Україна у січні 2023 року у рамках «зернової ініціативи» експортувала на чверть менше агропродукції, ніж у грудні минулого року. Про це повідомляє Міністерство інфраструктури.
«77 суден експортували 3 мільйони тонн агропродукції з портів Великої Одеси до країн Африки, Азії та Європи. Це на 25% менше обсягів грудня», - йдеться у повідомленні.
У грудні минулого року Україна відправила 94 кораблі з 3,7 мільйона тонн агропродукції.
Крім того, в Мінінфраструктури зазначають, що переважна більшість країн отримує українську агропродукцію з величезними затримками в часі через затримку кораблів у Босфорі.
За даними Міністерства, зберігається тенденція щомісячного зниження обсягів експорту агропродукції через порти «Одеса», «Південний» та «Чорноморськ».
За шість місяців роботи «зернового коридору» світ отримав 19,7 мільйона тонн українського продовольства, а повинен був отримати понад 30 мільйонів тонн, якби «коридор» функціонував стабільно.
В Мінінфраструктури наголосили, що єдина перешкода для доступу української агропродукції на світові ринки - це дії Росії в Спільному координаційному центрі (СКЦ). Зокрема, російська сторона всіма доступними шляхами і під вигаданими приводами блокує перевірку кораблів у Босфорі та реєстрацію нових суден до зернової ініціативи.
«Наголошуємо, що зберігається критично низький показник виходу суден із портів - 2,5 судна на добу. В січні порти працювали лише на 30-40% через дефіцит флоту під завантаження. 3 судна на добу при запропонованих 9 проходять інспекцію у Босфорі і отримують дозвіл рухатися в українські порти за продовольством», - заявили в Міністерстві.
Щодня СКЦ планує проведення по десять інспекцій на добу, але інспектори РФ завершують вдало лише половину з них.
Зокрема, в січні було проведено 204 інспекції, з яких успішними були 173, а 31 інспекція не була завершена через те, що російські інспектори передчасно та самовільно завершували робочі дні або через їхні претензії до документів кораблів, які не мають перевірятися СКЦ.
Також гальмується і реєстрація кораблів для участі в зерновій ініціативі. При заявлених понад 80 кораблях представники РФ, без пояснення причин, реєструють 2-3 на добу.
Станом на 4 лютого 120 кораблів очікують перевірки в територіальних водах Туреччини (98 - на вхід в порти під завантаження, 22 - з агропродукцією на вихід). Переважна більшість з них змушена чекати по кілька тижнів.
«Це цілеспрямована дестабілізація ситуації з метою обмежити доступ українського продовольства на світові ринки через уповільнення руху суден з/до українських портів», - наголосили в Мінінфраструктури, додавши, що Україна неодноразово звертала увагу партнерів на неприпустимість блокування вільного судноплавства з боку РФ та насадження несправедливої продовольчої політики.
Чорноморська зернова ініціатива була започаткована Україною, Туреччиною, РФ та ООН 22 липня з метою відновлення експорту зерна з України, продуктів харчування та добрив, включаючи аміак, через безпечний морський гуманітарний коридор. Перший корабель з українським продовольством в межах Ініціативи вийшов з порту Одеси 1 серпня.
Координаторка системи ООН в Україні Деніз Браун заявила, що Чорноморську зернову ініціативу не заблоковано, над її продовженням зараз працюють. Вона запевнила, що ООН не дозволить припинення роботи «зернової угоди».