Майже 12 тисяч постанов про накладення штрафів за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію від ТЦК та СП передано до органів Державної виконавчої служби за перші шість місяців 2024 року. Для порівняння: це стільки ж, скільки за весь 2023 рік. І це лише постанови ТЦК та СП, передані для примусового виконання, тобто коли особу військовозобов’язаного вносять до реєстру боржників, а наслідком відкриття виконавчого провадження може бути арешт не лише коштів, а й майна боржника.
Штрафи ТЦК та СП
Відповідно, багато чоловіків мобілізаційного віку переживають, що за штрафи можуть забрати, наприклад, квартиру. Розберімося, за яких умов це можливо.
Для початку коротко нагадаю концептуальні моменти, які треба знати й розуміти про штрафи від ТЦК та СП.
По-перше, це процедура. Щоб ТЦК та СП законно наклав на військовозобов’язаного штраф, має бути дотримано процедури.
Все починається зі складання протоколу за статтею 210 або 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (надалі — КУпАП). Тут варто знати, що з 19 травня цього року протокол можуть скласти без порушника. Проте є нюанси.
Щоб не складати протоколу, представникам ТЦК та СП слід викликати військовозобов’язаного. І тільки якщо він не з’явиться без поважних причин і не повідомить про причини неприбуття, протоколу не складають і матеріали адміністративної справи передають керівникові ТЦК та СП для складання постанови про накладення штрафу.
До речі, про дату, час і місце складання постанови військовозобов’язаного також мають повідомити. І тут діють ті ж правила, що й у разі складання протоколу. Тільки якщо порушника повідомили, але він не з’явився без поважних причин, постанову можуть скласти без його участі.
Чому так? Бо якщо таку процедуру порушено, є всі шанси скасувати постанову про накладення штрафу в суді.
По-друге, це розмір штрафу. Після 19 травня цього року в рази зріс розмір адміністративного штрафу за статтями 210 і 210-1 КУпАП за порушення в особливий період. Раніше було від 3400 до 5100 грн, стало — від 17 000 до 25 500 грн.
Важливо: штраф накладають той, який було встановлено на дату вчинення порушення.
І ще один важливий нюанс.
Якщо ТЦК та СП порушать процедуру накладення штрафу (а це має місце в переважній більшості випадків) або якщо військовозобов’язаний не контролює отримання кореспонденції на свою поштову адресу, може статися так, що про штраф він дізнається вже з онлайн-сервісу «Дія», з електронного Єдиного реєстру боржників або взагалі під час візиту до державного виконавця.
А це означає для військовозобов’язаного, що, по-перше, вже відкрито виконавче провадження, а, по-друге, в силу статті 308 КУпАП штраф стягується вже в подвійному розмірі й до його суми додається ще 10% виконавчого збору.
Чи можна на цьому етапі ще щось зробити або ж тут уже залишається тільки сплатити штраф?
На цьому етапі можна й потрібно звертатися до суду з позовом про скасування постанови ТЦК та СП, але разом із заявою про поновлення пропущеного процесуального строку на підставі статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України.
Практика свідчить, що суди скасовують такі постанови в переважній більшості випадків.
Єдине житло боржника
Тепер поговорімо про штрафи та ризик арешту нерухомості.
Якщо вже так сталося, що військовозобов’язаний отримав постанову керівника ТЦК та СП про накладення штрафу і з певних причин не має бажання оскаржувати її в суді, або якщо суд програно (й таке буває), тоді вже треба для себе розуміти, як цей штраф стягуватимуть.
Усі деталі можна знайти в статті 48 Закону України «Про виконавче провадження».
Там сказано, що державний виконавець у першу чергу звертає стягнення на кошти боржника в національній та іноземній валютах, інші цінності на рахунках боржника в банках та інших фінансових установах.
Отже, спершу буде накладення арешту на будь-які банківські рахунки боржника.
Якщо вартість боргу не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати (на сьогодні це 160 000 грн), звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється.
Тому, щоб державний виконавець мав підстави накласти арешт на житло боржника, такому боржнику ще треба дуже «постаратися» з порушеннями правил військового обліку та мобілізаційного законодавства.
Розберімо порядок цифр на прикладі. Припустімо, військовозобов’язаний отримав повістку й не з’явився до ТЦК та СП. І це все було після 19 травня.
На перший раз такого військовозобов’язаного можуть оштрафувати на 17 000 грн. Припустімо, що про протокол і постанову він дізнався вже від державного виконавця. Якщо так, то штраф уже буде в подвійному розмірі, тобто 34 000 грн, і додано 10% виконавчого збору, разом — 37 400 грн.
Припустімо, що в боржника немає грошей на рахунках, він ніде не працює. Штраф платити він не хоче або не може. Минає певний час. Боржник знов отримує повістку. Знову не являється до ТЦК та СП. Тут уже штраф може становити 25 500 грн. Знову виконавче провадження. Подвійний розмір штрафу й додатково 10% виконавчого збору, разом — 56 100 грн.
І якщо навіть знову мине певний час і ситуація повториться, то сумарний штраф за три постанови ТЦК та СП буде 149 600 грн. А от уже четверта постанова теоретично може бути підставою для арешту житла.
Насправді, знаючи реальні можливості ТЦК та СП щодо ресурсів, які вони можуть виділяти зараз для накладення штрафів, і знаючи, як працюють органи Державної виконавчої служби, я дуже сумніваюсь у тому, щоб оця озвучена мною математика знайшла реальне втілення в життя. Хоча теоретично це можливо.