UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ти Курченка бачиш? Ні? А він є!

Саме фіктивний експорт є головною причиною недоотримання акцизного збору з нафтопродуктів у 2012-2013 рр.

Автор: Максим Горбенко

Міністерство доходів і зборів дезінформує главу уряду Миколу Азарова щодо справжніх причин зриву плану зі збирання акцизу з нафтопродуктів.

Це випливає з пояснювальної записки Міністерства доходів і зборів України про невиконання плану з надходження акцизного збору з нафтопродуктів і про заходи щодо виправлення цієї ситуації, яка потрапила у розпорядження DT.UA. Документ на ім'я Миколи Азарова підписаний очільником відомства Олександром Клименком.

Так, за сім місяців 2013 р. виконання завдань зі збирання акцизу з нафтопродуктів було забезпечене на 76% від плану, до спеціального фонду Державного бюджету надійшло 6415 млн грн. Зокрема, серед основних чинників, які призвели до зниження бюджетних надходжень, Міндоходів виділяє падіння виробництва і реалізації українськими нафтопереробними підприємствами ПАО ЛИНИК,
ПАО "Укртатнафта" і ДК "Укргазвидобування".

Як раніше повідомляло DT.UA, на тлі різкого зниження збору акцизів у січні-липні 2013 р. (на 33% від рівня минулого року, або на 2,22 млрд грн порівняно з аналогічним періодом 2012 р.) споживання бензину, за даними Міненерго за сім місяців 2013 р., упало на 6,24%, дизпалива - на 3,57%. Урядові фахівці очікували, що падіння виробництва нафтопродуктів в Україні, про яке повідомляє у своїй записці Міндоходів, компенсується імпортом. Однак, за підсумками семи місяців 2013 р., на тлі збільшення фізичних обсягів поставок нафтопродуктів з імпорту надходження акцизу з імпорту знизилися на 25% порівняно з 2012 р.

У своїй записці прем'єр-міністру Міндоходів констатує, що без оподаткування на ринок надійшло близько 1 млн т нафтопродуктів.

"Аналіз показників на ринку нафтопродуктів свідчить про наявність значного дисбалансу - обсяги споживання перевищують рівень наповнення ринку вироблених та імпортованих нафтопродуктів", - сказано в записці. - "Так, обсяги споживання бензинів дисбалансовані на 744 тис. т, дизпалива - на 232 тис. т".

Як пише міністерство, основною причиною дисбалансу є реалізація через АЗС пального сумнівної якості. Насамперед, на думку відомства Клименка, ситуація пояснюється великим нелегальним і неврахованим видобутком, що становить близько 70 тис. т на місяць. Також, за даними міністерства, близько 50 тис. т нафтопродуктів на місяць переміщається в Україну з Російської Федерації через підземні трубопроводи. У сумі з увезенням палива в "додатково оснащених баках автомобілів" розрахункова кількість незаконно завезеного бензину за сім місяців становить 710 тис. т.

Водночас, за даними DT.UA, шуканий 1 млн т імпортних нафтопродуктів, з якого не були сплачені акцизні збори і ПДВ, у січні-липні 2013 р. був оформлений Державною митною службою згідно з документами для подальшого експорту і реекспорту. Однак згодом це пальне продали усередині країни. Саме фіктивний експорт є головною причиною недоотримання акцизного збору з нафтопродуктів у 2012-2013 рр.

Про вигадані Міндоходів причини бюджетних проблем зі збиранням акцизів свідчать і результати роботи з виправлення цієї ситуації, наведені в листі Миколі Азарову.

Так, у Криму припинено дію схеми виробництва нафтопродуктів під виглядом альтернативного палива, яка, за оцінками міністерства, завдала бюджету збитків у 5 млн грн (при недоїмці, що обчислюється мільярдами).

"З незаконного обігу вилучено 3,4 тис. т пально-мастильних матеріалів на загальну суму 36,3 млн грн, з них незаконно переміщених через державний кордон України 212 т на загальну суму 4,4 млн грн", - рапортує Міндоходів. Водночас відомство фактично констатує, що виявило 0,1% від шуканого обсягу тіньового обігу нафтопродуктів.

Немає реальних методів розв'язання проблеми і в переліку заходів, пропонованих Міндоходів для виправлення ситуації. Міністерство, зокрема, вважає за необхідне: Держприкордонслужбі, МВС, Міндоходів "активізувати роботу щодо незаконного переміщення через державний кордон нафтопродуктів, у тому числі з використанням підземних трубопроводів"; (тут і далі виділено нами. -Ред.) Мінприроди, МВС вжити заходів з "унеможливлення здійснення облікованого видобутку нафти та газового конденсату і інших похідних ресурсів". Доручень і рекомендацій Держмитслужбі щодо посилення митного режиму при переміщенні нафтопродуктів у переліку заходів немає.

Згідно з супровідними документами до листа Міндоходів, Микола Азаров вказав О.Клименку на персональну відповідальність за виконання затверджених показників щодо сплати податків і зборів відповідно до показників закону про держбюджет на 2014 р. Прем'єр-міністр вимагав у жовтні 2013 р. доповісти про результати заходів, вжитих щодо забезпечення надходжень акцизного податку з нафтопродуктів у повному обсязі.

Як раніше повідомляло DT.UA з посиланням на своє конфіденційне джерело в Міндоходів, у січні-липні 2013 р. державний бюджет України недоотримав близько 4,7 млрд податків з нафтопродуктів, з яких близько 2,22 млрд становить акцизний збір і 2,47 млрд - податок на додану вартість. Загалом надходження акцизного збору з нафтопродуктів упали порівняно з минулим роком на 33%. Очікується, що з урахуванням динаміки перших семи місяців 2013 р. сумарні втрати податків з бензину і ДП у 2013 р. перевищать 8 млрд грн.

Серія розслідувань, проведених нашим тижневиком, свідчить, що основною причиною зростання недоїмки паливних акцизів є поставки імпортних нафтопродуктів через систему ліцензійних митних складів компаній "Зовнітрансгаз", ПП "Фірма Армада-Плюс" і ДП "Петрол-Форвардинг". Ці нафтопродукти оформляються як транзитні або реекспортні, тобто без сплати акцизу і ПДВ, хоча реалізуються на внутрішньому ринку через компанію "Газ Україна-2020", що входить до неформальної групи компаній СЄПЕК Сергія Курченка. "Газ Україна-2020" купує нафтопродукти через систему підприємств, які мають ознаки фіктивності, і формально не є імпортером цих нафтопродуктів. На численні звернення щодо цього питання з боку народних депутатів і журналістів Міндоходів і Генпрокуратура повідомили, що ознак контрабанди нафтопродуктів проведені ними перевірки не виявили.