Колишній капітан судна Rhosus Борис Прокошев розповів про рейс, яким перевозили 2,7 тонн аміачної селітри, як вантаж опинився в порту Бейрута і чому його не забрали раніше.
У 2013 році Прокошеву запропонували роботу капітаном судна. За його словами, тоді він жив в Одесі і йому потрібна була робота (Борис Прокошев громадянин Росії із посвідкою на проживання в Україні).
«Я на ньому до цього працював, десь за рік. Відпрацював приблизно чотири місяці ... Тоді господарі були інші, кіпріоти. А цей Ігор Гречушкін (власник Rhosus, бізнесмен із Хабаровська - ред.) брав його у них, саме коли я йшов », - розповів він в інтерв'ю «Сибирь.Реалии».
Судно стояло в Туреччині, на рейді Тузли, і звідти мало йти в Мозамбік із вантажем селітри, який завантажили в Батумі (Грузія). Rhosus взяв курс на Грецію, і невдовзі встав на рейд у Піреї.
«Встали на рейд, заправилися, замовили те, що нам потрібно на рейс. Гречушкін все підписав. А коли справа дійшла до отримання замовлення - продовольство, усілякі витратні матеріали - він сам приїхав і майже все повернув постачальникам, не заплатив. Сказав, грошей немає », - згадує Прокошев.
Бізнесмен змусив екіпаж судна йти в Бейрут за додатковим вантажем - важкою дорожньою технікою. Його повинні були розмістити на палубі, але люки трюмів не витримували вагу. Моряки відмовилися, і Rhosus мав вирушити на Кіпр, до Ларнаки.
«Але пароплав заарештувала ліванська влада за несплату портових зборів. Крім цього, команда дізналася, що він не платив попередньому екіпажу судна (моряки не отримували грошей чотири місяці, зверталися у Міжнародну профспілку моряків), і застрайкувала. В принципі, можна було умовити екіпаж дійти до Кіпру, але з Бейрута нас не випустили », - згадує капітан.
Частина команди змогла залишити Ліван, а Прокошев, два механіки і боцман провели там 11 місяців. Грошей від Гречушкіна моряки не отримували навіть на їжу, Міністерство закордонних справ РФ, за словами капітана, підійшло до їх звільнення формально.
«Що найцікавіше - я спочатку і не хвилювався. Думаю, вантаж все одно потрібен замовникам (із Мозамбіку), вони його вимагатимуть. Визволять вантаж, адже вони тільки за перевезення мільйон доларів віддали. Але покупці жодної активності не виявляли взагалі! », - каже він.
В результаті моряки продали паливо і на ці гроші найняли адвоката, який домігся їх звільнення, дорогу до Одеси оплатив власник судна. Прокошев пробував судитися з Гречушкіним через невиплату зарплати, але суд відмовив через подвійного громадянства бізнесмена.
Після від'їзду моряків селітру вивантажили на склад, під відповідальність Міністерства транспорту. А пароплав два-три роки тому потонув - у нього була невелика дірка, а відкачувати воду не було кому.
Увечері 4 серпня в порту столиці Лівану Бейрута пролунали кілька потужних вибухів. За різними даними, загинули 137 осіб, понад 4 тисячі дістали поранення. Триває рятувальна операція з пошуку людей під завалами. Серед постраждалих – кілька українців, вони отримали легкі травми (удари і порізи).
Вибуховою хвилею зруйновані прилеглі будівлі і десять багатоповерхових будинків; вони були такої сили, що їх наслідки відчувалися на розташованому за 160 км Кіпрі. Сума збитку оцінюється в 5-15 млрд доларів.
У Лівані оголошено траур, у самому місті два тижні діятиме режим надзвичайного стану.
За попередньою версією, причиною вибуху стало порушення умов зберігання 2 750 тонн аміачної селітри. Але США припускають, що це була цілеспрямована атака – за кілька днів в Лівані мали судити чотирьох бойовиків терористичної організації «Хезболла», причетних до вибуху 2005 року, в якому загинули прем'єр-міністр країни Рафік аль-Харірі і ще 21 людина.