Одне із тверджень критиків нових районів – тотальне скорочення працівників місцевих органів влади. Чи вплине зміна територіального устрою на кількість місцевих чиновників, пояснює заступник міністра розвитку громад і територій В'ячеслав Негода.
"Будь-які зміни в частині територіальної організації влади, перерозподіл та децентралізація повноважень спричинять зміни у структурі та чисельності працівників, - пояснює в статті для ZN.UA Негода. – Але ж система влади і чиновники в ній – для виконання закріплених повноважень, для надання державних послуг, а не для заробітку. Критики, які вважають, що органи влади створюються для робочих місць чиновників і не можна нічого змінювати, помиляються. Влада – це не робочі місця, а одна із її функцій – побудова сприятливого інвестиційного клімату для розвитку бізнесу, який і створює робочі місця".
Щодо чисельності працівників, задіяних в системах місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, тут дійсно прогнозуються певні й абсолютно логічні зміни. Якщо більшість повноважень та послуг з районного рівня переходять в громади, то і ресурси, і чисельність виконавчих органів громад має збільшитися – там потрібні будуть кваліфіковані фахівці.
"А тепер про районні структури. Візьмемо лише райдержадміністрації і райради. Майже у 30-ти районах вже декілька років 100% їх території охоплено однією чи декількома ОТГ. Але там продовжують діяти РДА і райради фактично без повноважень і фінансуються з державного бюджету. Хіба це допустимо залишати?", - запитується автор.
Тому РДА буде стільки, скільки нових районів, але вони будуть інституційно більш спроможними за структурою і чисельністю працівників, порівняно з теперішніми. Щодо структури нових РДА, то вона буде іншою, пояснює він. Передбачається функціонування в кожній РДА територіальних підрозділів з особливо чутливих для громадян послуг, в першу чергу соціальних та інших до того часу, поки не запрацює система ЦНАПів в усіх громадах. Такі підрозділи першочергово будуть в теперішніх райцентрах, і вони також потребуватимуть службовців.
"Отже, якщо кількість керівників РДА зменшиться майже в 3,5 рази, то оптимізація чисельності працівників РДА буде відбуватися в наступному році поетапно, з урахуванням тих повноважень, які будуть закріплені в законі про місцеві державні адміністрації", - зазначає заступник міністра.
Щодо інших територіальних органів та підрозділів на районному рівні, які координуються центральними органами виконавчої влади, то переважна більшість з них давно діють у форматі міжрайонних, міськрайонних структур, а їх чисельність відповідає тим завданням, які стоять перед ними.
Переформатування під новий районний поділ буде, але не настільки масштабним, що потягне вивільнення працівників. Більше того, по лінії поліції, інших безпекових інституцій, необхідно зміцнювати їх ефективність роботи в усіх новоутворених громадах, а отже наповнювати додатковими фаховими кадрами. "Наголошую, органи влади створюються не для додаткових робочих місць, а для виконання владних функцій. Немає компетенції в органу влади – значить він не потрібний", - зазначає Негода.
Нагадаємо, що постанову №3650 про нові райони досі не внесено до порядку денного чергового і позачергових засідань Верховної Ради 14 липня. Її планують внести до порядку денного засідання 15 липня.
"Багато гучних заяв та коментарів було і ще буде щодо нового районного поділу, - пише сьогодні на своїй сторінці в Facebook заступник міністра розвитку територій В’ячеслав Негода. – Можна зрозуміти тих, хто представляє теперішній район і боїться за своє місце. Але важко зрозуміти тих, хто ще вчора агітував за зміну теперішнього архаїчного терустрою на новий, а сьогодні закликають не приймати постанову 3650, бо це призведе до хаосу. Шановні політики, якраз навпаки, незатвердження нових районів спричинить повний хаос в системі відносин район-громада".
Автор нагадує: по-перше, затверджено 1470 громад, у яких відбудуться вибори. Самоврядні повноваження з райрад/РДА перейдуть громадам, а з ними і фінансові ресурси. По-друге, у 76 районах утворено одну громаду на весь район – тут взагалі будуть відсутні конституційні підстави обирати райради, бо немає спільних інтересів. По-третє, ще більше клопоту буде у майже 40 новостворених громад, які сформовані на території двох і навіть трьох наявних районів, - там невідомо як обирати райради.
"Можна було б продовжувати цей перелік проблем, які виникнуть, якщо залишити райони без змін – це дійсно буде хаос, якого не можна допустити! Для цього необхідно затвердити нові райони та підтримати рішення профільного комітету ВРУ від 9 липня 20-го про прийняття постанови", - каже він.
Чому Україні варто розпрощатися із радянщиною у питанні територіального поділу та чим загрожує незатвержденнях нових районів Верховною Радою, читайте у статті В’ячеслава Негоди "За крок до майбутнього".