Київ починає передарбітражні консультації з ЄС через порушення Польщею Угоди про асоціацію - в частині дозволів на перевезення, а Польща звинувачує у блокуванні вантажних перевезень "Укрзалізницю". Про це повідомляють польські ЗМІ та видання "Європейська правда" з посиланням на джерела в уряді.
Так, Україна вирішила подати передарбітражний запит на консультації з Європейським Союзом у зв’язку із запровадженими Польщею обмеженнями для транспортування товарів українськими перевізниками до ЄС.
Проблема полягає у тому, що Польща обмежує проїзд українських вантажівок з товарами, виробленими для експорту – як до польських покупців, так і транзитом до інших держав. Уряд Польщі не видає необхідну кількість дозволів для українських перевізників. В Мінінфраструктури оцінюють збитки українських експортерів у суму "близько 500 млн євро минулого року" та прогнозують зростання збитків у 2022 році.
В уряді, попри публічні оптимістичні заяви, не надто розраховують на мирне владнання суперечки, адже усі попередні спроби переконати Польщу виконати її зобов’язання завершилися нічим, і публічні попередження з боку України також не мали впливу на позицію Варшави.
За словами Ольги Стефанішиної, нинішня позиція Польщі є "дискримінаційною до України та не відповідає нормам Угоди про асоціацію". Вона відзначає, що брак дозволів на перевезення "стає проблемою в наших торговельних відносинах, гальмуючи розвиток нашого експорту, а також стримує ті іноземні компанії, які воліли б перенести своє виробництво в Україну".
Своєю чергою, у Польщі закликали "Укрзалізницю" припинити блокування вантажних перевезень. Польська залізниця PKP очікує негайного скасування "Укрзалізницею" транспортних обмежень на транзит до Польщі залізничним транспортом. Про це повідомили члени правління PKP SA, PKP Cargo та PKP Linie Hutnicza Szerokotorowa.
PKP нагадує, що з 30 листопада 2021 року УЗ запровадила заборону на прийняття до перевезення всіх вантажів, що відправляються до Польщі транзитом через Україну до Азербайджану, Вірменії, Білорусі, Грузії, Китаю, Казахстану, Киргизстану, Латвії, Литви, РФ, Таджикистану, Туркменістану, Узбекистану, Молдови та Естонії.
Водночас у переліку транспортних обмежень "Укрзалізниця" оголосила про повну заборону ввезення вантажів у вагонах УЗ до Польщі з 1 січня цього року (перенесено на 20 січня 2022 р.).
20 січня обмеження набудуть чинності, що, за оцінками PKP SA, ще більше погіршить становище PKP Cargo та PKP LHS.
Нагадаємо, про можливість перенесення справи у міжнародний арбітраж українські урядовці заявляли ще з 2019 року. Втім, довгий час Київ уникав цього кроку. Не в останню чергу тому, що досі Варшава йшла на незначні поступки Києву, погоджуючись у другій половині року видати додаткові дозволи на перевезення поза квотою.
Минулого ж року Україна вперше не отримали від Польщі жодного додаткового дозволу. І якщо тогорічні збитки України були оцінені у 500 млн євро, то цього року вони будуть набагато більшими, можливо, десь на рівні 1 млрд євро.
Водночас, одна з причин проблеми з багатокілометровими чергами - типової картини на українському кордоні, в будь-якому регіоні, де є кордон із країнами ЄС, полягає в недостатній пропускній спроможності європейського кордону у тому числі з боку України. Друга причина — нерегулярний характер руху. Аномальні черги можуть формуватися через сезонні фактори (у певні дні тижня, місяця або пору року) чи через зміну умов проїзду. Читайте про це в матеріалі Павла Кравчука та Ірини Сушко - "Українським вантажівкам готують нові правила перетину кордону".