Є думка, що перш ніж приймати новий адмінтерустрій, необхідно знати, які повноваження будуть в органів влади Дехто вважає, що спочатку повноваження, податки, а тоді розглядати питання нових районів. Чи є цілісне бачення картини після завершення реформи? Так, зазначає заступник міністра розвитку громад та територій В'ячеслав Негода.
"Вся логіка змін - в чинній Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка пройшла випробування часом, підтримана міжнародною спільнотою (мені доводилося неодноразово її презентувати в Страсбурзі на різних заходах Ради Європи, в інституціях ЄС у Брюсселі, інших міжнародних заходах). У ній є відповіді практично на всі концептуальні питання – і про спроможні громади, і про нові райони та систему влади, повноваження і ресурси, префектури, навіть про адміністративний нагляд, про який не модно згадувати", - пояснює він у статті для ZN.UA.
Але в реформі є послідовно логічні кроки, які не допускають першочергове виділення грошей і надання повноважень, а тоді вже створення громад і районів. Якраз ця логіка відповідає яскравим картинкам про коня і воза, вважає автор. Звісно, що спочатку визначається територіальний устрій, який є фундаментом для організації системи територіальних органів влади і місцевого самоврядування. Владні стіни повинні стояти на чіткому і міцному сучасному фундаменті, а не на руїнах, що залишилися у спадок від СРСР.
За словами Негоди, відповідь на питання щодо повноважень - у першому пакеті з 4-х основних законопроєктів (про місцеве самоврядування, про місцеві державні адміністрації, про зміни до бюджетного кодексу, про зміни до податкового кодексу), які давно оприлюднені. Але головна відповідь полягає в тому, що урядом вони можуть бути внесені в парламент лише після затвердження фундаментального рішення щодо територіального устрою районів і громад у їх складі (№ 3650).
"Наголошую, що з постановою про райони, необхідно прийняти зміни до Бюджетного кодексу (№ 3614), який розвіє низку спекуляцій і додасть впевненості у незмінності податкової бази майбутніх громад", - пише автор.
24 червня відбулося засідання Ради донорів з питань впровадження реформи щодо децентралізації в Україні, на якому презентували основні завдання та календарний план впровадження реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на період 2020-2021 роки.
Надзвичайний і Повноважний Посол Королівства Швеція в Україні Тобіас Тиберг (Швеція головує в Раді донорів), представництво ЄС в Україні, спеціальний посланник уряду Німеччини в Україні пан Мільбрадт позитивно оцінили і вітали рішення профільного Комітету рекомендувати парламенту прийняти постанову про утворення та ліквідацію районів, і це дуже важливо для України. "Адже це рішення вирішальне на етапі формування територіального устрою", - пояснює заступник міністра.
Чому Україні варто розпрощатися із радянщиною у питанні територіального поділу та чим загрожує незатвержденнях нових районів Верховною Радою, читайте у статті В’ячеслава Негоди "За крок до майбутнього".