Директор директорату МОЗ називає важливу складову успіху медреформи

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Директор директорату МОЗ називає важливу складову успіху медреформи Директорка директорату МОЗ наголошує на важливості самоосвіти лікарів
Чи вдасться вирішити більшість проблем з освітою лікарів до 1 квітня, невідомо.

Невід'ємною частиною медичної реформи в Україні має бути освіта лікарів, вважає директор директорату медичних послуг МОЗ Оксана Сухорукова.

"Невід'ємною частиною реформи має бути освіта. Лікарів потрібно перенавчати. Вони самі мають займатися своєю самоосвітою. Так, у деяких наших лікарів на "первинці" не вистачає компетенції. Але навіть щоб з'ясувати, наскільки не вистачає, має бути запущена друга ланка", - пояснює вона в інтерв'ю ZN.UA.

За її словами, розглянути кожен окремий випадок – яке було зроблено призначення, як людину лікували – неможливо. Але є великі показники, за якими можна оцінити заклад. Наприклад, кількість направлень на "вторинку".

"Якщо в окремих лікарів або в лікарнях цей показник значно перевищує (або навпаки) середньостатистичне значення по країні, це привід звернути увагу. Або є недодіагностування, або лікар некомпетентний і одразу відправляє до вузького спеціаліста, або про такі направлення є домовленість", - наголосила Сухорукова.

Але для цього має запрацювати "вторинка", коли відслідкувати направлення лікаря "первинки" до вузького спеціаліста можна буде з допомогою електронних записів. На разі ж у відвертих розмовах лікарі розповідають, що приписок – 30%, показники прийомів, які потім ідуть у статистичні дані, було завищено в десять разів.

Тож коли запрацює "вторинка", можна буде виписати критерії і для "первинки", впевнена вона.

Відповідаючи на питання про бюджет медичної освіти, Сухорукова зазначила, що 72 мільярди гривень, призначені на ПМГ – це "інший бюджет". За словами директорки, фінансування медосвіти нині загальмувалося. Зокрема, застопорилося прийняття нормативних актів по інтернатурі.

"Застопорилося прийняття нормативних актів по інтернатурі. Від попереднього політичного керівництва вони дісталися в напівсирому вигляді. Півроку не відбувалося нічого, і тепер змінювати щось на 2020 рік уже пізно. Але є шанси прийняти положення про інтернатуру на 2021 рік, забезпечивши поступовий перехід до якіснішої післядипломної освіти", - зазначила вона.

Цим проєктом передбачався прозорий розподіл на інтернатуру за результатами єдиного державного кваліфікаційного іспиту. Передбачалося, що студенти контрактної і бюджетної форм навчання при потраплянні в інтернатуру будуть у трудових відносинах із закладом, де проходитимуть клінічну базову інтернатуру, ставатимуть членами трудового колективу, працюватимуть під наглядом супервізорів і отримуватимуть зарплату.

"Це були основні плюси – зарплата для інтернів, прозорий розподіл на основі рейтингу і преференцій інтерна. Тобто не так, як вирішила якась комісія на основі закритого переліку місць", - розповіла Оксана Сухорукова.

Аби потрапити на вузьку і престижну спеціальність, студент мав вчитися протягом усіх шести років, і мати якомога вищі оцінки за екзамени. В електронній системі майбутній інтерн міг виставити умовно п'ять пріоритетних для себе місць, і, якщо претендентів з вищими балами немає, – потрапити на одне з бажаних місць. Це мала бути досить справедлива система.

Однак цього літа з інтернами можуть бути проблеми. У зв'язку з переходом до другого етапу реформування, мотивації у головних лікарів відкривати ставки для лікарів-інтернів буде менше.

"Але це не проблема реформи або програми медичних гарантій. Це проблема нормативного регулювання. Суми на зарплати інтернів і надбавки супервізорам у бюджеті було закладено, продумана також модель, яка, запустившись, спростила б ситуацію", - розповідає Сухорукова.

У МОЗ очікують, що місць для держзамовлення буде небагато. Цю ситуацію ще можна підкорегувати, дозволивши бюджетникам проходити інтернатуру за контрактом. Але проблеми це не вирішить.

"Реформа охорони здоров'я – це не тільки зміна фінансування. Це і реформа освіти. Все це має йти в комплексі. І нормативка – також. Однак освітні питання керівництвом ігнорувалися. Не було людини, відповідальної за освіту. Міністерка й сама не хотіла приймати рішень, і профільного заступника не призначила. Замикання ж усієї кореспонденції на очільниці міністерства дуже сповільнює роботу", - пояснює вона.

Що ж до проєкту безперервного професійного розвитку, гроші на цей напрямок виділено, запевняє очільниця директорату медичних послуг МОЗ. Ідея полягає в тому, щоб кожен лікар міг отримати на банківську картку близько двох тисяч гривень і витратити ці гроші на індивідуальне навчання там і на те, де сам вважає за потрібне. Але наприкінці року зобов'язаний пред'явити 50 балів безперервного професійного розвитку.

"Якщо пощастить, незабаром має бути затверджений Кабміном порядок використання коштів. Лікарю потрібно просто написати заяву в департамент охорони здоров'я, вказати номер банківської карти, куди йому будуть перераховані кошти. І все. Одна умова - лікар має бути внесений у реєстр медичних працівників НСЗУ. Для цього закладу охорони здоров'я потрібно приєднатися до електронної системи", - пояснює Сухорукова.

Водночас у директора є побоювання, що в світлі робочої комісії, ініційованої президентом для перегляду реформи, сили, які протягом останніх 30–40 років отримували кошти в рамках держзамовлення автоматично, спробують відкусити цей шматок державного пирога назад.

"Для монетизації виплат лікарям на БПР за їхнім вибором частину коштів було вилучено з пулу держзамовлення осередків післядипломної освіти. 50% лікарів комунальних і МОЗівських закладів отримують путівки в осередки післядипломної освіти за держзамовленням, а 50% - виплату. Причому лікарям ніхто не заважає витратити ці гроші в тих же закладах, якщо вони будуть пропонувати адекватні й змістовні заходи", - зазначає вона.

Однак академії хочуть принаймні змінити пропорції – 70–80% путівок і лише решта – виплати. Інакше їм доведеться реорганізовувати кафедри.

"Кажемо: "Ми – за демонополізацію ринку післядипломних освітніх послуг, переходьте на ринкові рейки. Будете пропонувати якісний контент, люди до вас прийдуть". А вони нам: "Це – геноцид медичної освіти, багато років все прекрасно працювало, віддайте гроші назад". На жаль, керівництво МОЗ вагається і відтягує прийняття рішення", - пояснює директор.

Крім цього, з 1 квітня виникне проблема з клінічними базами і університетськими клінікам. У кожного університету були окремі договори з його клінічними базами. На основі цих договорів головні лікарі дозволяли співробітникам кафедри працювати з пацієнтами у своїх відділеннях.

Однак такий підхід суперечить чинному законодавству: щоб надавати медичну допомогу, потрібно бути у трудових відносинах із закладом охорони здоров'я. Працівники кафедри здебільшого в таких відносинах із закладами охорони здоров'я не були.

"Зараз ми намагатимемося це впорядкувати, аби вони все-таки мали доступ до пацієнтів. Над цим усі посилено працюють. Але невідомо, чи вдасться це зробити до 1 квітня", - підсумовує Сухорукова.

Докладніше про те, чого чекати від другого етапу мед реформи в Україні, читайте в інтерв'ю Оксани Сухорукової для "Дзеркала тижня. Україна".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі