, щоб українці могли користуватися цими автомобілями як транзитним засобом.
Проте необхідність регулярно відзначатися на кордоні загострила давню болячку - черги. Через цей "порожняк" у багатогодинних корках щодня опиняються тисячі людей, які їдуть за кордон у власних справах. З великим навантаженням працюють як митні служби, так і прикордонники.
- Цю ситуацію держава створила сама собі високими митами, акцизами, ПДВ. Саме тут корінь проблеми, - переконаний Роман Тузяк.
Як зазначено в пояснювальній записці до законопроекту №3251, авторами якого є близько ста народних депутатів, на тлі девальвації національної валюти і падіння купівельної спроможності населення значно зменшилися продажі автотранспортних засобів, що призводить до скорочення робочих місць у галузі. А відтак - і до зменшення надходжень до держбюджету. "Споживачі не можуть купувати нові імпортні авто через їх високу вартість у гривні, а старі імпортні - через високі ставки акцизного збору…" - наголошується в пояснювальній записці до законопроекту.
Але це не єдиний законопроект, який передбачає істотне зниження вартості розмитнення авто і бореться з транзитним "порожняком".
Як пояснив журналістам Роман Тузяк, згідно з розробленим ГО "ЗАВТРА", але поки що не зареєстрованим у парламенті альтернативним законопроектом, розмитнити можна буде який-завгодно автомобіль. Це - фішка законопроекту. Головна умова: транспортний засіб повинен перебувати у власника на законних підставах півроку впродовж останнього року. Незалежно від року випуску та екологічного стандарту. Тобто громадянин повинен особисто ввезти автомобіль і законно ним користуватися. Не бути резидентом, дилером. Це, по суті, стане податковою амністією, а не законом на постійній основі. Нам важливо, щоб бодай частина цих людей сплатила податки, розмитнила свої автомобілі. І таким чином скоротила черги на кордоні. А далі слід впроваджувати зміни, які б працювали на постійній основі. Але це не так просто.
Тим часом альтернативний законопроект містить дві важливі речі, які не дозволять нечистим на руку людям зловживати правилами. Перша стосується транзитних автомобілів, які не підпадають під стандарт Євро-5, згідно з яким заборонено ввозити в країну авто, старші за п'ять років.
"Більшість транзитних автомобілів - 98-99% - не відповідають цьому стандартові: вони старіші. Тому документом передбачено, що власники автомобілів давнішого року випуску матимуть права впродовж піврічного терміну від дня набуття чинності законопроектом оформити свій автомобіль за зниженою ставкою акцизу. Друга річ - автовласники транзитних автомобілів не матимуть права після розмитнення і сплати податків перепродати автомобіль упродовж певного часу - трьох років", - підкреслив начальник Львівської митниці ДФС України Левко Прокіпчук.
На його думку, ця норма в законі дозволить координувати процес ввезення в Україну транзитних автомобілів: "Суть у тому, щоб люди не оформляли за зниженими ставками транзитні автомобілі й не перепродували їх відразу, аби потім знову купити новий "транзит". І водночас - щоб спростити процедуру розмитнення автомобіля для користування ним на теренах нашої держави".
Начальник обласної митниці вважає, що нові правила розмитнення істотно розвантажать митні переходи. Якщо вдасться вирішити цю проблему, то таким чином буде створено нормальні умови для перетину кордону. Законопроект не викличе спротиву у виробників автомобілів та автодилерів, оскільки більшість українців, які нині їздять транзитними машинами, не є клієнтами ні перших, ні других, бо вже мають автомобіль.
Але експерти іншої думки. Вони вважають, що з прийняттям такого закону Україна "підірве" ринок нових автомобілів, який за останні роки і так уже обвалився в рази. Витримати наплив імпортних вживаних автомобілів зможуть лише окремі автодилери, решті доведеться перепрофілювати свій бізнес. І втрати робочих місць за такого розвитку подій, знову-таки, не уникнути.