Як козаки Київ здавали

Поділитися
«Ходить бывает склизко По камешкам иным, Итак, о том, что близко, Мы лучше умолчим». О.К.Толстой Підм...

«Ходить бывает склизко

По камешкам иным,

Итак, о том, что близко,

Мы лучше умолчим».

О.К.Толстой

Підмічена Миколою Гоголем у «Взгляде на составление Малороссии» суто таласократична риса характеру малоросійського народу, що дозволяла найкращим його представникам безпечно спостерігати, як бусурмани «розривали до основи» містечко їхнє, чудово пояснює і наше ставлення до головного «містечка» країни — стольного граду Києва. За свою багатовікову історію Київ неодноразово захоплювали вороги — одно- або іноплемінні. І в цьому кількісному відношенні українська столиця навряд чи вирізняється з ряду інших.

Рим теж захоплювали неодноразово. Але щоразу це був шок для його громадян. Скажімо, пам’ять про розгром при Аллії (390 рік до Р.Х.) і захоплення в полон Міста (за винятком Капітолійського пагорба) навічно закарбувалася в римській свідомості і навіть законі: п’ятнадцятий день до секстильських календ був законодавчо визначений «аллійським днем», у який заборонено всі громадські й приватні заходи. Коли після каннської катастрофи (216 рік до Р.Х.) тріумфуючий переможець наблизився до воріт Міста, крик «Hannibal ante portas!» містив не паніку й заклик «рятуйся, хто може!», а тотальну мобілізацію народу римського для відсічі ворогові. У 46 році до Р.Х. диктатор Гай Юлій Цезар захопив Рим, «перейшовши Рубікон», — і йдеться зовсім не про річечку, що відділяла Умбрію від Цізальпійської Галлії. Зайве нагадувати, якою цивілізаційною катастрофою було падіння Вічного міста 410 року після Р.Х. Захоплення Риму німецьким плем’ям вандалів у 455 році визначене у світовій культурі поняттям «вандалізм».

Тому, повертаючись до заявленої теми, наважуся стверджувати: після 1240 року Київ залишався на картах (географічно й політично) не так зусиллями його захисників, як, за висловом Миколи Васильовича, «начебто дивом».

Навряд чи можна висунути претензії до твердості духу киян зразка 1322 року, коли литовський князь Гедимін відвоював Київ у татар. За свідченням Гоголя, «этот дикий политик, не знавший письма и поклонявшийся языческому богу, ни у одного из покоренных им народов не изменил обычаев и древнего правления: все оставил по-прежнему, подтвердил все привилегии и старшинам строго приказал уважать народные права, нигде даже не означил пути своего опустошением».

Набіги золотоординського темника Єдигея 1416 року і хана Менглі-Гірея 1482 року, які за руйнівною силою можна порівняти з навалою Бату-хана, також навряд чи потребували народної мобілізації на зразок римської. Кримчаки пустували мало не щовесни; сховаємося в лісах, перечекаємо, і все владнається.

Немає країни. Є територія, нічим не краща за ту, що поруч, — заради чого смерть приймати?

Іншою міркою слід оцінювати події національно-визвольної війни українського народу. Бо з нації країни спитають інакше, ніж із населення території.

…24 лютого 1649 року під час переговорів із польськими комісарами, відповідаючи на польську претензію щодо самоправства козаків у столиці київського воєводства Речі Посполитої, гетьман Богдан категорично заявив: «Київ моє місто, я пан воєвода київський. Бог мені дав його за допомогою шаблі, більше про це нічого говорити».

Якщо судити з подальшого листування гетьмана його Королівської милості Війська Запорізького, то «пан воєвода київський» у Києві бував не часто. Це й зрозуміло: вкрай тяжкі умови безперервної війни потребували постійної присутності у війську його головнокомандувача.

Головний театр військових дій розгорнувся на заході, у районі, де українська армія стояла впритул до коронних військ. На литовському напрямку промишляли загони, котрі здійснювали напівпартизанські рейди вглиб Великого князівства Литовського (що важко пояснити з погляду дипломатії, бо тоді між Україною і Литвою діяло перемир’я, яке, за деякими даними, уклали Хмельницький і Радзивілл).

Напередодні вирішального бою під Берестечком коронний гетьман Потоцький закидає гетьмана Великого князівства Литовського Януша Радзивілла «заповзятливими», як пише А.Гурбик, листами з наполегливою вимогою якомога швидше відкрити на півночі повномасштабні бойові дії.

Польща і Литва почали бойові дії практично одночасно. 18 червня 1651 року розпочалася двотижнева битва під Берестечком, а біля Лоєвської переправи вранці 26 червня чернігівських козаків полковника М.Небаби атакували литовці. Результатом поразки козацького полководця, який поліг смертю хоробрих у цьому бою, і стало захоплення Києва армією гетьмана Радзивілла.

Не маючи сил організувати ефективну оборону («деморалізовані козацькі загони не бажали зав’язувати бій із великою армією литовського гетьмана; тим часом тривога, яка з’явилася в киян після поразки війська М.Небаби, переросла у відкриту паніку» — А.Гурбик), київський полковник А.Жданович резонно розсудив, що не остаточна втрата першопрестольної столиці не є втратою батьківщини, доки не втрачено армію. Відступивши, він перекрив усі комунікації навколо Києва і дозволив литовським загарбникам задихатися в диму київських пожеж. Знайома картина, чи не так?

Окремої розмови заслуговує позиція найкращих київських громадян і православного духівництва. Як писав тоді очевидець подій, «всякого стану люди, духовні й світські, хочуть бути в підданстві і всій волі королівській, а що козаки проти короля стоять, і війну ведуть, і Києвом володіють, — це чиниться не з їх волі… стало відомо, що митрополит послав до Радзивілла свого посланця, дуже прохаючи його, щоб він прислав своє військо для охорони Києва». Полковникові ж Ждановичу духовні архіпастирі українського народу — митрополит київський і архімандрит києво-печерський — писали «нехай би він в Києві проти поляків більше не стояв, а вийшов би геть»; про те, щоб благословити козацьке лицарство на захист міста, і мови не було.

Захоплення Києва Радзивіллом гетьман переживав тяжко. Далися взнаки і розчарування в нібито особливих стосунках між литовським та українським гетьманами, і зрадництво міської еліти, і очевидна безпорадність козацьких полків та полководців, яку вони виявили в сутичках із дисциплінованою й вимуштруваною литовською регулярною армією.

Тому коли переяславський Рубікон було перейдено і почалася ще одна військова кампанія проти Речі Посполитої, Богдан Хмельницький закидає свого нового сюзерена наполегливими проханнями — «прилежно вторицею и третицею» — якомога швидше послати війська в Київ. Щоб у Києві «от литовских людей было безстрашно».

«Тем лутше все православие и все Войско его царского величества Запорожское утешится, как услышат, что рать его царского величества к Киеву будет». Вирішуючи тактичні проблеми (захисту столиці від нового удару з півночі), керівник козацької держави припустився серйозного стратегічного прорахунку. Він недооцінив ідеологію воцаріння московитів у Києві і значення, якого вони надавали цій події.

«Яко же древле при великом князе Владимире, так же и ныне сродник их, великий государь царь и великий князь Алексей Михайлович всеа Русии самодержец, призрил на свою государеву отчину Киев и на всю Малую Русь милостью своею; а Киев и вся Малая Русь вечное их государского величества». Так, якщо вірити статейному списку посольства на чолі з В.Бутурліним про Переяславську раду, говорили гетьман Б.Хмельницький і писар І.Виговський.

У московитів ідеологія — утворюючий стрижень влади. Те, що позначається поняттям «ідеократія». Тому в них гарні ідеологічні слова не розходяться з суто практичними справами. Уроче «яко орел покривает гнездо свое» автоматично переходить у приземлене «угнездиться» на новому старому місці.

Уже 30 січня 1654 року цар призначає своїх бояр Ф.Куракіна і Ф.Волконського воєводами в Київ і наказом із Посольського приказу велить їм, серед іншого, таке:

— у Києві та в інших містах, якими містами Богдан Хмельницький і все Військо Запорізьке володіють, «всяких жилецких людей привести к вере»;

— організувати достойну зустріч нової влади: «и митрополит бы и весь освещенный собор, и полковники, и буймистры, и райцы, и войты, и лавники, и всякие служилые и жилецкие люди про приход их ведали и встречу им учинили»;

— фортецю робити і «чтоб в той крепости всяким служилым и жилецким людям быти безстрашно и надежно»; «чертеж прислать ко государю к Москве»;

— «а ключи городовые держати боярину князю Федору Семеновичю Куракину, а острожные держати боярину князю Федору Федоровичю Волконскому»;

— «от польского и от литовского рубежа по всем дорогам, и по малым стежкам, и по приметным по всем места учинити заставы и сторожи крепкие и велеть беречь накрепко, чтоб в Киев… также ис Киева… за заставы нихто не проехал, и пеш не прошол, и не прокрался никоторыми обычаи»;

— «которые люди придут в Киев… и те б люди являлись в Киеве в приказной избе, а не явясь бы, никаков человек в Киеве не жил»;

— «беглых крепостных людей и крестьян примать не велеть; а которые объявятца, и тех велеть по сыску челобитчикам отдавать»…

…Пан воєвода київський Хмельницький Київ здав, панове бояри московські Куракін і Волконський Київ прийняли.

Як людина, котра з обов’язку служби Божої тонко відчуває силу слова і владу ідеї, більше за інших опирався здачі митрополит Київський Сильвестр Косов. Той самий, який з однаковим ентузіазмом зустрічав біля Золотих воріт тріумфаторів Хмельницького (1648) і Радзивілла (1651). Разом з архімандритом Києво-Печерського монастиря Йосипом Тризною він вперто відмовлявся присягати московському цареві.

За наказом боярина Бутурліна «ламали» митрополита піддячий Плакидін і думний дяк Лопухін. «Коли уж гетман и все Войско Запорожское веру ему, великому государю, дали, также и киевские жилецкие всякие люди, — аргументував піддячий, — и он бы [митрополит] шляхту, и дворовых своих людей, и мещан, которые в софейском дому есть, прислал к вере тотчас, не наводя на себя за то государского гневу. А будет он шляхты, и дворовых своих людей, и мещан к вере не пришлет, — погрожував Плакидін, — и за то наведет на себя от царского величества опалу, и от гетмана ему за то не пробудет же».

Наступного дня митрополит з архімандритом прислали до віри шляхту, і слуг, і дворових своїх людей...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 4
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Юрий Дубовой
5 Серпня 2020, 16:12
Ой! Друга частина. Сила Гривні залежить від якості та асортименту продукції, яку виробляє українська промисловість (економіка). Не від іноземних позик, не від послуху лідерам іноземних країн, не від лобіювання інтересів іноземних компаній та банків..., а саме від кількості, якості і асортименту продукції саме українських виробників!!!! НБУ має бути незалежним від волі ідіотів, але від виробників і уряду він не може бути незалежним за визначенням. Між НБУ, КМУ і виробниками (бізнесом) повинні бути професійні та дружні відносини, щоб постійно узгоджувати свої дії. Тоді буде гармонія в економіці. Щоб здолати безробіття потрібно змінити виробничі відносини так, щоб знищити найманих працівників цілеспрямовано і послідовно перевівши їх в статус "співвласник підприємства". Тоді інтереси учасників виробництва зрівняються, а конфлікт інтересів між власниками і найманцями згине. Поки вартість найманої праця залежить від рівня безробіття, саме безробіття здолати неможливо, тому частина суспіл
Відповісти Цитувати Поскаржитись
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі