Настрій у Софіції сьогодні, швидше за все, буде позитивним. А увага буде сконцентрована на покращенні зв'язків у регіоні, де, як поскаржився один чиновник ЄС, доводиться довше летіти з однієї місцеої столиці в сусідню, ніж в Пекін з Токіо. Але справжня гра буде очевидною наступного місяця, коли лідери 28 країн ЄС будуть голосувати щодо рекомендації Єврокомісії почати переговори з Албанією і Македонією про надання членства. Кожна країна союзу має ефективне право вето. З іншого боку, лідери можуть дати схвалення, але обкласти процес жорсткими умовами, які потрібно буде виконати для початку переговорів.
Занепокоєння через злочинність, корупцію і авторитаризм на Західних Балканах, а також двосторонні суперечки між країнами, затьмарюють широкі переваги розширення за рахунок стратегічно важливого регіону, на який поклали око Пекін, Москва і Ер-Ріяд. Також тривогу у чиновників викликає те, що євроскептичні рухи в Європі можуть використати це для посилення страхів виборців перед міграцією і мафією перед європейськими виборами наступного травня.
Для балканської шестірки питання в тому, наскільки терплячими вони готові бути і чи будуть вони почуватися так, ніби ЄС штовхнув їх у забуття, не бажаючи підпускати їх надто близько. Чорногорія веде переговори про вступ з 2012 року, а Сербія - з 2014-го.
Найбільш відвертим знаком холодної атмосфери на саміті в Софії стала відсутність прем'єр-міністра Іспанії Маріано Рахоя. Мадрид лишається однією з п'яти столиць ЄС, які не визнають незалежність Косово.
Раніше, The Guardian писали про те, що Росія може підірвати Балкани через плани розширення ЄС. Для інтеграції Західних Балкан Брюсселю доведеться зіграти в серйозну геополітичну гру.
Директор із зовнішньої політики Центру європейських реформ Іан Бонд на сторінках EUObserver писав про те, що навіть якщо питання членства зараз не актуальне, Євросоюз все одно може багато чого зробити для підтримки стабільності і процвітання сусідів. Так, ЄС варто збільшити політичні контакти з Україною, Грузією і Молдовою, щоб запевнити їх, що вони до цих пір на європейському радарі.