Реформа НУШ підходить впритул до старшої школи. З цього навчального року вся початкова школа навчатиметься у Новій українській школі. І саме зараз починається пілотування Нової української школи для 5-класників, щоб «запустити» її наступного навчального року.
Та вже зараз видно, що щось іде не так. Причини гальмування подальшого розгортання НУШ аналізує вчитель Михайло Девдера у статті «Безпілотна Нова українська школа: чому реформа освіти «заглючила»».
«Коли зараз я аналізую події та факти, пов’язані з підготовкою до подальшого розгортання НУШ уже в п’ятому класі, стає дуже сумно. Мені з моєї глибокої периферії дедалі частіше здається, що ніхто там, у верхах, не переймається досягненням проголошених цілей», - пише автор.
Девдера, оминаючи загальновідому інформацію про мету та засоби реалізації реформи, зупиняється на одному з ключових її компонентів – новому змісті освіти.
«Щойно відповідальні структури взялися за оновлення, воно «заглючило» одразу і дуже серйозно. Виявилося, що зняти «перевантаженість предметами» – це значить зачепити такі пласти освітнього і навколоосвітнього буття, котрі, зрушивши, успішно поховають під своїми завалами будь-якого реформатора. Навіть найбільшого. А разом із ним ще й купу політиків найвищого рівня», - наголошує він.
Бо скорочення кількості предметів – це скорочення і вчительських ставок, і кількості підручників, й інших матеріальних речей.
Оскільки нікому не хочеться жертвувати політичним рейтингом заради впровадження змін у школі, найтяжча «болячка» школи старої тихенько перекочувала в НУШ практично в усій своїй красі і неповторності. Та ще й із заспокійливим аргументом від МОН: батьки вже не бачать у перевантаженості жодної перевантаженості.
Поки йшли баталії навколо держастандарту, час минав. Тому Державний стандарт базової середньої освіти було прийнято не 2019-го, як заплановано, а вже аж у вересні 2020 року. У лютому 2021-го побачила світ Типова освітня програма.
А вже 24 березня 2021 року потенційним авторам проєктів модельних програм надіслали пропозицію до 30 квітня подати відповідні матеріали для розгляду експертами. «А скільки ж там того діла –якусь модельну програмку написати? Під новий держстандарт. Місяць часу – це ще навіть дуже багато!», - розмірковує автор.
Невідомо також, за якими підручниками має організувати роботу з «оновленим змістом освіти» учитель саме пілотної школи? З чим він, разом зі своїми учнями, працюватиме на уроках із 1 вересня? Що саме буде апробуватися весь навчальний рік?
«Ті підручники (маю на увазі насамперед підручники з української мови), які школи мають зараз, написано не під модельні програми і не під новий держстандарт. У них інший зміст і не ті смислові орієнтири. Словом, у процес «пілотування» вони вже явно не впишуться», підсумовує Михайло Девдера.
Чому складається враження, що на вході до старшої школи реформа НУШ серйозно «заглючила», розповідає вчитель Михайло Девдера у статті «Безпілотна Нова українська школа: чому реформа освіти «заглючила»» у ZN.UA.