Вища освіта у сучасному суспільстві є не менш важливою соціальною інституцією, ніж економіка. Економічні кризи і спади, попри всю їх глибину і руйнівність, змінюються підйомами і зростанням, виникненням більш ефективних економічних моделей. Велику роль при цьому відіграє якраз система вищої освіти, що забезпечує підготовку необхідних фахівців, наукові і технологічні розробки й інновації, допомагає економіці виходити із кризи та адаптуватися до нових умов. Про це у своєму матеріалі для читачів ZN.UA пишуть ректор ХНУ ім. Каразіна Віль Бакіров та експерт з акредитації освітніх програм НАЗЯВО Марк Агарков.
Вища освіта також має здатність до самостійного виходу із надзвичайних ситуацій, проте через її меншу гнучкість, запрограмованість на довгострокові цикли освітньо-наукового процесу, залежність від зовнішнього фінансування ця здатність є обмеженою і за певних критичних умов може не спрацювати. Тобто існуючі моделі вищої освіти можуть зазнати під впливом пандемії таких глибоких змін, що не зможуть відновитися у своєму попередньому вигляді.
Оскільки відзначається зниження якості освіти, дедалі більшої сили набирають послуги-замінники — онлайн-курси. Помітно зросла популярність таких освітніх платформ, як Coursera, edX і FutureLearn. Тільки за 2020 рік на цих платформах зареєструвалося майже 32 мільйони нових користувачів, що у понад два рази більше, ніж 2019-го (14,3 мільйона). На рисунку можна побачити значне зростання у трафіку відвідування платформ протягом 2020 року.
Коли ми обговорюємо наслідки пандемії для країн, то зазвичай маємо на увазі економику, медицину, здоров’я громадян. Між тим, не менш серйозні наслідки пандемія матиме і для вищої освіти. Адже переходом на заняття в режимі онлайн справа не обмежиться. Існуючі моделі вищої освіти можуть зазнати під впливом пандемії таких глибоких змін, що не зможуть відновитися у своєму попередньому вигляді. Як оцінюють майбутнє університетів міжнародні експерти – читайте у статті Віля Бакірова та Марка Агаркова «Пандемія може назавжди змінити вищу освіту».