Засновник Bellingcat Еліот Хіггінс розповів про деталі його нового розслідування після того, як експертна група склала уточнений список 20 російських військовослужбовців, безпосередньо причетних до краху літака "Малайзійських авіаліній".
Відповідний доповідь з докладною інформацією про кожного з військових був переданий прокуратурі Нідерландів. У відомстві обіцяли уважно вивчити отримані матеріали і, можливо, долучити їх до розслідування.
За його словами, група спочатку ідентифікувала зенітно-ракетний комплекс "Бук", який, на її думку, випустив 17 липня ракету, що збила малайзійський авіалайнер рейсу MH17. "По знімках, зроблених російськими громадянами в проміжку між 23 і 25 червня, ми змогли розпізнати його у військовій колоні, що рухалася в той момент на території РФ. Нам вдалося встановити, звідки йшов цей конвой: це була 53-я зенітно-ракетна бригада під Курськом. Після цього ми почали шукати всю інформацію про цьому підрозділі, наявну в інтернеті", - розповів Хиггингс в інтерв'ю Deutshe Welle.
Він підкреслив, що багато військовослужбовці цієї бригади викладали інформацію в своїх профілях в соцмережах. Експерти вивчили сотні, якщо не тисячі, профілів в пошуку людей, що мають відношення до справи. "Встановили осіб, які були у цьому конвої, їх роль в бригаді. Після цього ми встановили, хто з найбільшою ймовірністю був безпосередньо причетний до запуску ракети, яка збила літак: командирів, які, ймовірно, і отримували наказ на пуск ракети, водіїв та операторів ракетної установки. У результаті ми змогли виділити цю невелику групу людей", - пояснив він.
Хіггінс також зазначає, що в тому червневому конвої було більше сотні військовослужбовців, всі вони прямували у військовий табір на кордоні з Україною. Вони не могли не знати, що відбувається в їхньому підрозділі. "Якщо в один із днів "Бук" разом з їх товаришами кудись зник, вони не могли не помітити цього. Тобто є 20 "основних" учасників тих подій, але також 70-80 солдатів, яким теж що-небудь відомо про цю ситуацію. Їх імена у нас теж є, і раніше ми вже передавали ці дані слідчим", - сказав експерт.
Експерт підкреслив, що впевненість в тому, що мова йде саме про російських військових з'явилася після того, як були вивчені сторінки, де ті викладали пости, обговорювали свою роботу. Деякі навіть викладали фотографії журналу чергувань на літні місяці 2014 року, де були перераховані всі військовослужбовці їх підрозділи. "На підставі цього ми можемо судити про те, хто був задіяний, а хто - ні. По суті, ми дали відмінне алібі деяким солдатам, що входять у 53-ю бригаду, тому що з допомогою розміщеної ними ж інформації встановили, що частина з них не перебувала у складі того конвою", - додав він.
"Питання в тому, як Росія реагує на це. Мій досвід показує, що зазвичай всі численні запити ЗМІ в Міноборони РФ і російські посольства абсолютно ігнорувалися, зате в помсту на Russia Today або на "Супутнику" з'являлися статті, що містять нападки на мене і Bellingcat", - резюмував експерт.
В 15:30 четверга, 17 липня 2014 року, в Донецькій області поруч з селищем Шахтарськ в зоні бойових дій був збитий Боїнг-777 "Малайзійських авіаліній", що слідував рейсом MH17 "Амстерлам-Куала-Лумпур". Всі 298 осіб, які перебували на борту літака, загинули.
13 жовтня відбулася презентація доповіді Ради безпеки Нідерландів, згідно з яким літак рейсу MH17 був збитий ракетою комплексу "Бук" російського виробництва. У той же час, в доповіді не названі відповідальні за запуск цієї ракети.
Однак після оприлюднення доповіді голова Радбезу Нідерландів заявив, що "Боїнг" збили з території, підконтрольній бойовикам. "Межі території були досить нестійкими, але це була область, контрольована проросійськими бойовиками", - сказав він.
Також Радбез Нідерландів дійшов висновку, що в України було достатньо підстав для закриття повітряного простору над територією конфлікту в східній частині країни в якості запобіжного заходу.
У той же час українська сторона зазначає, що на момент аварії MH17 Україною були дотримані всі рекомендації з безпеки польотів, оскільки управління повітряним простором узгоджується з європейською системою і відбувається відповідно до вимог ICAO.