За останні роки автомобілі б/в в Україні трохи подешевшали, але в порівнянні з аналогами в країнах Європи вони все одно залишаються на 20-50% дорожче, пише в своїй статті для ZN.UA Олександр Олексієнко.
Як зазначає автор, основна причина такого стану справ – акцизний збір, який для автомобілів б/в в 22 рази вище, ніж для нових.
"Акцизний збір становить левову частку суми розмитнення і є її основною корупційної складової розмитнення як процесу", - пише він.
Автор нагадує, що для офіційного розмитнення автомобіля б/в необхідно сплатити від 25 до 50% від його вартості як акцизний збір. Таким чином, загальна ціна розмитненого авто складається з 10% ввізного мита і 20% ПДВ (разом на ці дві складові припадає понад 30%, тому що ПДВ стягується і з ввізного мита також), а якщо ще додати 50% акцизного збору, то вартість розмитненого авто б/в наближається до подвійної його ціні при покупці.
"Таким чином, все зроблено для того, щоб та невелика частина населення, яка в змозі придбати новий автомобіль, кілька років покористувавшись їм, продала його за завищеною для такого віку ціною і, додавши трохи грошей, мала можливість придбати наступний. Альтернативи у вигляді дешевих б/в автомобілів з-за кордону немає. Тому в Європі автомобіль у віці 4-7 років при пробігу 100-150 тис. км втрачає у вартості 40-60%, а у нас тільки 20-30%", - йдеться в статті.
Автор вважає, що держава сама підштовхує ринок до нелегальних схем, перелік яких (як оформлення на інваліда, завезення авто частинами, завезення під документи тощо) можна легко знайти в Інтернеті. При цьому весь дохід від такого "розмитнення" осідає в кишенях нечистих на руку чиновників і бізнесменів, а не надходить у державний бюджет.
"Створений для захисту, який нічого не виробляє, "вітчизняного виробника" акцизний збір втратив свій сенс повністю. При цьому він став тим гальмом, яке не дозволило розвинутися вітчизняній автопромисловості, тому що перешкоджав здоровій конкуренції на ринку... Скасування цього акцизу допоможе вивести розмитнення авто з "тіні", значно пожвавить ринок уживаних авто, і, як наслідок, надходження до бюджету збільшаться порівняно з нинішнім станом справ (саме такий прогноз уряд повинен прораховувати, а не суто акцизні прибутки)", - пише автор матеріалу.
Докладніше читайте в матеріалі Олександра Олексієнка "Найдорожчі авто для найбіднішої країни Європи" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".