На явку під час другого туру місцевих виборів 22 листопада, який відбувся в 11 містах, прямо вплинули виборчі технології. Про це під час пресконференції заявив аналітик “Комітету виборців України” Денис Рибачок.
“У нас є підстави говорити, що на явку виборців 22 листопада прямо вплинули виборчі технології, які використовували кандидати. Тобто, фактично, те що ми бачили, можна назвати іграми з явкою”, - заявив Рибачок.
Він пояснив, що окремі кандидати робили все для того, щоб стимулювати виборців прийти на дільниці. І це, за словами аналітика, дал результат. Інші ж кандидати, навпаки, робили все можливе, щоб виборці не прийшли голосувати.
Так, за даними спостерігачів КВУ, у Львові, Бердянську та Слов’янську використовувалася одна й та ж технологія активізації молодих виборців через розігрування мобільних телефонів iPhone 12.
“Звісно, ми маємо розуміти, що формально організаторами такої акції були не кандидати, бо їм законодавством заборонено робити подібні речі, а місцеві підприємці. Але я хотів би наголосити, що в нас є всі підстави вважати, що такі діє мають ознаки виборчої технології, мета якої була в тому, щоб прямо вплинути на явку громадян”, - заявив Рибачок.
Він зазначив, що розігрували не лише телефони. За словами аналітика, “виборцям також обіцяли й інші блага за прихід на дільницю”. Наприклад, у Дніпрі виборцям, які зробили фото на дільниці (так само як і у випадку з розіграшем телефонів), забезпечували безкоштовний проїзд у громадському транспорті. Крім того, у місті такі громадяни могли безкоштовно поїсти на точках “Ярмарки вихідного дня”. Там, за словами Рибачка, роздавали глінтвейн та кондитерські вироби. А в інших локаціях Дніпра виборцям роздавали попкорн.
“Але цікаво те, що в містах, де виборцям видавали призи, явка реально зросла. І от три міста, про які я говорив: Бердянськ - явка 39,2%, Львів - 38,9%, Слов’янськ - 32,4%. Тоді як в середньому явка по 11 містах склала 39,5%”, - заявив Рибачок.
Водночас у тих містах, де політики, фактично, залякували виборців напередодні голосування, спостерігачі КВУ зафіксували зниження явки. Так, у Полтаві явка склала 25,5%, що на 4% нижче, ніж в середньому по містах, де відбувався другий тур. У місті в день голосування пенсіонерам та людям старшого віку приходили СМС-повідомлення із текстом: “Якщо вам дали продуктовий набір, не йдіть голосувати, на дільниці вас чекає поліція”. При цьому КВУ фіксували, що роздача продуктових наборів могла практикуватися в Полтаві. Крім того, за словами Рибачка, жителям Полтави дзвонили невідомі особи, які представлялися співробітниками соціологічної компанії, і розповідали про коронавірус, ризик захворіти на дільниці тощо.
У Нікополі спостерігачі КВУ зафіксували, що в одному з районів їздила автівка з гучномовцем та агітувала виборців не йти голосувати, тому що це нібито небезпечно через коронавірус і взагалі безглуздо, тому що все вже вирішено. Рибачок заявив про те, що в "Комітеті виборців" вважають, що такі дії могли вплинути на явку.
“Звісно, ми повинні враховувати, що факторів, які впливають на явку, є дуже багато. Від погодних умов до того, в якому настрої прокинулися виборці. Але те, що ми бачимо в другому турі - це те, як на явку могли вплинути виборчі технології, що опосередковано використовувалися штабами кандидатів. Більше того, системність таких фактів дає для нас підстави говорити, що все таки мова йде не просто про громадські ініціативи підприємців та залученню громадян до виборів. Мова йде про виборчі технології, які використовувалися штабами і мета яких була доволі чіткою. Тобто, або підвищити явку, або штучно її занизити. Як ми бачимо на прикладах одразу кількох міст, це справді дало результат і фактично показало, як можна маніпулювати явкою та волевиявленням громадян”, - підсумував Рибачок.
25 жовтня в Україні відбулися місцеві вибори. Громадяни обирали депутатів обласних, районних, міських, сільських і селищних рад, а також міських, селищних і сільських голів у всіх 24 областях України. 15 листопада другий тур виборів мера пройшов у семи містах, 22 листопада - ще в 11.
За даними ЦВК, явка на виборах склала 37%, це в півтора рази менше, ніж на місцевих виборах 2015 року. 15 листопада на дільниці прийшли 24% виборців, а 22 листопада - 29,53% виборців.
Детальніше про те, хто, як і для чого бере владу в обласних центрах України 25 жовтня, читайте в передвиборному проекті ZN.UA "Країна по поличках" (українською та російською мовами).