Національне агентство із запобігання корупції не створило систему прозорої та підзвітної перевірки декларацій співробітників розвідувальних органів та осіб, які обіймають посади, перебування на яких віднесено до державної таємниці, пише у своїй статті «Підсумки зовнішнього аудиту НАЗК: стратегічний провал інституції чи Новікова?», спираючись на дані Комісії з проведення незалежної оцінки ефективності діяльності НАЗК Інна Ведернікова.
Зокрема функцію перевірки декларацій співробітників розвідувальних органів та осіб, які обіймають посади, перебування на яких віднесено до державної таємниці, головою НАЗК Олександром Новіковим було покладено на Управління внутрішнього контролю НАЗК, що не відповідає повноваженням цього підрозділу. При цьому керівником цього підрозділу був колишній чиновник СБУ, що, за висновками Комісії, свідчило про можливий конфлікт інтересів.
«Буквально за кілька тижнів після публікації звіту аудиторів голова НАЗК Новіков звільнив незмінного керівника Управління внутрішнього контролю НАЗК Романа Норця. Але звільнення сталося не в результаті спроби Новікова вирішити конфлікт інтересів свого друга дитинства, а після шокуючого випадку, який розголосила у соціальних мережах дочка начальника Управління внутрішнього контролю НАЗК», - зазначає авторка.
Більше того, НАЗК так і не надала Комісії документи про порядки здійснення заходів фінансового контролю щодо працівників спецслужб, навіть після кількох офіційних запитів. Рішення аргументували тим, що «розкриття такої інформації порушило б законодавство про захист інформації, завадило б належному виконанню посадових обов'язків співробітниками НАЗК і становило б загрозу національній безпеці».
Ведернікова підкреслює, що непрозорість перевірок працівників спецслужб несе ризики неефективності перевірок їхніх декларацій та способу життя працівників та може мати наслідком відсутність контролю за якістю кадрів, призначених владою людей у спецслужби.
"Якими є ризики непрозорості та, як наслідок, неефективності перевірок декларацій і способу життя працівників спецслужб?—запитує автор статті. — Повна відсутність державного контролю над якістю кадрів, призначених владою до спецслужб, які масово здавали наші території ворогу після 24 лютого. Зокрема й просто продаючись".
Нагадаємо, в липні міжнародні експерти Комісії з проведення незалежної оцінки ефективності діяльності НАЗК підготували оцінку роботи структури в 2020-2021 роках. Комісія "утрималася від того, щоб зробити висновок про ефективність" антикорупційного агентства. Були зауваження, зокрема, до прозорості, організації та кадрових рішень.
Зокрема, як йдеться в матеріалі Інни Ведернікової, на початку повномасштабного вторгнення Росії НАЗК спалило всі документи щодо перевірки доброчесності своїх працівників.