Україна досі не визначилася з правовою кваліфікацією подій на Донбасі: чим це загрожує і як виправити ситуацію

Поділитися
Україна досі не визначилася з правовою кваліфікацією подій на Донбасі: чим це загрожує і як виправити ситуацію © Диалог.UA
Випадки засудження за тероризм створюють плутанину для міжнародних установ правосуддя. 

Сьогодні органи державної влади України та перші особи нашої держави стверджують, що конфлікт на Сході країни є агресією та окупацією з боку РФ, пише у своїй статті для "Ліга.нет" колишній заступник генпрокурора Гюндуз Мамедов. 

Так конфлікт кваліфікують і в Департаменті з нагляду за розслідуванням злочинів в умовах збройного конфлікту ОГП.

"Навіть Офіс Прокурора Міжнародного кримінального суду вже визнав, що в конфлікті на Сході присутня міжнародна складова (тобто агресія з боку РФ), хоча ця міжнародна установа поки що трактує конфлікт на Сході України як міжнародний та неміжнародний. Свою доповідь про стан збройних конфліктів МКС робить щорічно, і може змінити кваліфікацію подій на Сході України на міжнародний конфлікт, але тільки в тому разі, якщо українська сторона надасть достатні та незаперечні докази цього", - пише Мамедов, додаючи, що в Україні все ще не дійшли остаточного висновку щодо правової кваліфікації подій на Донбасі. 

Він розповів про випадки, коли порушникам інкримінують різні звинувачення за один і той самий склад злочину: або державна зрада, або участь у терористичній організації, або участь у незаконних збройних формуваннях, чи воєнні злочини.

У 2018 році ВР ухвалила Закон України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях". В тексті цього закону вперше до подій на Сході України застосовано поняття "окупація".

"Режим окупації фактично констатується через твердження про "збройну агресію Російської Федерації" та здійснення "загального ефективного контролю над територією". У подальшому ця кваліфікація почала здійснюватися й у межах кримінальних проваджень. Дотепер існувало загалом 4 судових вироків за статтею 438 ККУ (порушення законів і звичаїв війни)", - пише Мамедов. 

Щодо встановлення наявності режиму окупації Міжнародний кримінальний суд застосовує такі критерії:

  • захоплення армією іноземної держави певної території без згоди національного уряду, який діє на цій території;
  • легітимний уряд не має ефективного контролю над цією територією та не може функціонувати належним чином;
  • іноземні сили мають змогу контролювати територію або частини території.

Якщо ситуація відповідає всім трьом критеріям, пояснив Мамедов, є підстави вважати, що факт окупації має місце. Проте він розповів про ще одне поняття - режим окупації через третіх осіб, наприклад незаконних збройних формувань (occupation by proxy). В цьому випадку до усіх перерахованих критеріїв потрібно додати ще один: територія контролюється недержавними збройними формуваннями, які знаходяться під загальним контролем держави-агресора. 

"Для України доведення на міжнародному рівні агресії та окупації з боку РФ на Сході України дасть змогу визначити Росію як державу, котра несе відповідальність за злочини, вчинені в ході цього конфлікту, та несе відповідальність за шкоду, заподіяну в ході цього конфлікту. Якщо злочини, скоєні на Сході України, кваліфікуватимуться українською владою як тероризм, це зменшить шанси на міжнародне правове визнання російської агресії та окупації на Сході України", - пише Мамедов. 

Він пояснив, що Україні потрібно мати єдиний підхід до кваліфікації злочинів на окупованих територіях, аби довести факт агресії та окупації. 

"Засудження за тероризм створює плутанину для міжнародних установ правосуддя, а також дає російській стороні аргументи заперечувати окупацію й агресію, - пояснює Мамедов. - Для доведення міжнародного статусу конфлікту на Сході України українські органи державної влади мають дотримуватись єдиної та, обов’язково, точної кваліфікації в термінах міжнародного права. Насамперед, дії самопроголошених "Л/ДНР" мають оцінюватися на предмет наявності складів воєнних злочинів з точки зору ст. 438 Кримінального кодексу України (а також положень законопроекту 2689 (коли він буде підписаний і стане чиним законом)". 

За словами Мамедова, також потрібно продовжувати збирати докази та ратифікувати Римський статут Міжнародного кримінального суду.

Докладніше про те, чи прийдуть Київ та Москва до згоди за "нульовим варіантом", читайте у статті Володимира Кравченка"Нові претензії Путіна: що ще він хоче від України".

Поділитися
Дивіться спецтему:
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі