Україна готується звернутись до Євросоюзу із запитом для вирішення проблеми впроваджених Польщею обмежень на транспортування товарів у ЄС українськими автоперевізниками. Як зазначає в своїй статті для ZN.UA Володимир Кравченко, запит уже сформовано і відіслано в МЗС для передачі в ЄС. При цьому у відомстві ще не визначились, надсилати його до візиту Зеленського до Варшави, чи після.
Відповідно до статті 136 Угоди про асоціацію з ЄС сторони не можуть погіршувати умови доступу на ринок одна для одної, порівняно з тими, які були на початку дії Угоди. Однак Польща це зробила, адже на момент підписання документа квота становила 200 тисяч. При цьому Варшава всі звинувачення та аргументи Києва відкидає, посилаючись на українсько-польську угоду від 1992 року, відповідно до якої питання з дозволами регулюється на двосторонньому рівні.
Питання про статтю 136 українська сторона постійно порушувала усно і з представниками Євросоюзу, однак врешті Київ вирішив звернутися до Брюсселю із запитом про початок офіційних консультацій щодо впроваджених Польщею обмежень на транспортування товарів у ЄС українськими автоперевізниками. Усі внутрішні процедури завершено: запит сформовано і вже відіслано в МЗС для передачі в ЄС.
«За інформацією ZN.UA, нині в Києві вирішують питання, коли це краще зробити: до візиту Володимира Зеленського в Польщу 20–21 січня чи після. На користь першого варіанта говорить те, що в польського президента Анджея Дуди не буде можливості переконати свого українського колегу не робити в Брюссель запит на консультації щодо статті 136 Угоди, а передавати документ після візиту — скидається на дипломатичний моветон. Аргумент на користь другого варіанта — атмосфера візиту українського президента не буде затьмарена дією, котра дратує польську сторону», - зазначає автор.
При цьому основна мета України не стільки вирішити питання з Польщею, як ініціювати переговори з ЄС про лібералізацію вантажних автоперевезень вцілому.
«Якщо ж консультації про дозволи на автоперевезення завершаться невдачею, то наша країна може звернутися до міжнародного арбітражу. Втім, його вердикт дуже важко спрогнозувати», - резюмує Володимир Кравченко.
Про труднощі в українсько-польських відносинах через квоту для автоперевізників, яку дві країни погоджують на умовах паритету, та чому Варшава не йде на поступки Києву щодо збільшення кількості дозволів читайте у статті Володимира Кравченка «Як із Польщі вибити квоти для українських автоперевізників?».