З подачі МВС Кабінет міністрів прийняв цілих три постанови і запропонував Верховній Раді внести зміни до деяких законів, спрямовані на посилення відповідальності за порушення правил дорожнього руху. Ключове нововведення - фіксація порушень в автоматичному режимі (Постанова КМУ від 10.10.2017 № 833).
У своїй статті для DT.UA кандидат фізико-математичних наук, юрист, директор аналітико-дослідницького центру "Інститут міста" Олександр Сергієнко зазначає, що автофіксація порушень ПДР призведе до того, що штрафуватимуть власників авто, а не водіїв, які порушили правила.
Експерт пише, що згідно з документом, якщо власник авто або водій "євробляхи" отримав постанову про правопорушення, то не він, а той, хто фактично керував машиною, може звернутися в поліцію із "явкою з повинною". Сергієнко зазначає, що вже на цьому етапі виникає низка питань: по-перше, якщо це різні люди, то звідки реальний порушник дізнається, що власник авто отримав постанову? По-друге, з документа випливає, що звернення до органів не обов'язок, а лише пропозиція: може звернутися, може й ні.
"Звідси висновок: якщо за кермом був не власник авто, то Кабінет міністрів де-факто покладає на власника обов'язок знайти порушника і примусити його до написання "щиросердого визнання". Фактично Кабмін перетворює власника на віртуального поліцейського, слідчого на громадських засадах і народного дружинника із совкового минулого одночасно", - пише юрист.
"У п. 4 того ж "Порядку звернення особи...", КМУ, з подачі МВС, уточнює: "Заява подається заявником за умови його ідентифікації". З чого випливає, що при автоматичній фіксації має бути точно встановлено особу, яка перебувала за кермом авто! Чудово, якщо так, але чи це так? Адже ніхто не дасть гарантії, що разом з порушенням буде зафіксовано посвідчення особи водія з його фотографіями анфас і в профіль. Швидше за все - просто знімок машини з номерами", - йдеться в статті.
Як пише автор, у 2015-му, з подачі КМУ Арсенія Яценюка, до КУпАП замість неконституційної статті 14-1 була внесена додаткова стаття 14-2, що регламентує відповідальність за адміністративні правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі і фактично повторює норми статті 14-1. Перша частина цієї статті вводила "презумпцію винності" - відповідальність за порушення ПДР покладалася не на водія, який його вчинив, а на юридичних і фізичних осіб, на яких зареєстровано транспортний засіб"!
Далі у ст. 14-2 уточнюється, що фізична особа, на яку зареєстрований транспорт або яка ввезла транспорт, звільняється від відповідальності, якщо на момент вчинення правопорушення таким транспортним засобом керувала інша особа. А ось юридична - не звільняється. Остання частина цієї статті ще цікавіша - якщо машина передана в управління (володіння та користування) іншій особі, то... саме вона несе відповідальність за порушення ПДР, а не той, хто насправді керував автомобілем.
"Остаточно забиває цвях і розставляє крапки під знаками запитань стаття 122 того ж КУпАП, що перераховує усі можливі види порушень ПДР та розміри штрафів, які за це передбачаються... Якщо зазначені в статті порушення вчинені особою, яка керувала автомобілем у момент порушення, то порушник - ця особа, але якщо це ж порушення зафіксовано в автоматичному режимі, то порушником є той, на кого зареєстрований автомобіль!", - пише Сергієнко.
Він також вказує, що, судячи з Постанови КМУ № 883, ніхто не збирається встановлювати "особу порушника", а "всі рецепти міністра МВС зводяться до пропозиції: напишіть заяву, що ви визнаєте свою провину".
"А як же буде діяти Нацполіція, якщо "винний" не написав заяви? Та просто - по давно відомій статті 258 КУпАП: "У разі виявлення адміністративного правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксованого за допомогою працюючих в автоматичному режимі спеціальних технічних засобів... протокол про адміністративне правопорушення не складається, а постанова у справі про адміністративне правопорушення виноситься без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Копії постанови ... направляються особі, притягнутої до адміністративної відповідальності, протягом трьох днів з дня винесення такої постанови". Тобто, без зайвої паперової тяганини якась особа отримає постанову про чималий штраф", - зазначає юрист.
"Власнику автомобіля чи водію "євробляхи" прийде постанова зі штрафом і йому залишиться написати "явку з повинною" і заплатити штраф (навіть, якщо не він був за кермом) або в один прекрасний день його зупинять (за допомогою тих же засобів автоматичного спостереження) і заарештують машину за несплату штрафу зі словами: "Співчуваємо, але ви - у базі"...", - підсумовує автор.
Детальніше про введення та особливості автоматичної фотофіксації та нові штрафи за порушення ПДР читайте в матеріалі Олександра Сергієнка "Чи врятують українців 50 км на годину, або Новорічний "подарунок" від МВС" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".