Пандемія COVID-19 змусила країни переглянути фіскальну політику, зокрема знайти кошти на фінансування боротьби з поширенням і наслідками коронавірусної хвороби, перенаправивши їх із інших галузей, зокрема з освіти.
За даними Світового банку, фінансування освіти у країнах із середнім рівнем доходів, за підсумками 2020 року, зменшиться на 8–8,5%, у розрахунку на душу населення.
Від того, наскільки в нинішніх складних умовах країнам вдасться зберегти фінансування видатків, «дружніх» до економічного зростання (серед яких освітні), залежатиме економічне відновлення у постпандемічний період, наголошує науковий співробітник Інституту економіки та прогнозування НАН України Наталія Назукова.
В Україні у бюджеті поточного року було заплановано низку програм державної підтримки. Однак задля фінансового наповнення Фонду боротьби з COVID-19 скасовано фінансування:
- допомоги талановитій молоді у навчанні за програмами підготовки магістрів, докторів філософії та докторів наук;
- розбудови інфраструктури закладів вищої освіти (ЗВО), функціонування центрів вдосконалення, державної підтримки наукових журналів, які мають міжнародне визнання;
- підтримки пріоритетних напрямів наукових досліджень і науково-технічних розробок у ЗВО (на 0,4 млрд грн, тобто на 100%), що означає скасування фінансування пріоритетних наукових напрямів, модернізації та оновлення матеріально-технічної бази для проведення наукових досліджень і науково-технічних розробок.
Недофінансовано й інші бюджетні програми, які стосуються науково-дослідної діяльності інститутів та університетів.
Крім того, на кінець вересня не виділено запланованих коштів за бюджетною програмою «Вища освіта, енергоефективність та сталий розвиток», яка передбачає фінансування енергоаудиту і санації університетських будівель, створення та укомплектування сучасним обладнанням лабораторій.
«Поточні тенденції фінансування вищої освіти в Україні унеможливлюють формування передумов для високих наукових показників університетів, що означає зниження обсягів державного фінансування і, зрештою, свідчить про відкочування назад у реформуванні фінансування вищої освіти. Такий стан фінансування розвитку ЗВО сьогодні означає відсутність наукових і освітньо-професійних передумов для економічного зростання завтра», - підсумовує авторка.
Чи можна економити на освіті під час пандемії? Які програми розвитку вищої освіти вже закрито в Україні через зменшення фінансування і що буде, коли ця тенденція збережеться, розбиралася Наталія Назукова у статті «Скупий платить двічі» для читачів ZN.UA.