Інститут масової інформації представив результати щоквартального дослідження про розміщення прихованих замовних матеріалів — так званої "джинси" — в українських онлайн-медіа. Воно охопило період з 30 серпня по 3 вересня 2021 року, проаналізовано 16 онлайн-медіа. Повна вибірка дослідження становила понад 20 тисяч новин.
Найбільше джинси аналітики виявили на сайтах "Обозреватель", "Політека", РБК-Україна, УНІАН і "Сегодня".
Згідно з даними дослідження, комерційні матеріали замовного характеру в українських ЗМІ продовжують переважати над політичними: на комерційну джинсу припав 61% всіх виявлених матеріалів з ознаками замовності, на політичну — 39%.
Не виявлено замовних матеріалів на сайтах ZN.UA, LIGA.net, "Українська правда", НВ, "Суспільне" і "Кореспондент".
Згідно з дослідженням, головними замовниками джинси є:
- комерційні структури — 24,5%;
- Рінат Ахметов та його компанії — 20,8%;
- "Велике будівництво" президента Зеленського — 11%;
- лобісти — 9,8%;
- ОПЗЖ — 7,7%;
- Віталій Кличко (мер Києва) — 6%;
- Петро Порошенко та "Європейська солідарність" — 4%.
Серед соціально безвідповідальних рекламодавців, які порушують норми закону "Про рекламу" та замовляють приховану рекламу, експерти ІМІ зафіксували букмекерську контору Parimatch, мобільних операторів, автовиробників, банківські установи, зокрема віддають перевагу прихованій рекламі "Глобус Банк" і банк "Кредит Дніпро".
У третьому кварталі зросла кількість матеріалів з ознаками замовності на користь компаній, інтересів та іміджу одного з найбагатших і найвпливовіших олігархів України Ріната Ахметова. На користь компаній Ахметова матеріали розміщували сайти "Обозреватель", "24 канал", УНІАН, "РБК-Україна", "Гордон", "Політека".
У матеріалах про "Велике будівництво" журналісти намагалися підвищити значимість програми Зеленського. Багато ЗМІ дають тільки матеріали позитивного характеру на цю тему, без аналізу або перевірки на достовірність.
Піар Кличка також значно виріс в порівнянні з попереднім моніторинговим періодом — другим кварталом 2021 року, коли на його користь фіксувалися лише окремі матеріали. Мер піарився на Дні знань і на виконанні завдань, передбачених його посадовими обов'язками.
Напередодні місцевих виборів 2020-го року в регіональних медіа основними замовниками джинси були місцеві партії (26%), партія "Слуга народу" (20,5%), партія "За майбутнє" (11,5%) та ОПЗЖ (8%).
Автори дослідження нагадують, що замовні матеріали використовуються з різними цілями: для просування своїх товарів або послуг (комерційна джинса), для отримання додаткових політичних дивідендів (політична джинса), для відбілювання своєї репутації (іміджева джинса). Але мета у цих матеріалів єдина — маніпулювання громадською думкою.
Нагадаємо, що недавно видання ZN.UA знову увійшло в "Білий список" найякісніших українських онлайн-медіа, складений в Інституті масової інформації.