Багато хто зразу скаже, що всі діти сьогодні, як і позавчора, граються в телефоні. Й матиме рацію. Та тільки частково. У нові часи є місце і старим іграм. На трохи інший, звісно, лад.
Тут слід подякувати чудесним дітям, без яких, перефразувавши майстра слова, цю статтю було б написано ще тижнів зо два тому.
— Нісенітницю якусь пишеш. Пограймося краще в зомбі-апокаліпсис. Зомбаків гасити будемо, — знову вносять корективи в робочий процес діти.
Ну, зомбаків то зомбаків. Це актуально. І все ж таки ще трохи про ігри.
За версією новітнього філософського словника, гра — це буцім різновид фізичної й інтелектуальної діяльності, позбавленої прямої практичної доцільності, яка надає індивідові можливість самореалізації, що виходить за межі його актуальних соціальних ролей.
Світова індустрія розваг працює не покладаючи рук, точніше — не відриваючи щупалець від клавіатур. Створює геймплей для індивідів на будь-який смак на полі битви людського та штучного інтелекту.
— Так, діти в цих ґаджетах сидять. Ми не такими були. А в них ігри не активні. І не рухливі, — ненадовго відволікшись від новинної стрічки у своєму телефоні, каже представник старшого покоління.
Так, теперішні діти не такі, хоч як це дивно. Не гралися вони в бабки й гилку. Або в пекаря, або ще в якісь ігри, правила яких уже заледве пам'ятають і самі їхні колишні учасники (Google у поміч). Навіть, здавалося б, зовсім недавно дуже поширені «класики» чи «резиночки» для теперішніх дітей — це вже, можна сказати, екзотика у стилі ретро.
Більшість їх не тинялися по будовах у пошуках пригод і вибухових матеріалів. Не підкладали на рейки 150-міліметровий цвях, щоб він, розплющений колесами товарного поїзда, перетворився на «шаблю-гартованку». Не стрибали в річку з мостів. Одне слово, багато чого з того, про що дехто часом згадує в ностальгічній і романтичній тональностях, не робили. Тобто не додавали зайвого клопоту, в кращому разі, травматологам.
— Казна-що цілими днями дивляться... — зітхає молода мама, завантажуючи п'ятдесят четвертий із половиною сезон серіалу «Зоряної ночі в поліклініці».
Батьки нинішніх міських дітей віртуально стрибали з приставковим водопровідником Маріо й рубалися в «Козаків» на комп'ютерах. Їм уже бракувало фантазії, щоб нишком зрізати всі ґудзики з маминої вихідної сукні і програти їх у дворі спритнішому суперникові. «В ґудзики» — так вона наче й називалася, гра минулих днів.
Вони ще грали взимку в хокей, а влітку в «квадрат», відвідували гуртки радіоаматорів та юних моряків, що залишилися подекуди в палацах піонерів, але завдяки новим технологіям поклик вулиці для них лунав усе тихіше.
Після початку війни в Україні багато людей поспіхом вивозили дітей із небезпечних районів. Мало хто тоді всерйоз бачив себе в ролі переселенця, речей брали мінімум. Тож предмети, котрі, за словниковим визначенням, «слугують меті розумового, морального, естетичного й фізичного виховання дитини», залишалися в покинутих квартирах. Якщо залишалися квартири.
Ось дівчатка ліплять ідеальний образ у якомусь цифровому аналогу «дочок-матерів».
— Ні, зачіску ось таку треба, кучеряву. А очі ось ці бери. Як назвеш? Толіком?
— Ні. Толіка я вчора розлюбила назавжди. Поки що. Створю вродливого, а не такого, як Толік.
А ось на дитячому майданчику в сільській місцевості граються в «дочки-матері» вже офлайн.
— Я старша сестра, ти молодша. А ти… Ти будеш середнім сином.
— А мамою хто буде?
— Мами немає. Вона загинула в катастрофі.
— А тато?
— А тато в лікарні. У нього все поламане.
Раптом над селом досить низько пролетів літак. Хвилин через п'ять на спорожнілому майданчику з'являється сільський хлопчик років п’яти-шести, в руках у нього пластмасовий автомат.
— Та чого ви всі обі...сь? Я ж на літак хотів подивитися. Може, збив би.
Діти-переселенці знають, чого. Звуків розривів снарядів вони вже не забудуть. Спочатку тут, у селі, панічну реакцію в них викликало навіть гучне гримання дверми, не кажучи вже про віддалені звуки вибухів.
Інколи вони граються в блокпости. А ще — «в путіна». Так умовно називається сучасний гібрид «козаків-розбійників» і «войнушки», доповнений ревінням вогнедишного дракона чи ще якимись елементами аніме й іншої просунутої мультиплікації. Путіним бути не хоче ніхто. Так само, як ніхто не хотів раніше грати за фашистів: тільки найбільш противним дітям зазвичай випадала ця роль.
— Тидищ його віником, щоб знав! Коли буде третя світова війна, всі країни будуть проти нього, — така дитяча концепція.
Діти, взагалі-то, як діти. Є в їхніх іграх у дворі місце і халабудам, і пісковій кулінарії, і квачу, і піжмуркам.
Ховатися за будинками й сараями дозволяють навіть не всім місцевим.
— Там не можна, тут не можна… Куди нам ховатися, бабусю, якщо ніде не можна? — обурюється дитина.
— Сховаєшся так, що не знайде ніхто. І ніколи, — відповідає бабуся.
Вона знає, про що каже. Там багато небезпечних місць. Наприклад, каналізаційні люки, то прикриті шифером, а то й ні. Шифер — річ у господарстві корисна. Кришок на люках немає вже давно. Може, їх віднесли в пункт прийому брухту любителі активних і рухливих ігор. А може, вони ж, ще у своєму щасливому дитинстві, накидали в люки карбіду, і кришки полетіли у світле майбутнє. Були й такі ігри в минулі часи.
Ні вже, краще зомбаків гасити в телефоні. Деякі ігри з віртуальної реальності переходять на дитячий майданчик. «Є люди, а є монстри. Люди тікають, а монстри доганяють...» Такі правила, якщо стисло.
Втім, є й класика. Вічно трендові гойдалки-каруселі або поїдання кислих ягід, поки хтось перший не скривиться. Шпурляння уламків цегли на другий поверх напіврозваленого будинку до першого точного рикошету.
Можна рятувати сільського кота, чия голова вкотре застрягла у знайденій на смітнику банці. Можна гратися з домашнім пацюком, якого привезли з міста, й побиватися, коли його раптом придушить усе той-таки дурний кіт, проходячи мимо.
От тьотя втішає дівчинку в сльозах. Дівчинка розбила коліно, надто активно й рухливо гралася в «гуси-лебеді» на святі до Дня захисту дітей. Накрапає дощ.
— Ось бачиш, водичка з неба крапає. Це маленькі янголи плачуть, жаліють тебе.
— А на небі ж і Бог ще є? Чому він не плаче? — дивується дівчинка.
Тепер уже й жінка не може стримати сліз.
— Він теж плаче. Весь час зараз плаче...
Більше статей Марка Баянова читайте за посиланням.