Міністр юстиції Денис Малюська вважає, що ліквідація Окружного адміністративного суду Києва призведе до «зависання» 50-70 тисяч справ, тому той факт, що процес «ліквідації» суду поки що загальмував - це «радше добре». Таку точку зору Малюська висловив в інтерв'ю «РБК-Україна». Пояснюючи необхідність «неквапливої» ліквідації ОАСК Малюська повторив багато тез голови парламентського комітету з питань правової політики Андрія Костіна, озвучених в інтерв'ю ZN.UA.
Президентський законопроєкт про «ліквідацію» Окружного адмінсуду лежить в парламенті без руху вже півроку. Але, за словами міністра не тому, що на Банковій відмовилися від ідеї ліквідувати ОАСК.
«Законопроєкт точно буде розглянуто. Він президентський і забути про нього - не варіант. Справа в тому, що цей законопроєкт не простий, його імплементація є дуже непростою. (...) З одного боку, з ОАСК щось робити потрібно, а з іншого - ціна такого «щось» може бути дуже велика», - стверджує Малюська.
За законопроєктом, усі справи, які зараз розглядає ОАСК, після ліквідації мають перейти до Київського окружного адмінсуду. У КОАС набагато менше суддів, і додаткові справи стануть для них великим навантаженням, каже міністр.
Після створення Київського міського окружного адміністративного суду (КМОАС), справи з Київського окружного адмінсуду мають перейти до цього суду, а їх розгляд почнеться спочатку.
«За приблизними оцінками, оперативна ліквідація ОАСК призведе до того, що 50-70 тисяч справ будуть дуже довго шукати свого дозволу. На це підуть роки. Це буде сильний удар по системі розгляду адміністративних спорів», - каже Малюська.
Крім того, суддів до нового суду можна буде призначити лише після того, як запрацює Вища кваліфікаційна комісія суддів, на що теж знадобиться дуже багато часу.
«Але якби всю цю історію зі створенням нового суду синхронізувати зі створенням ВККС, тоді цей часовий лаг з передачею справ був би менше, тоді удар по адміністративному правосуддю був би менш відчутний», - додає Денис Малюська.
Насправді «цінність» ОАСК для будь-якої влади криється в його унікальній юрисдикції - суд займається розглядом справ, пов'язаних із діяльністю органів держвлади, що дозволяє використовувати його як важку палицю в політичному тераріумі.
13 квітня президент Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради проєкт закону про ліквідацію ОАСК. ZN.UA першим, ще до появи на сайті парламенту, ознайомило читачів із текстом документа, отримавши його від джерела в керівництві парламенту. Процедури ліквідації ОАСК у законопроєкті немає – натомість передбачається створення нового Київського міського окружного адміністративного суду (КМОАС).
Формальною підставою для законопроєкту стала петиція з вимогою ліквідувати ОАСК, яку підписали понад 25 тисяч громадян. Фактично – затримання рідного брата голови ОАСК Павла Вовка на хабарі у $ 100 тисяч. За даними ZN.UA, токсичність ОАСК перевищила допустимі навіть в корупційному середовищі норми, і Офіс президента таки почав дистанціюватися від цього суду.
17 березня НАБУ завершило розслідування і відкрило матеріали справи ОАСК. Павла Вовка та його підлеглих підозрюють у створенні злочинної організації і захопленні влади. Голова ОАСК переховується від слідства та не приходить до суду для обрання запобіжного заходу.
Докладніше про те, до чого справа ОАСК може привести країну, і чи вистачить цього разу сил та доказів у НАБУ, щоб довести розпочату справу до обвинувального вироку в суді, читайте матеріалах Інни Ведернікової «Вовки. По сліду НАБУ» і «Вовки. По сліду НАБУ-2». У чому секрет недоторканності суддів ОАСК – у матеріалі Олександра Лємєнова «Суд, що загрожує державі» у ZN.UA.