Конгрес США працює над тим, щоб якнайшвидше представити законопроект, який засуджує Росію як «державу-агресора» на тлі візиту президента України Володимира Зеленського у Вашингтон. Про це пише The Hill.
Таке визначення надасть президенту США нові санкційні повноваження щодо російських чиновників, однак помічник президента в Палаті представників назвав це «половинчастою» відповіддю на вимогу Зеленського про визнання Росії державою-спонсором тероризму.
Визнання РФ державою-спонсором тероризму призвело б до міжнародної ізоляції Москви та змусило б США накладати додаткові витрати на країни, які взаємодіють із Кремлем.
Адміністрація американського лідера Джо Байдена відкинула такі вимоги, заявивши, що це зв'язало б руки США у взаємодії з Росією і заблокувало б будь-які дипломатичні зусилля, спрямовані на припинення війни.
Помічники республіканських конгресменів повідомили The Hill, що проект закону знаходиться на стадії узгодження між адміністрацією і керівництвом Конгресу. Вони також розкритикували адміністрацію за нездатність накласти серйозні витрати на Москву.
«Зеленський попросив про визнання Росії державою-спонсором тероризму, а замість цього адміністрація Байдена заявила, що не підтримає його, але придумала альтернативне визначення, якого навіть не існує у внутрішньому або міжнародному праві США - для нього немає ніякої правової основи. Це половинчастий піар-хід, який не зробить нічого, щоб покарати Росію або допомогти українському народу», - сказав The Hill помічник конгресмена.
Версія проекту, отримана ексклюзивно The Hill, говорить, що президент, після введення в дію заходу, може визначити Росію «державою-агресором» і має право «визначити будь-яку іноземну країну» як державу-агресора, якщо встановить, що вона бере участь в актах агресії проти України.
Білорусь також потрапила під широкі санкції за підтримку війни Росії, а візит російського президента Владіміра Путіна на цьому тижні викликав побоювання, що країна також може відправити війська в Україну.
Проект закону дозволяє президенту запровадити санкції проти будь-якої особи, яка «несе відповідальність, бере участь або є співучасником» злочину агресії.
Але критики кажуть, що ці санкційні повноваження є зайвими, оскільки адміністрація Байдена вже запровадила санкції проти Путіна, членів його родини та багатьох високопосадовців режиму.
Американські громадські організації, що підтримують Україну, виступили зі спільною заявою проти законодавства про визнання РФ державою-агресором. Заяву підписали Український конгресовий комітет Америки, Об'єднаний балтійсько-американський національний комітет та організація «Разом за Україну».
«Нещодавно запропонований адміністрацією Байдена статус "держави-агресора" для Росії є шкідливою концепцією, яка підриває поточні зусилля Конгресу на підтримку України. Росія наразі веде повномасштабну, безжальну війну та геноцид проти України та її народу. Це нове запропоноване визначення нічого не змінить у діях Росії, не призведе до арешту російських державних активів або до реального притягнення російського уряду до відповідальності», - йдеться у спільній заяві.
Організації також побоюються, що визначення держави-агресора дозволить послабити санкції та повернути заморожені активи воєнним злочинцям в рамках передчасних переговорів із Росією.
Республіканці заявляють, що текст резолюції про визнання РФ державою-агресором є риторично слабшим, ніж спроби засудити Росію за геноцид в Україні.
Українські посадовці заявили The Hill, що статус держави-агресора не відповідає їхнім вимогам щодо визначення Росії державою спонсором тероризму, але вони підтримують цей крок як спосіб описати РФ як державу, що здійснює терористичні акти, і загалом можуть підтримати запровадження окремого терміну, якщо він надасть додаткові інструменти для покарання агресора.
У листопаді ЄС ухвалив необов'язкову до виконання резолюцію, яка називає Росію державою-спонсором тероризму, що є значною мірою символічним кроком, але, на думку українських урядовців, сприяє створенню міжнародного консенсусу з ізоляції Путіна.
Водночас, законодавство, що засуджує Росію за вчинення злочину агресії, також відповідає зусиллям України щодо створення спеціального трибуналу для притягнення до відповідальності російських посадовців, і, ймовірно, Путіна, за вторгнення в Україну.
Чи повинна Україна вимагати на міжнародному рівні визнання Росії державою-терористом? А може, краще — державою-спонсором тероризму? Яка різниця між цими термінами, і, взагалі, чи варто Україні витрачати сили й час на цей напрям боротьби з РФ? Читайте у статті Гюндуза Мамедова «Як нам правильно покарати Росію».