В епоху перевтоми якісний сон надзвичайно цінний. Що було б, якби ваша компанія змушувала вас менше працювати і більше відпочивати? Це може бути не сон, пише BBC.
Коли Джейсон Фрід щоранку піднімає слухавку о 10:00, перше, що він каже: «Я щойно прокинувся».
Джейсон Фрід — співзасновник і генеральний директор американської компанії, що займається розробкою програмного забезпечення Basecamp. За його словами, пріоритет сну і забезпечення достатньої кількості годин якісного відпочинку є основною частиною того, що робить його хорошим лідером. Це мислення суперечить багатьом іншим керівникам компаній, які, за словами Фріда, схильні використовувати дефіцит сну як «привід для гордості».
«Особливо часто в сфері технологій ви чуєте, як люди хваляться: «Я спав лише три години» або «Я не спав цілу ніч». Це якось агресивно — ідея, що вам «потрібно» так багато працювати і впевненість у тому, що саме це виведе вас вперед. Ніхто не має витривалості чи розумових здібностей, щоб безперервно працювати»,— каже він.
Натомість Фрід вірить у те, що якісний сон може допомогти стати успішним лідером. Його філософія «вісім-вісім-вісім»: по вісім годин роботи і сну щодня, і «вісім годин життя між ними»
Цей тип «корпоративної політики сну» подвійний, пояснює доцент психології Портлендського університету в США Торі Крейн.
«По-перше, йдеться про підтримку якісного сну працівників. Це показує, як керівник проявляє турботу. І є ще один компонент, який більше стосується розуміння важливості сну для підвищення продуктивності на робочому місці. Це може означати політику керівництва компанією, що допомагає співробітникам більше спати. Також можна розповідати працівникам, як самі керівники балансують між роботою і сном», – каже вона.
З початку пандемії компанії все більше усвідомлюють важливість здоров’я своїх співробітників, особливо тому, що цього вимагають самі працівники. Серед поширених підходів є такі програми, як доступ до більш гнучкої робочої політики, збільшення відпусток і програм для підтримки психічного здоров’я. Але менш традиційним є моделювання та заохочення якісного сну працівників. Це може стати новим підходом для боротьби з емоційним вигоранням.
І хоча правила більш традиційного корпоративного робочого порядку можуть диктувати, що говорити про те, що відбувається поза межами офісу, недоречно, швейцарський нейробіолог Ельс ван дер Хельм каже, що «молоде покоління працівників різко змінило це табу».
«Вони хочуть говорити на різні особисті теми на роботі, тому що для них робота та особисте життя набагато більше поєднуються», - додає нейробіолог.
Втома — ворог продуктивності
«Легкий сон» на роботі, звичайно, не є чимось новим. У таких країнах, як Іспанія та Італія, перерва на обід і сон вже давно ввійшли в корпоративну культуру. В інших країнах Європи деякі організації починають використовувати подібні «методи».
Є приклади і в США. Американський Інтернет-магазин Zappos пропонує своїм співробітникам доступ до масажних крісел, а колишній генеральний директор компанії Тоні Се часто заохочував персонал до 20-хвилинного сну на роботі щодня. Кімнати або «капсули для сну» також доступні в таких компаніях, як Google і Cisco.
Зв’язок між сном і роботою обговорюється вже давно. Для прикладу, опитування 2008 року показало, що більше 30% американських компаній дозволяють або заохочують своїх працівників спати протягом робочого дня, а 15% навіть забезпечують спеціальні кімнати для цього. Керівництво компаній робить крок далі, визначаючи пріоритетність політики, яка турбується про гігієну сну співробітників у неробочий час.
Засновниця видання Huffington Post Аріанна Хаффінгтон вже давно є прихильницею такої «корпоративної політики». Колишній виконавчий директор Google Ерік Шмідт також писав про важливість сну як для співробітників, так і для керівників. Співробітники компанії з медичного страхування Aetna, які доведуть, що вони добре виспалися, можуть навіть отримати грошову винагороду.
Шлях до здорового способу життя люди часто починають із фізичних вправ та харчування, але насправді потрібно починати зі сну, тому що це дуже важливо.
Для генерального директора компанії Basecamp Фріда «лідерство у сні» — це практична стратегія.
«Коли ти втомився, то страждаєш. Ви не думаєте чітко і не можете правильно керувати компанією. Якщо ви керуєте командою або відповідаєте за інших людей, але жертвуєте якісним сном, ви значно ускладнюєте і їхнє життя. Через втому ви можете бути агресивнішими», — каже він.
Вчені підтверджують це. За словами ван дер Хельм, дослідження показали, що позбавлені сну лідери, як правило, «мають менше послідовників», вони не так активно надихають команду на роботу.
З іншого боку, працівники, які страждають від дефіциту сну, не можуть якісно виконувати свої обов’язки.
«Вони піддаються впливу стресових факторів на робочому місці сильніше, ніж якби добре спали», — додає Крейн.
«Між сном і роботою існує реальний зв'язок. Якщо люди погано виконують свої обов’язки на роботі, це викликає стрес, а стрес своєю чергою впливає на сон. Поганий сон руйнує продуктивність роботи», – додає вона.
Поганий сон — погана робота
Хоча проблема стосується обох боків – поганий сон означає погану роботу, і навпаки, рішення, за словами ван дер Хельм, майже завжди ховається на робочому місці.
«Це викликає сильний стрес — залишатися без сну вночі, знаючи, що у вас є багато завдань наступного дня на роботі. Якщо на роботі тема сну табу, і про це ніхто ніколи не говорить, але робота – це те, що заважає вам добре спати, необхідне значне культурне зрушення», — каже вона.
Зокрема, для компанії Basecamp це означало виведення розмов про сон на перший план.
«Ми постійно говоримо про це в компанії. Ми ділимося інформацією, як краще спати, і розповідаємо, наскільки це важливо», — каже керівник Basecamp.
Щоб зробити можливим фіксований 40-годинний робочий тиждень, робочі зустрічі обмежують та ретельно планують, щоб забезпечити великі блоки безперервних продуктивних годин протягом дня, а співробітники, які надсилають електронні листи пізно ввечері, можуть отримувати «м’яке нагадування» про те, що вони не повинні працювати у вільний час.
Однак Фрід визнає, що зосередження на такому «приватному питанні» працівників, як сон, може перетнути межу. Кілька років тому його компанія співпрацювала зі стартапом, який використовував спеціальний пристрій, щоб відстежувати рух і частоту серцевих скорочень, збираючи дані про якість сну людей.
«Ми залучили спеціаліста, який розповідав працівниками про важливість сну, і купили кожному такий пристрій. Деякі люди почали серйозно ставитися до цього і краще спали. Але для мене це почало здаватися дивним, хоча ми насправді і не отримували жодних даних», — каже Фрід.
Починайте зі сну
Оскільки розмови про здоров’я співробітників частіше звучать у багатьох компаніях під впливом як пандемії, так і робочої сили, де все більше домінують міленіали та покоління Z – якісний сон також знаходить своє місце у дискусіях.
«Ми бачимо навіть маркетингові кроки в деяких компаніях, щоб привернути увагу до теми благополуччя працівників. Вони часто починаються з фізичних тренувань і харчування, але я думаю, що насправді варто почати зі сну», — каже ван дер Хельм.
Хоча все більше компаній дотримуються такої політики і знімають табу з дискусій про сон, це лише перший крок у зміні корпоративної політики.
«Часто моделювання не вистачає. Можливо, є підтримка співробітників, але вище керівництво не обов’язково щось змінює, і корпоративна культура залишається застарілою», - підкреслює ван дер Хельм.
«Емоційне вигорання» стало популярною фразою, сказала психолог Крістіна Маслач. Деякі люди використовують це словосполучення, щоб пояснити, як їм нудно.Але експерти, що використовують цей термін більше 50 років, покладаються на більш точне визначення. The Washington Post розповідає, що таке емоційне вигорання як з ним боротися.