Восени цього року на кордонах ЄС має запрацювати нова система в’їзду-виїзду EES, яка може суттєво змінити процедуру перетину кордону з Європейським Союзом і країнами Шенгену, зокрема й для громадян України. Павло Крачук в статті «Без штампів, але з відбитками. Як нова система в’їзду-виїзду змінить перетин кордону з ЄС» на ZN.UA. розповів, які зміни чекають українців.
У разі запровадження EES у жовтні 2024 року на кордоні можуть виникати питання, пов’язані з подорожами громадян України, які отримали тимчасовий захист.
Чіткої інформації щодо того, чи «бачитиме» EES статус українців із тимчасовим захистом, які ненадовго залишили територію ЄС і повертаються назад, немає. Проте з урахуванням того, що національні системи країн-членів ЄС не мають налагодженого обміну даними щодо тимчасового захисту, цілком можна припустити, що цієї інформації не буде і в EES. У такому разі на кордоні можуть виникати непорозуміння, оскільки система вважатиме бенефіціарів тимчасового захисту безвізовими «туристами», які перевищили термін перебування.
Проте навіть якщо цю проблему буде вирішено, громадянам України, які мають статус бенефіціарів тимчасового захисту, найімовірніше, доведеться здавати відбитки та фото на в’їзді до ЄС. І точно доведеться пройти цю процедуру всім громадянам України, які в’їжджатимуть до ЄС на підставі безвізового режиму.
Також цікавим є питання, чи не призведе нова система до затримок на кордоні. Принаймні такі побоювання нещодавно висловлювали британські депутати та представники бізнесу, оскільки громадяни Сполученого Королівства також підлягатимуть новим вимогам, а трафік між Британією та Францією є дуже інтенсивним і зосередженим у кількох вузьких точках на кшталт порту Дувр або тунелю під Ла-Маншем.
Європейська комісія обіцяє затримку близько 40 секунд на особу, і це виглядає як реалістична оцінка. Наприклад, Україна використовує схожий метод збору біометричних даних у росіян і деяких інших іноземців на кордоні з 2018 року, і середня тривалість відбору даних не перевищувала цього терміну. До того ж кіоски самообслуговування мають іще більше скоротити процес.
Однак дуже складно передбачити сумарний накопичувальний ефект навіть таких маленьких затримок у великому потоці людей. Для українського кордону особливо чутливими можуть стати потенційні затримки водіїв вантажівок, рух яких і так значно уповільнений недосконалістю інфраструктури та процедур контролю, а також регулярними блокадами на польській території.
Експерт зазначив, що заздалегідь підготуватися до впровадження EES на цій ділянці, проінформувати водіїв та інших мандрівників про те, що і як робити, і максимально продумати організацію перетину кордону в перші тижні роботи нової системи дуже важливо. І це — завдання не лише для прикордонних і митних служб, а й для самих мандрівників, перевізників та експортерів.
Нагадаємо, що змінилося у правилах перетину кордону цього року. Юристи відповіли на популярні питання.