Коли подивитися, хто працює в рекламному бізнесі, цікаві виходять спостереження. Серед персоналу середня ланка менеджерів переважно молоді дівчата й жінки. Серед керівників рекламних агентств жінок приблизно третина, а, можливо, й половина. А тоді, коли перша особа рекламної фірми чоловік, поруч із ним неодмінно є жінка як рівноправний партнер — виконавчий або фінансовий директор, тобто права рука. Тож цілком обгрунтовано можна сказати, що реклама — це бізнес, де панівне місце посідає жіноцтво.
Чому він так приваблює жінок? Пошукаймо відповідь в суті самої професії. Оскільки рекламу, принаймні, найкращі її зразки, можна назвати мистецтвом, вона включає творчість — одну з найпривабливіших сторін загалом будь-якої діяльності. Визначення реклами як науки також пояснює, чому вона така бажана для тих, хто прагне самореалізації. Дослідницька функція реклами, визначення певних закономірностей може стати для багатьох своєрідною інтелектуальною потребою. Не забуваймо і про фінанси. Реклама допомагає заробляти гроші і фірмам-рекламодавцям, і величезній кількості працівників рекламного ринку. Середній заробіток рекламних менеджерів — 500—1000 гривень, що значно вище зарплати в середній ланці бюджетних організацій. Далі, у рекламі, як у кожному бізнесі, точиться конкурентна боротьба, яка робить професію «спортивною», з якого боку не глянь.
Крім того, реклама як фах має ще кілька особливостей, які приваблюють до неї саме молодих дівчат і жінок. По-перше, необмежені можливості плідного спілкування. Велике коло людей, заангажованих у рекламний процес, дозволяє дуже широко й різноманітно спілкуватися із замовниками, з колегами-рекламістами, з працівниками виробничих структур, з фотографами, психологами й соціологами, з маркетологами, нарешті, зі споживачами. Досить часто, як і в журналістиці, професія рекламіста дозволяє зустрічатися з цікавими людьми нашого часу — письменниками, артистами, діячами естради.
По-друге, реклама — це можливість своєрідної компенсації. Дорослі, котрі в дитинстві недограли, недофантазували, одержують таку можливість у рекламі. На відміну від акторів, які проживають на сцені по кілька життів, для рекламіста гра — це можливість прожити декілька професій, познайомитися з багатьма видами діяльності.
І нарешті, по-третє: рекламний продукт у багатьох випадках підтримується найвродливішими, найпопулярнішими топ-моделями. Рекламне послання з обличчям усесвітньо відомої діви сприяє формуванню в глядача, споживача почуття прекрасного. Через «обличчя бренда» (товарного знаку) в масову свідомість входять еталони жіночої краси.
Привабливість рекламного бізнесу для жінок полягає також у його престижності. Франклін Делано Рузвельт, перебуваючи на вершині політичної та людської кар’єри, в одному інтерв’ю сказав: «Якби я міг почати життя спочатку, думаю, що віддав би перевагу рекламному бізнесу перед усім іншим. Рівень життя сучасної цивілізації підвищився завдяки знанням, які розповсюджуються за допомогою рекламних носіїв».
«Реклама — це дуже велика можливість розкрити свої здібності, — розповідає Олена Куценко, директор рекламного агентства «Іриса». — Реклама як новий бізнес, що не мав історичного коріння, практики, вчителів у нашій країні, дав дуже цікаву плеяду фахівців, котрі займаються просуванням компаній. На початку моєї діяльності мене привели в рекламу гроші, необхідність жити й вижити, крім того, це було нове й дозволяло самореалізуватися. На сьогодні все залишилося як і раніше, тільки черговість пріоритетів змінилася: ефективність, самореалізація, гроші. Якби цього не було, припинився б особистісний ріст. Для мене реклама була тією першою сходинкою, з якої я почала опановувати маркетинг як систему. Авжеж, реклама цікава й із тієї точки зору, що скільки є компаній, стільки є абсолютно різних людей, цікавих особистостей.
Любов до клієнта — це побажання йому талану. Ти хочеш, щоб у нього все складалося, щоб якісь життєві, бізнесові хмари обминули його. Можливо, у цьому почутті є нереалізований до кінця материнський інстинкт, який у жінок-рекламістів проявляється до замовників. Цей факт, можливо, пояснює, чому так багато жінок працює в рекламі. Це такий фах, що, даючи багато, і забирає дуже багато — енергію, творчі сили. Тож коли замовник готовий взяти в тебе твої знання, твій творчий потенціал, то настає момент, особливо важливий у професії, — виконання поставленого завдання, ну й задоволення професійного почуття».
А що думають про колег-жінок зайняті в рекламному бізнесі чоловіки?
«Коли навколо тебе багато жінок, то працювати легше, — вважає менеджер Олексій Лисенко. — Чому? Бо є кому тебе підтримати, виручити, підстрахувати. Якщо потрібно порадитися, вони завжди вислухають, підкажуть щось ділове. У колишніх моїх колег — я прийшов у рекламу з технічного, інженерного середовища — розмови точилися переважно навколо проблем дітей, чоловіків, дружин. Тепер, працюючи в рекламному бізнесі, я помітив, що таких розмов тут не чути. Не тому, що немає домашніх проблем, просто ніколи. І потім, є набагато цікавіші теми для розмов: клієнти, нюанси завдань, контакти з субпідрядниками. Оскільки в нас часто бувають замовники, наші співробітниці завжди елегантно вдягнені, прагнуть гарно виглядати. А це приємно».
Володимир Косенко, дизайнер: «Нині дуже багато молодих дівчат прийшли в рекламу, зокрема в дизайнерську професію. На початку 90-х у ній лідирували чоловіки, а тепер є і дівчата-дизайнери, і арт- директори».
Офіційний фах «рекламіст» з’явився в реєстрі професій 1995 року. Є вищий навчальний заклад, де готують цих фахівців — інститут реклами й підприємництва. Інститут молодий, йому лише другий рік, проте навчаються і викладають у ньому люди по-доброму одержимі. Цікаво, що інститут не тільки навчає, а й ініціює різноманітні неординарні події у світі реклами.
І все-таки, чому в реклами жіноче обличчя? А тому, що Реклама — це і є Жінка. Вона кокетлива й хоче подобатися, вона непередбачувана й полюбляє ставити загадки, вона турботлива, але й забирає всі твої сили, і дуже часто в рекламі так само, як у жінки, двічі по два це не чотири, а апельсин. А головне, без реклами жити також неможливо.